Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 236714 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214839 Nästan väl stora lass, men har du bra spår så funkar det ju.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Nordstrem  
#214853 Störst lass av alla :mrgreen:


Vill som sagt till en bra väg med det där lasset .

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

BM 35  
#214900 Bara man kommer i gång så funkar det,,,körde ut på en gammal myrväg så det var platt och fint och bra snö gick lätt,,,Var dit en annan dag då det var varmare,,Då var det svårare att komma iväg med mindre lass,,,

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214937
Bild

Nästan som med häst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Camwood  
#214944 Ja tycker att man inte ska åka hem med halvlass :???:

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Nordstrem  
#214961
Slurfi skrev:
Bild

Nästan som med häst.



Ja hästar är rätt överlägset i att vara smidig och dra tungt vad man kan se här på youtube filmen nedan bla .
Detta är ju rå timmer och det är tungt det !






,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#214984 Javisst hästarna var och är suveräna i terräng, tyvärr å var jag mera intresserad av morfars gamla moped när jag var barn är hans suveräna hästkunnande. En sak lärde jag mig dock och det gäller både när man kör med häst och skoter och det är att se till att ha bra basvägar/körvägar.
Det är något som jag inte fuskar med för bra vägar skonar både utrustning och förare

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Skogstinsen  
#215138 Hästarna förr körde på isade basvägar. Innebär att en häst drog en tunna med vatten i. Satt 2 pluggar så att vattnet rann ut i medspåren. Men det går att lasta bra stora lass utan en bra körväg oxå, (i alla fall med häst)

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

husqvarna_med_sthil  
#218576 Nu är doning inköpt till skotern, insåg att jag inte ville försöka klättra upp med traktorn i den branten i djupsnön som blev. Imorgon är det dags att börja köra, blir intressant och naturligtvis lär man ta kameran med :)

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

axwell  
#218624 Samma trend här, grävde fram doningarna från närmare 1 meter djup snödriva tidigare idag, sen har de fått stå i solen för att få bort det värsta av snö, is och asplöv till vansinne.

Närmaste dagarna blir det åka av bakom 5900:an, dags att förbereda vedhanteringen.

husqvarna_med_sthil skrev:Nu är doning inköpt till skotern, insåg att jag inte ville försöka klättra upp med traktorn i den branten i djupsnön som blev. Imorgon är det dags att börja köra, blir intressant och naturligtvis lär man ta kameran med :)


Vilken typ av skoter tänker dra dra med ?

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

husqvarna_med_sthil  
#218627 Det är en skidoo Scandic så det kan bli lite spännande. Lånade en doning ifjolvår för att ta reda på två vindfällen på andra sidan sjön och det var inga problem alls. Nu är det dock brant men nedför när det är lastat sedan plan väg 200 meter så jag hoppas det ska fungera.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#218656 Att köra utför i branter är rätt vanskligt med skoter och fullt lastade doningar. Doningarna kan skjuta på rejält och skjuta skotern framför sig oi värsta fall så viker ekipaget ihop sig.
Är det rejäla branter så brukar jag nyttja en eller två kätting stumpar runt medarna på bakre doningen som bromsar, det kan rekommenderas

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218660 Jo eller bara köra med framkälken och låta lasten släpa i snön.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

husqvarna_med_sthil  
#218734 Dagen har varit spännande, minst sagt. Jag hade en tanke att det skulle gå att köra på skaren under morgonen men jag hade fel. Jag hade fullt upp med att få skotern ensam upp för backen, 2 rejäla fastkörningar. Hur som så lyckades jag göra ett rejält spår upp på första platån och vidare ända upp till skiftesgränsen. Sedan hängde jag på doningen och blåste på, gick av spåret och fastkörningen ett faktum, kom jag lös ganska enkelt men hade svårt att få med mig doningen som stod i uppförsbacke, löste sig med svett och en aning jävlar anamma.

Hur som kändes det ganska bra när första lasset låg på och jag sakta tog mig nedåt. Jag hade kört ett spår runt upplagsplatsen men inte packat det ordentligt och så var nästa fastkörning ett faktum. Nu efter mycket om och men har jag en bra och ordentligt packad körväg att köra på i morgonbitti som antagligen dessutom har frusit under natten så jag hoppas på bättre flyt imorgon. Dagen började när jag for med skotern 07:15 och slutade vid 18:00 när jag kom hem, vittnar om en del strul :grin: . Imorgon blir det bara förmiddag.

Tack för tipset ang kejan runt medarna på bakre kälken, ska användas imorgon !

..lägger till : Ska försöka ta lite bilder imorgon. Hade så fullpackat ändå idag att kameran blev hemma.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

vetinte  
#218739
ulfgustav skrev:Att köra utför i branter är rätt vanskligt med skoter och fullt lastade doningar. Doningarna kan skjuta på rejält och skjuta skotern framför sig oi värsta fall så viker ekipaget ihop sig.
Är det rejäla branter så brukar jag nyttja en eller två kätting stumpar runt medarna på bakre doningen som bromsar, det kan rekommenderas

Slurfi skrev:Jo eller bara köra med framkälken och låta lasten släpa i snön.


En tanke som slår mig.
Är där inte såna där bromsar på doningarna som gör att när den skjuter på för mycket så fäls dom ner. Ju mer den skjuter på ju mer bromsar den ?
Vet att de systemet fans på hästkärror o hund kärrer o pulkor. Just för att inte drag djuret skulle få kärran i hasorna o ta hela tyngde som blev.
Men de kanske inte finns ?
Men man kanske kunde bygga såna ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).