Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV eller MF 175

14 inlägg 7772 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATV eller MF 175

Herkelle  
#179204 Hej!

Har just köpt en gård och nu har jag möjlighet att köpa en MF 175 för ca 70tkr inkl moms med tippsläp, sandskopa, vanlig skopa och bakvikt. Är det ett bra pris?

En annan fråga gäller om jag egentligen behöver den. Gården är på ca 20Ha varav skog 12 och övriga Ha är ängsmark och betesmark. Jag kommer inte bedriva jordbruk inom två år då marken är utarrenderad idag.

Jag går i tankarna kring att köpa fyrhjuling med släp för att kunna skotta den lilla gårdsyta som jag har, samt kunna hämta lite ved från skogen samt köra exempelvis vatten och hö sen när vi skaffar får om några år. Jag ser ATV som smidigare att "bara ta" om jag behöver köra ner till sjön osv.

Behöver jag den här traktorn som jag fått erbjudande om att köpa eller ska jag köpa en ATV betydligt dyrare? För övrigt kan jag inget om traktorer.

Eller ska jag både köpa ATV samt traktorn?



   TS
Avatar Fallback

Re: ATV eller MF 175

Blivande snickare  
#179207 Båda 8)

Avatar Fallback

Re: ATV eller MF 175

Fredrik N  
#179210 Det är klart att ATVn är smidigare så som du beskriver det, men skall du ha får i framtiden så behöver du köra in foder, hagar kan behövas putsas, sås om mm.
Det kan bli tungt med en ATV.

Avatar Fallback

Re: ATV eller MF 175

M-F  
#179213 Hej!Jag skulle nog ha köpt traktorn först.Tror du kommer att ha mera nytta av den.Jag har både och men nog är atv:n en leksak jämfört med traktorn.(visserligen en väldigt skojig leksak) :grin: Och en tippvagn och lastare är ju toppen att ha på en gård!

Avatar Fallback

Re: ATV eller MF 175

Hema  
#179214 Det beror väl på skicket på grejerna. En MF går inte direkt ned i pris om den är i ok skick och det kommer finnas reservdelar lång tid framöver (såsom jag har förstått det). Du får väl jämföra mot andra på blocket för att få en rättvis bild på prisläget.

Men inköp av en ATV är nog lösning ni inte vill vara utan. Men det beror såklart på vilka förutsättningar ni har på gården.

En kompis till mig sa, har man roliga maskiner blir det att man använder dem. :)

Avatar Fallback

Re: ATV eller MF 175

Herkelle  
#179220 Vad kan oljor och sånt gå på till en MF? Måste man byta ofta? Jag kan inte säga hur ofta jag kommer använda den men är det efter ett visst antal drifttimmar man ska byta oavsett?

Vad drar den i disel ungefär?

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV eller MF 175

Hema  
#179224 Beror på hur du använder den. Belastar du den inte så mycket, så drar den nog inte så farligt.

Samt oljeservice om man nu bryr sig, minst en gång/år eller oftare beroende på serviceintervall/driftstimmar. Vintertid är det motorvärmare som gäller, annars kan motorn ta skada om det är för kallt (flera minus). Alternativt att du förvarar den i varmgarage eller om du inte ska bruka den vintertid kanske det är lämpligt att tappa av kylarvattnet.

Som vanligt, finner ni andra fel, sätt mig på pallen direkt! :)

Avatar Fallback

Re: ATV eller MF 175

Stimpy75  
#179226 Köp traktorn först eller endast. Då får du ett arbetsredskap, speciellt bra eftersom den har frontlastare.
Det finns ju alltid en drös med begagnade billiga tillbehör till traktorer, men det kostar till Atv
Atv= multitool (nytt och nöje) = multiuseless.
Vet inte vad MF 175 drar men det blir garanterat billigare en soppan till en vettig Atv.

Avatar Fallback

Re: ATV eller MF 175

Lindianerna  
#179228 ATV -Absolut!! har både bra traktor och atv. men att man hade så mkt nytta av en 4hjuling visste jag inte innan vi skaffade den!! med den storleken på gård så behöver man ju inte något större... om man nu inte ska ha jordbruk!! har du sedan grannar med traktor så är det nog bättre att hyra in dom vid större jobb!! köp atv:n nu å byt sedan om det känns fel - är ju inte så svårt att bli av med dom!!

Avatar Fallback

Re: ATV eller MF 175

Hema  
#179231 Försök kolla priser på motsvarande grejer, verkar det prisvärt köp. Skulle du ångra dig, kan du alltid sälja. Fast då kanske det är fördel om du köpt omomsat? Kommer väl starta firma iom fastigheten iaf så. Lycka till.

Avatar Fallback

Re: ATV eller MF 175

Nolltax AB  
#179290 En ATV är användbar till mycken ting....
http://www.carlmans.nu/helikopterplatta.htm

Avatar Fallback

Re: ATV eller MF 175

Hema  
#179294 Haha ja bara en sådan sak :))

Avatar Fallback

Re: ATV eller MF 175

Herkelle  
#179373 Tack för svar. Jag ska försöka jämföra några MF. Vad är det som skiljer exempelvis en 174 mot en 175?

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV eller MF 175

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179383
Herkelle skrev:Tack för svar. Jag ska försöka jämföra några MF. Vad är det som skiljer exempelvis en 174 mot en 175?

Aldrig hört talas om 174.
Kolla på www.konedata.net så kan du jämföra olika modeller.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).