Sida 1 av 1

Stödben Kranman T 1900?

Postat: sön 17 jun 2012, 18:58
av mozart2011
Körde krokigt ett stödben på min Kranman 1900 idag, mitt fel givetvis för jag hade inte fällt upp dom ordentligt innan jag körde så klumpig man är! :mrgreen:
Men jag har tidigare fått rikta ett lite grann efter att det vek sig lite av en björk som jag skulle lyfta av. :oops: Dom är nästan lite väl mjuka tycker jag. :cry: Kranen orkar mer än stödbenen bär ibland tyvärr. Saken som sådan är att jag äår helnöjd med vagnen, men lite besviken på stödbenen ibland.
Är det nån annan Kranmanägare som fått byta nåt stödben undrar jag?

Re: Stödben Kranman T 1900?

Postat: mån 18 jun 2012, 10:27
av mozart2011
Men de e bra service o fina killar ha göra med på Kranman. Nytt ben kommer i övermorgon med posten. :grin:

Re: Stödben Kranman T 1900?

Postat: ons 20 jun 2012, 23:39
av Ekhagas trädfällning
Jag körde en Vimek MiniMaster för några år sedan och där var stödbenen i två delar och ihopsatt med två bultar. Poängen med det var att det var bultarna som kröktes om man glömde att ta upp stödbenen när man körde - vilket lätt händer. Då var det enkelt att bara byta bultarna och köra vidare. Dock har jag inte sett det på någon annan maskin. Men en mycket smart lösning tycker jag.

Vi hade för övrigt med oss extra bultar med oss när vi körde.

Re: Stödben Kranman T 1900?

Postat: fre 22 jun 2012, 15:55
av mozart2011
Det var en smart lösning! :smile: Jag antar lite att det är en avvägning mellan pest eller kolera. Dv.s grövre stödben = mer vikt o tyngre dra. Nytt ben kom med posten fort o bra så bra service som vanligt från Kranman. :grin:

Re: Stödben Kranman T 1900?

Postat: mån 25 jun 2012, 18:01
av mrvimek
ja hade terri 1020 förut o dom stödben var perfekt o nu köpte ja en vimek o dom stödbenen ska ja kör på skroten för nå värre skit ha ja inte varit me om . För hur hårda skruvar eller dra åt dom så står inte vagn kvar även me tom vagn ...

Re: Stödben Kranman T 1900?

Postat: tis 26 jun 2012, 00:05
av Hema
Då kanske jag kan ta de stödbenen, för jag gillar då inte kranmans lösning. Samt varför envisas både Kranman och Avesta att ha kolven på utsidan, helt oskyddade? På vagnen (för ATV) med mowikran så sitter kolven iaf på sidan. Men på alla tre sätt tycker jag benen inte kommer upp tillräcklligt högt, då de har en tendens att ta i stubbar o stenar, när man kör i skräpterräng.