Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ny kran-kärra, fick problem med ATV'n =)

14 inlägg 9738 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny kran-kärra, fick problem med ATV'n =)

Little_Andersson  
#163882 Tjo!

Köpte en Forestpro Kranvagn nyss (inte HD varianten).

Iafall, min stackars polaris bakstötdämpare gick direkt i botten. Den är skapligt tung just pga motorn sitter på vagnen.

Vad kan jag göra åt detta? byta ut till nya fräsha stötdämpare? kanske går att byta till nått grövre slag? Kan man låsa stötdämparna så dom inte går i botten?

Iafall en polaris 400 sportsman 2009 vi talar om. Var upp och testa flytta ett halflass med hemved på 3-4m och inga problem med dragkraften. Fick ju dock lägga roten bakåt på vagnen och inte mot gallret för att få balans. Kan även göra vagnen längre.

Tips och Trix?
Bild




   TS
Avatar Fallback

Re: Ny kran-kärra, fick problem med ATV'n =)

MrEast  
#163885 Finns ett stag att köpa så den blir stum bak, har diskuterats i några trådar här på forumet.

Avatar Fallback

Re: Ny kran-kärra, fick problem med ATV'n =)

Hema  
#163888 Vanligt tips har varit att kontakta Avestavagnen, då de iaf har haft stag just för det.

Avatar Fallback

Re: Ny kran-kärra, fick problem med ATV'n =)

Little_Andersson  
#163891 Och då eftersom jag är .. icke motor/mekaniskt lagd betyder det att man stelopererar fjädrarna? Altså dom används inte?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny kran-kärra, fick problem med ATV'n =)

Hema  
#163896 Nu vet jag inte exakt avestavagnens utbud, men det finns typ två val.

A: Man köper kraftigare dämpare.
B: Man köper fasta stag som låser bakvagnen (dessa ska gå att montera på några minuter).

Vad jag läst här på forumet verkar många nöjda med vad de erbjuder. Ta o ring dem o hör vad de har att erbjuda till din ATV. alt. kanske din lokale återförsäljare har något. Det lär knappast vara något nytt problem. Samt googla lite, så lär du bli visare.

Avatar Fallback

Re: Ny kran-kärra, fick problem med ATV'n =)

Håkan Engström  
#163897 Japp så är det.
På min Suzuki så byter man ut bultarna som håller dämparna till längre bultar,
sedan sätter man dit ett stag, som skruvas fast på dom förlängda bultarna.
Och så har man en äkta stelhäck.
Att ta sätta dit eller att ta bort stagen tar inte mycket längre tid än att skriva det här.
Mina kommer från Avestavagnen, fick dom när jag köpte en kranvagn av dom.

Användarvisningsbild

Re: Ny kran-kärra, fick problem med ATV'n =)

Skogstomte  
#163911 Går ju även att sätta hydraulaggregatet i nosen på ATV:n, kanske i fästet för snöbladet? Då väger den ju upp lite och ger ändå tryck på drivande hjul. Det är ju smalare än ATV:n så det borde inte vara ivägen så mycket även om den sticker ut lite.

Användarvisningsbild

Re: Ny kran-kärra, fick problem med ATV'n =)

totte  
#163919 Rekommenderar denna tråd för läsning: viewtopic.php?f=21&t=12960#p161018

Avatar Fallback

Re: Ny kran-kärra, fick problem med ATV'n =)

Robertberg  
#163969 Att inte säljarna informerar om detta?
Varenda en som köper en vagn skogsvagn till sin fyrhjuling får ju samma resultat..

Avatar Fallback

Re: Ny kran-kärra, fick problem med ATV'n =)

Hagalund  
#163975 Har samma vagn som dig, tänkte höra om fyllt på någon hydraulolja i systemet än? Min har läckt i nån koppling så tänkte fylla på. Kikade i instruktionsboken och i den står det att den är fylld med en "universal traktorolja" Teboil Monitra Plus 10w-30 i både motorn och i hydraliken. Hittar dock ingen återförsäljare av den oljan i sverige men i svenska instruktionsboken har dom skrivit att man ska fylla på med vanlig mineralmotorolja BRP 10w-40 i hydrauliken. Har inte vågat det :)

En annan sak, har du vågat skruva på strypningen till hydrauliken något?

Ett trix med "våra" vagnar ska vara att om man ska lyfta på nått riktigt stort ska man backa emot med boggin inkörd sen lyfta på den bakifrån och "mata ut" boggien under stocken ist. för att lyfta på den. Har dock inte provat själv...

Avatar Fallback

Re: Ny kran-kärra, fick problem med ATV'n =)

Little_Andersson  
#163980 Haglund.
Jag fyllde direkt på hydralolja pga det var förlite när jag fick den levererad. Dock bara testkört den en gång pga ATVn går i backen och tänkte fixa det först. Och fettat nipplarna och "armen".
Men tack för tipset för stora stockar, det tricket borde funka väldigt bra när jag tänker på det.

Skogstomte.
Om du tittar på bilden så sitter hela paketet klart på vagnen i fronten. Lär bygga om hela skiten om jag ska kunna flytta på det.

Totte.
Ska läsa den, tack =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny kran-kärra, fick problem med ATV'n =)

foton  
#164044 "Hagalund" Universal traktorolja finns i flera fabrikat. Jag brukar köpa den på Biltema. Den verkar bra.

Avatar Fallback

Re: Ny kran-kärra, fick problem med ATV'n =)

Hagalund  
#164099 "Foton" - Tror du man kan blanda oljefabriken hur som helst?

"Little_Andersson" - Våra vagnar verkar inte så tunga, själv har jag en Can-Am och drar med, kör orginalfjädrar max påspända men den sjunker inte ihop helt, så du kanske bara kan få tag i styvare orginalfjädrar eller lägga in nån "schims-bricka" så du styvar på dina fjädrar du har nu.

Avatar Fallback

Re: Ny kran-kärra, fick problem med ATV'n =)

Little_Andersson  
#164143 Haglund:
Jo, tror ärligt mina fjädrar dog när en viss person i min närhet fick för sig att skjutsa 3pers på den och ingen satt på fronten. Blev måttligt impad. Den har sedan dess haft väldigt lätt att gå i botten.

Så lär nog helt enkelt köpa ett par styva fjädrar. Men min ÅF vägrar svara på mailen. Får ta och ringa när jag får tid.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).