Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tippvagn Oxen, ATV

8 inlägg 9112 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tippvagn Oxen, ATV

mooos73  
#167157 Har ledsnat på att kasta veden i en stålbur för att sedan köra den till källarfönstret på pallgafflar för att sedan handplocka ur den och kasta in genom fönstret.
Kollar lite efter en billig tippvagn som jag skulle kunna köra in ved med ist!
Oxen heter en modell som verkar smidig och skapligt pris, ser dock lite olika ut beroende av tillverkare.
Någon som har erfarenhet av dessa vagnar och är ni nöjda med dem?



   TS
Avatar Fallback

Re: Tippvagn Oxen, ATV

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167212 Hej, jag köpte en sån i höstas. Jag har hittills använt den för att köra ut sten och jord som utfyllnad på mina skogsvägar. Den passar bra till min minilunnare som också heter Oxen eftersom jag kan använda kranen när jag tippar av lasset. Den ska lasta 500 kg så den klarar mer än ett vedlass.
Min har lite dålig passning där man hakar fast ändarna i sidorna. Jag fick inte i den sista bygeln. Så kolla det extra noga om du köper en. Det kan vara svårt att se eftersom den levereras som byggsats.
Men jag kommer nog använda den för att transportera ved också.

Avatar Fallback

Re: Tippvagn Oxen, ATV

mooos73  
#167249
lfq skrev:Hej, jag köpte en sån i höstas. Jag har hittills använt den för att köra ut sten och jord som utfyllnad på mina skogsvägar. Den passar bra till min minilunnare som också heter Oxen eftersom jag kan använda kranen när jag tippar av lasset. Den ska lasta 500 kg så den klarar mer än ett vedlass.
Min har lite dålig passning där man hakar fast ändarna i sidorna. Jag fick inte i den sista bygeln. Så kolla det extra noga om du köper en. Det kan vara svårt att se eftersom den levereras som byggsats.
Men jag kommer nog använda den för att transportera ved också.

Har du den större modellen med boggi?
Hade tänkt mig enkelaxel för att få en snävare svängradie.
Tolkar det som att du är nöjd iaf?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tippvagn Oxen, ATV

Skogstomte  
#167302
mooos73 skrev:Har ledsnat på att kasta veden i en stålbur för att sedan köra den till källarfönstret på pallgafflar för att sedan handplocka ur den och kasta in genom fönstret.
Kollar lite efter en billig tippvagn som jag skulle kunna köra in ved med ist!


Är det inte bättre att skaffa en lämplig skopa till lastaren?

Avatar Fallback

Re: Tippvagn Oxen, ATV

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167328
mooos73 skrev:Har du den större modellen med boggi?
Hade tänkt mig enkelaxel för att få en snävare svängradie.
Tolkar det som att du är nöjd iaf?


Jag har den med enkelaxel och är nöjd än så länge. Men jag har ju bara haft den ett halvår.
Det går nog att köra hem en älg med den också.

Avatar Fallback

Re: Tippvagn Oxen, ATV

mooos73  
#167360
lfq skrev:
mooos73 skrev:Har du den större modellen med boggi?
Hade tänkt mig enkelaxel för att få en snävare svängradie.
Tolkar det som att du är nöjd iaf?


Jag har den med enkelaxel och är nöjd än så länge. Men jag har ju bara haft den ett halvår.
Det går nog att köra hem en älg med den också.

Gör ju inte saken sämre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tippvagn Oxen, ATV

mooos73  
#167361
Skogstomte skrev:
mooos73 skrev:Har ledsnat på att kasta veden i en stålbur för att sedan köra den till källarfönstret på pallgafflar för att sedan handplocka ur den och kasta in genom fönstret.
Kollar lite efter en billig tippvagn som jag skulle kunna köra in ved med ist!


Är det inte bättre att skaffa en lämplig skopa till lastaren?

Har förlåg takhöjd i vedboden så traktorn går inte in....

   TS
Avatar Fallback

Re: Tippvagn Oxen, ATV

Blivande snickare  
#167378
mooos73 skrev:Har förlåg takhöjd i vedboden så traktorn går inte in....

Är ju endå bra att man märker det i tid för köpet. Lite genant att stå där utanför och med en maskin som inte går in x_x

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).