Sida 1 av 4

Honda vs Yamaha

Postat: lör 31 mar 2012, 20:12
av kcry
Jag står i begrepp att byta ut min Yamaha Big Bear 400 -00:a som "bäst före" gått ut på och som känns aningen tunn för mina behov. Dagmar har stökat till det rejält i skogen och jag kommer inte åt allt med ordinarie maskinpark.

Valet står emellan en Honda TRX 500FPA och Yamahas 550 Grizzly (700 känns lite overkilll).

Jag köper nytt enbart för att använda i skogen och är helt ointresserad av toppfart "flashfaktor" och liknade. Övriga fabrikat är inte aktuella (ok Suzuki möjligen, men där gick gränsen).

Hondan och Yamahan har olika uppenbara fördelar, hyrdrostat o stel balaxel mot bättre frigång, winschfästen o pris bland annat. Jag önskar det insatta forumets åsikter innan det blir affär.

I vart fall en Yamaha kommer att "drevas ner" innan den lämnar säljaren, behövs det på Hondan som har en krypväxel i orginal?

Förstärkt fjädring, kan man förvänta sig att det funkar på Yamahans delade axel?

Ni som har provat och vet, låt höra !

Re: Honda vs Yamaha

Postat: sön 01 apr 2012, 08:28
av karlastrid007
Vad Jag har förstått är yaman en riktigt uppskattad atv att arbeta hår i skogen med, vilket inte är lika tydligt med hondan.

Re: Honda vs Yamaha

Postat: sön 01 apr 2012, 09:05
av Bengt.Svensson
Jag gillar Honda, framförallt eftersom man har bra komfort även när man belastar draget ordentligt. Personligen gillar jag också manuell växellåda eftersom man slipper varva motorn så mycket.

Re: Honda vs Yamaha

Postat: sön 01 apr 2012, 14:37
av Sigge
Ja, det är väl som vanligt att bästa & närmaste återförsäljare/service är viktigare än märke. Jag själv kör Honda 500FE (inte FA alltså). Min maskin är manuellt växlad och hade jag köpt idag, så hade det antagligen blivit en FA istället. Hondas rykte som riktigt hårt arbetande arbetsmaskin är väl dokumenterat. Bl.a. finns det de som kör dom professionellt med timmervagn efter De var först ut med 5års garanti även för yrkesbruk, men titta även på konstruktionen: Vätskekyld motor - rakmonterad och stel bakaxel. Alltså inga vinkelväxlar som stjäl effekt. Vilket gör att du inte behöver samma effektuttag = Motorn håller längre. Hydrostaten anses väl vara en av de absolut bästa "automaterna" på marknaden vad gäller krypförmåga och hållbarhet. Närmast skottsäker drivlina enligt mitt tycke. För övrigt så kan du enkelt & billigt byta skärmbreddarna om du skulle råka törna emot något träd. Visst är maskinen lite lägre och tar i ibland. Den har inte heller någon diffspärr i framaxeln, vilket kan ställa till det ibland. Men som sagt, kvaliteten på maskinerna är riktigt bra. Jag har kört över 300 timmar i arbete, utan det minsta problem.

Re: Honda vs Yamaha

Postat: sön 01 apr 2012, 15:17
av Blivande snickare
Fram diffen skulle jag sakna...

Re: Honda vs Yamaha

Postat: mån 02 apr 2012, 23:03
av simon jonsson
Jag tycker yamaha och honda är dom två märken med bäst finish på grejerna.
Än vilken maskin du väljer så kommer den att funka bra i skogen.
Yamaha har en väldigt fin tillbehörskatalog 2012, sammarbetet med svenska Lejab som gör alla skogs tillbehör tycker jag är fint.
Om man tycker att fjädring blir mjuk funkar förstärknings distanserna till fjädrarna bra.
knappen mellan 2/4 hjulsdrift och 100% diff är fint

Re: Honda vs Yamaha

Postat: ons 04 apr 2012, 22:10
av herjman
Har kört en del med Honda 500 fe? (den med knappar) och är supernöjd! Hade jag köpt en ny hade det blivit hydrostaten.

Re: Honda vs Yamaha

Postat: tor 05 apr 2012, 10:05
av martin1
Jag valde också mellan dessa märken när jag köpte hjuling förra året. Jag fick ta hem och provköra dom vilket jag tyckte var mycket värt. Mitt val blev en TRX500FE pga att jag tyckte Hondan kändes bättre. Jag fick prova både FE och FA modellerna och anledningen till att det blev FE är att den är starkare vid krypkörning. Detta var viktigt för mig som bara använder den till arbete. Vilket märke eller modell som du än väljer rekomenderar jag byte till grövre däck.

Re: Honda vs Yamaha

Postat: tor 05 apr 2012, 17:06
av Sigge
martin1 skrev:Jag valde också mellan dessa märken när jag köpte hjuling förra året. Jag fick ta hem och provköra dom vilket jag tyckte var mycket värt. Mitt val blev en TRX500FE pga att jag tyckte Hondan kändes bättre. Jag fick prova både FE och FA modellerna och anledningen till att det blev FE är att den är starkare vid krypkörning. Detta var viktigt för mig som bara använder den till arbete. Vilket märke eller modell som du än väljer rekomenderar jag byte till grövre däck.



Jepp, håller med. Bytte till Maxxis Bighorn på min Honda och sedan dess har jag inte behövt kedjor.

Re: Honda vs Yamaha

Postat: tor 05 apr 2012, 20:53
av kcry
Jag bugar för uppenbart insatta inlägg, dock har inte dimman skingrats nämnvärt men det kanske beror på hur svårt det är att skilja parterna åt.

Sedan förra inlägget har jag försökt få någon koll på vad Yamahas "nerdrevingskit" betyder i praktiken, den lokale handlaren "broschyrpratar" dock mer än av erfarenhet. Finns någon som har praktisk erfarenhet? före/efter?

Noterar att Hondan framstår som ohotad när det gäller låg fart och kraft...och det i orginalutförande.

Däckfrågan var intressant, har någon lyckats lösa detta i samband med nyköp?

Idealet framstår som en Hondamotor med drivlina i ett Yamahachassie, den parningen skulle vara kul att testa, eller..

Re: Honda vs Yamaha

Postat: tor 05 apr 2012, 21:42
av Huggarn
karlastrid007 skrev:Vad Jag har förstått är yaman en riktigt uppskattad atv att arbeta hår i skogen med, vilket inte är lika tydligt med hondan.


Ursäkta...men VAA?? trodde det var allmänt känt att det är precis tvärtom!! hur menar du med "inte lika tydligt med Hondan"? :roll:

Re: Honda vs Yamaha

Postat: fre 06 apr 2012, 08:56
av Bengt.Svensson
Hondas hydrostat är väldigt trevlig, men jag tyckte att den var lite för otestad när jag köpte ny ATV för några år sedan. Jag har en FM och tycker att den är bättre än FE då man kan köra lite mjukare med fotväxeln ("kopplingen" sitter ju i pedalen). Dessutom märkte jag att jag under provkörningarna hos handlaren så satt jag och trampade med vänsterfoten hela tiden...utan att något hände. Efter 12 år med fotväxel på min gamla Kawasaki så är jag ohejdat van att smyga i växlarna själv, FE-funktionen rycker betydligt mer.

Re: Honda vs Yamaha

Postat: fre 06 apr 2012, 11:15
av karlastrid007
Huggarn, Jag har själv vara kört yamaha i en hel del Uppfattningen om saken har jag fått genom att läsa på forum, främst forum för just yamaha :)

Re: Honda vs Yamaha

Postat: fre 06 apr 2012, 11:45
av Huggarn
karlastrid007 skrev:Huggarn, Jag har själv vara kört yamaha i en hel del Uppfattningen om saken har jag fått genom att läsa på forum, främst forum för just yamaha :)


Ok! då förstår jag! :P

Re: Honda vs Yamaha

Postat: fre 06 apr 2012, 17:18
av labo
Jag kör Honda 500 FA med komplett skogskit. Timmervagn Thule med virekran. Har kört tunga lass med vindfällen och det går mycket bra. Den tuffar på tyst och mjukt men är samtidigt stark. Jag bedömer att Hondan är i topp vad gäller ergonomi, finisch och total byggkvalite. Har även förhöjningssats, och nu åker större däck på. Som skrivs så kräver frigångshöjden planering och undvika stubbar. Det är ju ändå timmervagnen som är gränssättande för ekipagets frigångshöjd !
Kommer troligen byta till FPA med servo så småningom.
Jag håller med om att det är Honda och Yamaha det står mellan.