Sida 2 av 2

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Postat: tor 17 maj 2012, 09:56
av mozart2011
Redalsrusken skrev:
Sune_ skrev:Nu var det igentligen inte att den stannar någon gång som var problemet i sig, utan att det är motorn som är den svagaste punkten så att säga. Eftersom den stannar börjar man ju fundera på om det kan gå att häkta dit nån lite större.

Min är även den på 6.5 hk, samma briggs motor som verkar sitta på i stort sett alla vagnar utom avestas MS38 och Kranmans E-serie.

Anlednigen till att ja frågar är att tex avestas MS38 är på tolv hk och den ska ju va björnstark enligt vad folk påstår, så en motor på, säg 8-9 hk torde ju i teorin göra underverk för driften på nån av dom vanliga vagnarna.
Såvida inte nåt annat säger stopp/går sönder före.



Hei Sune, stopper motoren på slett mark eller er det i branter? Jeg hadde samme problem opp-/nedfor bakker. Sitter et motorvern på motoren. Jeg fjernet dette etter å ha snakket med Åke hos Kranman. Nå stopper det aldri :wink:


Hejsan!

Hade samma problem som du, men efter ett samtal med Niklas på Kranman så fixade det sig. Man kopplar bort en oljetrycksvakt som ställer till det. Men det gäller ju att kolla oljan då också nu o då... :mrgreen:

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Postat: tor 17 maj 2012, 09:59
av mozart2011
Glömde skriva att min motor är en BS 6,5 hk också. Sen jag gjorde den där modifieringen går den som en gud och man kan ta riktigt ordentliga backar med den. :grin:

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Postat: tor 17 maj 2012, 13:06
av Sune_
För att förtydliga, era va sådana att dom stannade när lutningen blev för mycket va? för det problemet har ja läst om tidigare här :)

I mitt fall så "stannar" den ju inte på de viset, den stånkar å går men varvet sjunker mer å mer för att till slut stanna när det går för tungt, oavsett om det lutar eller är slät mark.

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Postat: sön 20 maj 2012, 19:52
av mozart2011
Är nog bäst att prata med dom som sålt den för det verkar på beskrivningen lite skumt? :?: Min stannade för övrigt inte bara då det lutade utan även på plattmark bara det gick tungt.

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Postat: ons 20 jun 2012, 16:40
av anersimyra
[quote="Sune_"]Ja igentligen ska man väl inte pilla på så nya dyra saker, men det är svårt att låte bli när man ser förbättringspotentialer :)

Har kört litte mer idag efter jobbet, tog till och med en ordentlig omväg med sista lasset bara för att pröva och se exakt hur den beter sig i olika situationer.
Och en sak är iaf glasklar, motorn är för svag! Så fort det börjar gå "för" tungt sjunker varvet sakta men säkert, om man gasar lite mer med hjulingen så motorn får varva upp känns det nästan som den kommer över en tröskel också blir det en jävla fart.
Släpper man sedan efter igen så börjardetta återupprepas.

Känns enligt mig som det kan finnas en del att vinna så det får nog bli att forska lite i hur infästningar och resterande detaljer ser ut på de lite större motorerna.[/På aggregatet finns en kupolmutter, under den finns en insexskruv.Vrid den skruven moturs ett kvarts varv.Kör därefter ner drivrullarna på full gas och håll kvar spaken, stannar motorn så öppna lite till.Skulle motorn INTE stanna efter att du först öppnat ett kvarts varv, skruva då in skruven medurs, hela tiden med full gas och spaken till rullarna aktiverad.Vrid skruven medurs tills motorn stannar, du har då maximalt tryck som motorn orkar med, öppna vrid sen moturs tills motorn går utan att stanna.När min vagn inte orkar stannar bara drivningen men motorn går som den ska.
Mvh Anders.quote]

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Postat: tor 18 apr 2013, 18:46
av Sune_
Lyfter en gammal tråd istället för att göra en ny.

Är det någon som har koll på vilket tryck hydralmotorerna på kranmanvagnarna klarar, på de med 2 separate motorer?

Arbetstrycket ligger ju t.ex på min vagn på 160 bar, vilket inte är speciellt mycket igentligen.
Motorn aom är på nu ä ju för löjlig, men ja har fortfarande inte släppt tanken på ett byte :)

Kan man enbart justera trycket till driften eller höjer man arbetstrycket även till tex kranen?

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Postat: tor 18 apr 2013, 19:02
av anersimyra
På min lilla avesta har jag ställt drifttrycket på 185 bar till drivningen, vilket är enkelt gjort, det går även att höja trycket på kranen, men det är svårare då fler punkter/ställen ska justeras. tyvärr vet jag inte hur man gör detta.

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Postat: tor 18 apr 2013, 19:29
av Sune_
Då bör ja utan problem kunna höja trycket på min med, misstänker att dessa är förhållandevis lika i sin konstruktion.
Och för att förtydliga, ja vill inte ställa upp trycket på kranen utan enbart driften.

Får kolla vad ja har för motorer och googla så bör det väl dyka upp något.

Vad var trycket på din när du köpte vagnen anersimyra?

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Postat: tor 18 apr 2013, 20:19
av anersimyra
Trycket var 165 när den var ny, har du manometer är det enkelt, du kör motorn på full gas, kör sen manuellt ner drivrullarna och håll kvar spaken i detta läge. Vrid justeringen tills motorn "storknar", öppna därefter tills den återigen går på högsta varv, du har då justerat in högsta möjliga tryck som motorn orkar med.

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Postat: lör 20 apr 2013, 21:26
av Lampan10
Har du ett hydraulschema du kan lägga ut?

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Postat: sön 21 apr 2013, 00:45
av anersimyra
Nej tyvärr inte, men på aggregatet sitter en kupolmutter, under den sitter justeringen.

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Postat: sön 21 apr 2013, 07:35
av Lampan10
Utan ett schema blir det mesta bara gissningar;)

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Postat: sön 21 apr 2013, 09:48
av anersimyra
Lampan10 skrev:Utan ett schema blir det mesta bara gissningar;)
Ring kranman och fråga. :wink:

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Postat: sön 21 apr 2013, 16:31
av Lampan10
Köper man en vagn för över hundratusen och ej kan få ett hydschema med då vete Fabian.
Helt klart har du rätt till det!

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Postat: sön 21 apr 2013, 16:41
av anersimyra
På hydraulaggregatet finns bara en kupolmutter, eventuellt två om det är dubelldrivning. Den lossar man och ställer åt sidan. Nere i hålet finns justerskruven, det är en liten insexskruv. Den skruvar man medsols, precis som en vattenkran, för att öka trycket. Justeringen ska göras med full belastning av bensinmotorn, precis som jag tidigare beskrivit.
Mvh Anders.