Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?
Postat: lör 17 mar 2012, 08:42
Hej igen alla
Har nu monterat och ändrat lite.(läs mycket )
Måste ta bort förgasaren för den läckte bränsle.
Vid demonteringen av ljuddämparen så brast två bultar, sönderbrända och rostiga som de var.
Och en av bultskallarna föll ner mellan remmen och remskivan.
Detta märkte jag inte så när jag startade den så revs remmen sönder.Blev att montera den 40 tums långa remmen istället.Denna har nog aldrig varit på plats så det blev lite omändringsarbeten där.
Tankkranen läckte men det gick att kränga på en ny gummislang istället för den söndriga gamla.
Men det verkliga problemet kvarstår- det är ett system med flottör av mässing.Flottören lyfter en nål av stål ? som borde täta mot en gummiring uppe i locket på förgasaren.
Denna ring var alldeles grön av avlagringar och omöjlig att få rengjord oskadad.Borde ha haft den i nåt lösningsmedel men försökte med en tändsticka .Detta rev sönder ytan tyvärr.
Gummiringen sitter ovanom en mässingshylsa som är inpressad i godset, och mässingshylsan är säkert omöjlig att få ut.
Om man inte borrar ut den, var få en ny då ?
Går det att byta ut gummit genom att peta sönder det och eventuellt klämma dit en ny gummiring trots att hylsan är i vägen
Läckaget är inte så stort så när motorn går så märker man inget speciellt , men när man stoppar den så måste kranen genast stängas .Annars flödar allt med tiden ut.
Tändstiftet verkar ändå sotigt så antar den får inte normal mängd bränsle.
Annat angående framdrivningssystemet :en bra grej finns på justeringen av trycket till gummirullen.
Längst upp där växelspaken sitter fast finns en tapp som allt roterar runt.Den är gängad och man kan justera med tex ett varv neråt så blir glapp och annat slitage eliminerat.
Och snön är på väg bort här, behövs ingen slunga nu .
Har nu monterat och ändrat lite.(läs mycket )
Måste ta bort förgasaren för den läckte bränsle.
Vid demonteringen av ljuddämparen så brast två bultar, sönderbrända och rostiga som de var.
Och en av bultskallarna föll ner mellan remmen och remskivan.
Detta märkte jag inte så när jag startade den så revs remmen sönder.Blev att montera den 40 tums långa remmen istället.Denna har nog aldrig varit på plats så det blev lite omändringsarbeten där.
Tankkranen läckte men det gick att kränga på en ny gummislang istället för den söndriga gamla.
Men det verkliga problemet kvarstår- det är ett system med flottör av mässing.Flottören lyfter en nål av stål ? som borde täta mot en gummiring uppe i locket på förgasaren.
Denna ring var alldeles grön av avlagringar och omöjlig att få rengjord oskadad.Borde ha haft den i nåt lösningsmedel men försökte med en tändsticka .Detta rev sönder ytan tyvärr.
Gummiringen sitter ovanom en mässingshylsa som är inpressad i godset, och mässingshylsan är säkert omöjlig att få ut.
Om man inte borrar ut den, var få en ny då ?
Går det att byta ut gummit genom att peta sönder det och eventuellt klämma dit en ny gummiring trots att hylsan är i vägen
Läckaget är inte så stort så när motorn går så märker man inget speciellt , men när man stoppar den så måste kranen genast stängas .Annars flödar allt med tiden ut.
Tändstiftet verkar ändå sotigt så antar den får inte normal mängd bränsle.
Annat angående framdrivningssystemet :en bra grej finns på justeringen av trycket till gummirullen.
Längst upp där växelspaken sitter fast finns en tapp som allt roterar runt.Den är gängad och man kan justera med tex ett varv neråt så blir glapp och annat slitage eliminerat.
Och snön är på väg bort här, behövs ingen slunga nu .