Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Val av fyrhjuling

55 inlägg 44638 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av fyrhjuling

Snowman76  
#181984 Står lite i fyrhjulings tankar, men har lite beslut ångest på vilken maskin man ska välja, så jag tänkte höra mig för lite här inne vad ni har för tips och förslag!

Varit ute och kollat lite idag och såg 2 maskiner som jag funderar lite på..

Polaris Sportman 500 H.O - 74 900:- Exkl. moms (93 625:- Inkl. moms)

Polaris Sportman 850 XPS - 109 900:- Exkl. moms (137 375:- Inkl. moms)


Kommer mest att använda den till snöskottning, dra nåt släpvagnslass med ved när man ska fylla på ved i huset, åka runt på skogsbilvägar och kolla lite skog och kanske dra hem nåt timmerlass nångång ibland.

Tror nog att jag säkert skulle klara mig med 500:an, men 850:in såg riktigt riktigt fin ut, så lite sugen blev man ju på den. Men då är det ju en prisskillnad på 35 000:- också!

Hur är det med försäkring, skiljer det mycket i pris på 850:in och 500:an, med tanke på att den är kraftigare och har större motor, eller är det ungefär lika?

Hur är det med snöskottning med dom olika maskinerna, är det nån som är bättre än den andra, eller är det ingen större skillnad på dom?


Tips/förslag/synpunkter och erfarenheter tas gärna emot!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av fyrhjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181999 800 verkar vara med servo, det kan avgöra, provkör.

Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

hala  
#182006 Det Du beskriver verkar inte vara särskilt avancerad användning så fundera på om inte en billigare variant väl fyller Dina behov. Min erfarenhet är att snöskottning med fyrhjuling är en lekstuga jämfört med en traktor men fungerar, om än tveksamt, och jämfört med även den minsta traktorn är den totalt underlägsen. Jag använder fyrhjulingen till lättare transporter och lite vedkörning och då är den om inte överlägsen så användbar och smidig. Välj stel bakaxel för bästa/säkraste körning i skogen. På plussidan kan noteras att det är väldigt roligt att köra fyrhjuling även om det är en billigare variant. Är den klassad som terrängskoter är kostnaden för skatt och försäkring hyfsat billig och väl värt nöjet.
Hazze

Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

Snowman76  
#182019 Tack för svaren!

Näe, det är nog inte speciellt avancerad användning jag tänkte ha den till. Har väl inte tänkt att ha den så mycket i skogen direkt, utan mest som sagt på gården och att man tar nån sväng efter skogsbilvägar o sånt och kollar lite. Sen vet jag att det kanske inte är det bästa alternativet vid snöskottning, då är en "vanlig" traktor överlägsen. Men att ha både en "snöskottar traktor" och en fyrhjuling känns lite våldsamt, och eftersom jag vill köra en del efter skogsvägar/småvägar m.m så är det som jag ser det en fyrhjuling enda alternativet. Sen funderar jag på att regga den som EU-traktor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

hala  
#182040 Hej

Dina synpunkter verkar vettiga. Men om Du köper en billig men bra fyrhjuling blir det en slant över till en mindre traktor eller snöslunga. Jag har en Honda TRX 500 med snöblad. Jag använde det ett par gånger sen blev jag bara förbannad. Den klarar inte snöröjning hemma hos mig. T.o.m snöslungan är vida överlägsen.
Grannen köpte en billig (Kinesisk) fyrhjuling som kostade 1/4 av Hondan och haft betydligt mindre problem än jag med min Honda. Jag har köpt reservdelar för 10 000 kr de första 350 timmarna. Bedrövlig kvalité!!
Hazze

Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

Hema  
#182063 Ska du ha en Polaris så välj 550 X2 eller vad den heter, den har även turfläge, som gör att du kan köra på gräsmattan utan att köra sönder den när du svänger. Iaf provkör en. Jag är egentligen inget Polarisfan, men denna funktion verkar bra! Polarens 800 har bara kostat service och de kör med den jämt. Vissa förespråkar möjlighet till att kunna låsa bromshandtaget i låst läge, något jag inte har testat men verkar vettigt, så slipper man ändra växelläge.(en så kallad "handbroms")

Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

axwell  
#182064 Såg idag en ny Suzuki 750 XP(?) med servo, årets modell. Lite över 90´inkl moms.
Finns i Härnösand

http://www.suzukimc.se/source.php/12325 ... 04-1L1.pdf

http://autograf-se.backupnow.se/index.php?page=atv

Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

Snowman76  
#182084
hala skrev:Hej

Dina synpunkter verkar vettiga. Men om Du köper en billig men bra fyrhjuling blir det en slant över till en mindre traktor eller snöslunga. Jag har en Honda TRX 500 med snöblad. Jag använde det ett par gånger sen blev jag bara förbannad. Den klarar inte snöröjning hemma hos mig. T.o.m snöslungan är vida överlägsen.
Grannen köpte en billig (Kinesisk) fyrhjuling som kostade 1/4 av Hondan och haft betydligt mindre problem än jag med min Honda. Jag har köpt reservdelar för 10 000 kr de första 350 timmarna. Bedrövlig kvalité!!
Hazze


Billiga kinesiska fyrhjulingar har jag hört att man ska passa sig för, brukar tydligen vara dålig kvalité och mest bara skit. Vet inte om det är sant eller inte, men jag själv skulle nog aldrig köpa nån kinesisk fyrhjuling iallafall. Men däremot låter det lite märkligt att du ska ha sånna problem med Hondan, det brukar ju vara ett bra märke annars, nu har jag inga erfarenheter av Honda fyrhjulingar, men Honda i övrigt brukar vara bra och ha bra kvalité på sina produkter. Du kanske bara ha haft otur och fått tag på nåt måndags ex..

Nu har jag iallafall mejlat återförsäljaren och bett han räkna ut bra pris på några fyrhjulingar, bara han svarar nångång så får man se vad det blir!

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

Snowman76  
#182085
Hema skrev:Ska du ha en Polaris så välj 550 X2 eller vad den heter, den har även turfläge, som gör att du kan köra på gräsmattan utan att köra sönder den när du svänger. Iaf provkör en. Jag är egentligen inget Polarisfan, men denna funktion verkar bra! Polarens 800 har bara kostat service och de kör med den jämt. Vissa förespråkar möjlighet till att kunna låsa bromshandtaget i låst läge, något jag inte har testat men verkar vettigt, så slipper man ändra växelläge.(en så kallad "handbroms")


Tack för tipset! Ska kolla lite närmare på den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

Snowman76  
#182086
axwell skrev:Såg idag en ny Suzuki 750 XP(?) med servo, årets modell. Lite över 90´inkl moms.
Finns i Härnösand

http://www.suzukimc.se/source.php/12325 ... 04-1L1.pdf

http://autograf-se.backupnow.se/index.php?page=atv


Nu har jag ingen erfaranhet av Suzuki direkt, det är säkert fina maskiner och det verkar vara ett hyffsat bra pris på den också. Så tack för tipset! Men när det gäller fyrhjulingar har jag av nån anledning (vet inte varför) fastnat för Polaris.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

sidsjö  
#182099 Jag köpte en Polaris 850XP för 2 år sen, jag provkörde några märken men ingen var i närheten av XP ns körkomfort.
Den går helt otroligt mjukt fint i terrängen samt det är mycket att köra med då det gäller bandsatts på vintrarna, bandsatser går tungt och måste vara på gränsen vad en 500cc klarar av.

Mvh
Thomas

Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

skogshasse  
#182100 hej på er alla ni som vill kan gå in på bäst fyhrjuling och läsa

Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

Snowman76  
#182101
sidsjö skrev:Jag köpte en Polaris 850XP för 2 år sen, jag provkörde några märken men ingen var i närheten av XP ns körkomfort.
Den går helt otroligt mjukt fint i terrängen samt det är mycket att köra med då det gäller bandsatts på vintrarna, bandsatser går tungt och måste vara på gränsen vad en 500cc klarar av.

Mvh
Thomas


Jo, bandsats måste vara väldigt bra och användbart vintertid, verkar vara lite dyra bara!

Hur upplever du bränsleförbrukningen vara på din 850, drar den mycket med tanke på att det är så stor motor?

Vad betalar du i försäkring på den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

Hema  
#182107 Ska du inte köra med bandsats eller väldigt snabbt tror jag inte du behöver de större. Men det beror såklart på vad du får pris. Jag tycke min yamaha kodiak 450 drog mycket i skogen, men så körde jag fast ideligen. Nu såld och traktorn är äntligen på väg :)

Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

hala  
#182123 Vill bara påminna om att de flesta fyrhjulstillverkarna använder bl.a. kinesiska underleverantörer. Precis som i traktorbranschen producerar ett fåtal tillverkare till de flesta märkena. De stora drakarna har vårdat sitt varumärke och vi betalar gladeligen ett premiumpris för att känna "säkerhet". Detta kallas marknadsföring!!
Jag gick på det när jag köpte min andra problem-Honda trots dåliga erfarenheter av den första. Jag får skylla mig själv! Honda byggs i USA.
Lycka till med Ditt köp vad det än blir. Köp inte för litet.

Hazze

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).