Sida 3 av 5

Postat: ons 16 jan 2008, 18:11
av Niklas H20
Engstrand skrev:Vi åker 06ans L200 på firman. Lär säga att dom går kanonfint för att vara "pickuper".
Provade Ford Ranger innan vi bestämde oss,men den var ljusår ifrån L200an.
Hade caddy tidigare,gick ju som strykjärn på stora vägarna,men mindre bra på dåliga grusvägar. Tror vi kom upp i 3 oljetråg innan vi skaffade hasplåt på dem.

jag fick en´ny caddy nu vid nyår och hasplåt är nog inte dumt att ha..kollar man framifrån så är det först massa plast o sen kommer oljetråget (sitter lägst av allt) så tips om var en hasplåt kan införskaffas mottages tacksamt

Postat: ons 16 jan 2008, 19:49
av Robin
Personligen tycker jag jänkarna är ljusår före komfortmässigt när det gäller pickuper. Åker hellre en -90as silverado än en -05as L200. Sen är det ju alltid trevligt med v8 muller :)

Finns det nåt annat än Land Rover`?

Postat: lör 19 jan 2008, 22:31
av dieseltomten
Jag har en Defender 130 med winsch och lite sånt. Visst, komforten är inte som i en jänkare men det är känslan...

Vatten kommer det in i alla bilar, men i defendern så rinner det ut lika snabbt...
Oslagbar i skogen, hade man haft diffspärrar i axlarna så hade det varit ännu bättre.
Och den är en ikon, man syns och märks när 5,5m LandRover dyker upp

Fast vill man ha totalt underhållsfritt och bara köra, massproducerad japansk superkvalitet så...

En LandRover blir som ens kompis :-)

Postat: sön 20 jan 2008, 21:53
av jonsabonnen
Niklas H20 skrev:
Engstrand skrev:Vi åker 06ans L200 på firman. Lär säga att dom går kanonfint för att vara "pickuper".
Provade Ford Ranger innan vi bestämde oss,men den var ljusår ifrån L200an.
Hade caddy tidigare,gick ju som strykjärn på stora vägarna,men mindre bra på dåliga grusvägar. Tror vi kom upp i 3 oljetråg innan vi skaffade hasplåt på dem.

jag fick en´ny caddy nu vid nyår och hasplåt är nog inte dumt att ha..kollar man framifrån så är det först massa plast o sen kommer oljetråget (sitter lägst av allt) så tips om var en hasplåt kan införskaffas mottages tacksamt
e det en med dsg låda ?

Postat: lör 22 mar 2008, 20:07
av Perjons
Det är familjens andrabil som tjänar som skogsbil. En VW Passat Variant -92, Frigången blev riktigt bra med nya fjädrar o dämpare från Biltema.
Jag tar mig fram överallt där jag behöver och har hittills inte gått bet. Har funderat på att byta till en dubbelhyttspickup med avdragsmöjligheter men jag tror faktiskt inte att totalekonomin skulle bli bättre.

Postat: mån 24 mar 2008, 21:53
av Thunborg
Åker i en Toyota Hilux 04 i jobbet och i januari blev det franskt privat ,Peugoet 807. Att man tankar diesel är väl självklart :lol:

,.

Postat: tis 25 mar 2008, 08:09
av massey ferguson
Hej här e de volvo xc90 som gäller,tar síg fram i 45-50cm snö de bara yr över huven 😈 D5 disel så klart :D bästa bil ja haft,

Postat: lör 29 mar 2008, 01:48
av Nolltax AB
En sketen Volvo 745 -88.
Skulle gå på skroten, köpte loss för en spottstyver. Har egen bilverkstad, billigare bil går ej att finna....

Postat: lör 29 mar 2008, 07:15
av Engstrand
Om inte jag missminner mig kunde man välja till nåt liknande skydd från fabrik. Dock så var det inte heltäckande,skyddad mest drivknutar tror jag.
På våra förra caddysar monterade en firma från Falun hasplåt,var lite drygt när oljan skulle bytas men man klarade ju tråget iallfall. Geografiskt sett kanske Falun är lite avsides för din del,men de kanske kan skicka så monterar man själv??

Niklas H20 skrev:
Engstrand skrev:Vi åker 06ans L200 på firman. Lär säga att dom går kanonfint för att vara "pickuper".
Provade Ford Ranger innan vi bestämde oss,men den var ljusår ifrån L200an.
Hade caddy tidigare,gick ju som strykjärn på stora vägarna,men mindre bra på dåliga grusvägar. Tror vi kom upp i 3 oljetråg innan vi skaffade hasplåt på dem.

jag fick en´ny caddy nu vid nyår och hasplåt är nog inte dumt att ha..kollar man framifrån så är det först massa plast o sen kommer oljetråget (sitter lägst av allt) så tips om var en hasplåt kan införskaffas mottages tacksamt

Postat: lör 29 mar 2008, 07:17
av Engstrand
Fast V8 är väl mindre rolig när man ska tanka... 8)

[quote="Robin"]Personligen tycker jag jänkarna är ljusår före komfortmässigt när det gäller pickuper. Åker hellre en -90as silverado än en -05as L200. Sen är det ju alltid trevligt med v8 muller :)

Postat: lör 29 mar 2008, 09:13
av halvproffs
Toyota RAW4-02 tar sig fram i djupsnö, bra bil, kort hjulbas vilket gör den stötig på dåliga 90-vägar. Ca 1l/milen. Seat Inca -97. Bara att slänga in huggarprylarna i. Går fint och billigt ca 0.6l/milen. Polaris 450- 07 nyligen inköpt .Verkar dra mycket bensin

Postat: sön 30 mar 2008, 19:03
av Steen
Föredrar skåpbil nu har jag en VW multivan TDI 4x4 5 sits funkar utmärkt även privat, får plats med stort verktygs skåp + en 200 liters tank ändå finns det plats över.
Nu åker jag ganska långt till jobbet då är denna bil väldigt skön å köra och ganska bra markfrigång.

Postat: tis 01 apr 2008, 13:30
av Andreas_93
om jag skulle välja en skogs bil skulle ja välja
1 Mitsubishi l200
2 Jeep Wrangler
3 Skoda pic-up
4 Dodge ram 2500

Postat: sön 13 apr 2008, 21:26
av Mettämies
Jag har använt min privata bil i firman, men ändå har ju firmans behov styr valet av bil de senaste 5 åren...Har haft Cheva Blazer 6.2D, Campo 4x4 DH Diesel, King Cab 4x4 Diesel.
I höstas köpte jag en Skoda Pickup diesel -99, får se hur den klarar sig i skogen, ska bocka till en hasplåt iaf.
Jag tänkte att det är så sällan jag måste ha 4-hjulsdrift att jag kanske klarar mig utan, blir ju halva driftskostnaden ungefär med Skodan som bara drar 0.55l/mil. Markfrigången är väl lite dålig, men med större däck har det gått bra hitills.
Får faktiskt in 2 röjsågar med all kringutrustning för 2 pers på flaket :lol:

Postat: tor 08 maj 2008, 22:09
av SkogsGotte
Chervolet Colorado 05:a med 1,5hytt.. (betydiligt billgare att köpa jämfört med Navarra och L200) otroligt skönt med en bra fyrhjulsdriven bil då man kör nästan 1500 mil/år med riktigt tunga plantsläp... varav 100 mil på riktigt usla vägar...

riktigt nöjd så länge bara kört fast en gång än så länge :) men då satt den fast tur att assistansförsäkringen ingick :)

sen har man nyligen köpt en renault master samt en risig volvo 240.... sen har man en privat volvo 855 som jag troligtvis ska sälja å köpa nått lite mindre bensinsnålt..