Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 236708 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355361
kallemek skrev:
lfq skrev:Jag håller med om att det var en smart lösning. Men att lyfta upp rotändan tror jag inte jag skulle vilja göra för ofta. Han kanske kunde flytta vinschen till främre stöttan.


Tror inte det fungerar ihop med svängbar främre banke på timmerdoningarna.


Bara en tanke, Jag är inte så hemma på den typen av prylar.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Träpatron  
#355430 Har ingen stor erfarenhet av timmerkörning med snöskoter, men har i vart fall kört ut lite björk med en Lynx Forest Fox och en gammal Aktiv timmerdoning. Ett ganska klent ekipage kan man säga. Funderar på att byta upp mig till en Yamaha Viking II (tvåtakt) och en MRG-doning (http://www.blocket.se/vasterbotten/MRG_Doning_64184159.htm?ca=12&w=3) eller alternativt en MX-doning (http://www.mx-produkter.se/kalke.htm). Är tacksam för åsikter om detta ekipage!

Tänker köra virket ända in på gården och funderar på om man inte skulle kunna lasta av med traktor + pallgafflar. Någon som har prövat om denna metod funkar med timmerdoning?

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355500 Åsikt om Viking II det är en klumpig maskin, jag gillar bättre Polaris WideTrak.
Det borde gå lätt att lasta av med gafflar så länge inte veden är för lång.
Möjligen blir det lite trångt att få in gafflarna mellan ved och bakkälkens dragbom
men det löses enkelt med en planka på bakbanken så veden kommer högre upp isf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

axwell  
#355507
Träpatron skrev:Funderar på att byta upp mig till en Yamaha Viking II (tvåtakt) och en MRG-doning (http://www.blocket.se/vasterbotten/MRG_ ... ?ca=12&w=3) eller alternativt en MX-doning (http://www.mx-produkter.se/kalke.htm). Är tacksam för åsikter om detta ekipage!

Tänker köra virket ända in på gården och funderar på om man inte skulle kunna lasta av med traktor + pallgafflar. Någon som har prövat om denna metod funkar med timmerdoning?


Yamaha Viking II passar bra till det jobbet, nästan lika bra som Lynx 5900 luftkylda modeller.

Det varierar lite hur fram- o bakstötting är kopplade mot varandra, på min kopia av dragmasken går det att få in gafflarna framför "geten".

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

traktorz  
#355509 Undrar bara vilka för- resp nackdelar med fläkt kontra vattenkyld motor. Polaris Widetrack finns ju med bådadera, av årets modeller.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

husqvarna_med_sthil  
#355519
Träpatron skrev:Tänker köra virket ända in på gården och funderar på om man inte skulle kunna lasta av med traktor + pallgafflar. Någon som har prövat om denna metod funkar med timmerdoning?


Jo det fungerar men doningen är lätt att välta osv med traktorn. nästan bättre att koppla runt lasset och lyfta i det hellre än att gå in med gafflarna direkt i lasset på doningen. Det blir så väldigt precist att komma in med gafflarna och så lätt att knuffa iväg. Jag har prövat men behöver jag lyfta av med traktorn kopplar jag kedjor runt och lyfter i det.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355564
traktorz skrev:Undrar bara vilka för- resp nackdelar med fläkt kontra vattenkyld motor. Polaris Widetrack finns ju med bådadera, av årets modeller.

LX modellen med fläktkyld 550 väger mer än hundra kilo mindre än min IQ 4t !
Plus att den har bredare skidor och är lägre och betydligt smidigare vid skogskörning.
Helt klart en mkt intressant arbetsmaskin, allra helst när man får den för under 70 papp ink moms.
Vätskekylda har mer hästar och drar mindre soppa men är tyngre och dyrare.
Som veddragare går det nog lika bra med fläkt, men till touring och lek ska det vara vätskekylt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totaya79  
#355567
traktorz skrev:Undrar bara vilka för- resp nackdelar med fläkt kontra vattenkyld motor. Polaris Widetrack finns ju med bådadera, av årets modeller.


En fläkt kyld skoter ger lite värme för föraren under kalla vintern och håller på att bränna upp vänster fot och smalben på den samme om våren. Fläktkyld motor har något "säkrare" kylning så länge fläkten snurrar, med reservation för riktigt varma vårdagar. Det ska inte vara något problem med vätskekylning heller men då kylarna sitter i bandtunneln och skall kyla med hjälp av snön och luften mattan mattan drar runt. Vid tex vedkörning med tunga lass och låg hastighet på hårt spår så brukar templamporna börja lysa. Inte alltid dock. Lampan på min lynx 5900 tänds vid 85 grader och det känns väl tidigt. Avhjälps med sk isrivare eller gamla beprövade "klacken-i-backen tricket. Mer permanent åtgärd är montera in en kylare från mc med/utan fläkt under huven. Större system och mera kylning. Enligt mig skulle det vara gjort på fabrik.
/Tommy

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Träpatron  
#355583 Tack för bra synpunkter på olika skotermodeller!

Efter lite surfande på internet har jag nu sorterat ner mina alternativ avseende helt ny skoter till dessa tre luftkylda modeller:

Polaris Widetrak 550 LX, 69 900 kr

http://www.polarisracing.se/snoskoter/widetrak/550-widetrak-lx/fakta.html

Hittade ett kanonpris på denna modell, 55 916 kr (http://www.kalixmaskiner.se/vi-saeljer/snoeskoter/polaris/polaris-2016/polaris-widetrak-550-lx/).

Yamaha VK540IV, 79 900 kr

http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/snoskotrar/wide-track/vk540iv.aspx?view=featurestechspecs

Lynx 59 Yeti 550, 83 900 kr

http://www.brplynx.com/sv/skotrar-lineup-2016/sled/59-yeti-550.html

Märkligt att endast Polaris uppger vikt! Övriga synpunkter mottages tacksamt.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totaya79  
#355611 Är hugget som stucket mellan dessa maskiner. Närhet till bra service och verkstad torde fälla avgörandet. Polarisen har jag ingen egen erfarenhet av, farsan hade en vk 540, den tog mycket soppa för hans körning vet ej l/mil. Svänger sådär, mycket justerande innan blev axeptabelt. DÅLIG i djup lössnö. Ja jag säger det och det kommer bli motsagd men vidhåller det! Så länge man har fart går det bra men om den sjunker ner så hittar den inte flytet i snön utan går som en såg mot snön. Vk 3 sämst och 1 bäst. 4 mellan 3 och 2. Komfort är 4 bäst och sedan fallande. Väljer du en vk kommer den förmodligen tjänstgöra vid din sida till du lämnar in. Näst intill outslitlig och en bra skoter utan att vara bäst på nå.
59 har jag bara erfarenhet av äldre med rotax 503 och nu 494 lc. Bättre än viking en på allt utom kanske styrningen. Minus för liten pakethållare, minst bland samtliga bredbandare. Stort plus för friläge på växellådan, inget man tänker på men oerhört skönt kallstarta i eller om man lämnar maskinen för att "bara-hämta-lite-snabbt". Alla som startat med frusen trotten förstår skillnaden. Detta är mina egna upplevda åsikter och lär finnas dom som tycker tvärt om. Oavsett vilken du väljer blir du nöjd. Dock var priset på polarisen oerhört rätt.
/Tommy

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Träpatron  
#355676 Tack Tommy för intressanta synpunkter! Min sammanfattning är att Vikingen är mest rubust och driftsäker, men kanske den tråkigaste skotern i övrigt jämfört med dom andra två. Angående bränsleförbrukningen så verkar den allmänna uppfattningen vara att Vikingen med 540-motorn är väldigt törstig. Frågan är hur avgörande det är då det väl inte är så många liter man kommer att köra upp per säsong. Å andra sidan har jag tänkt köra virke rätt långa avstånd, upp till 5 km enkel resa, så då kanske bränsleförbrukningen har inverkan ändå på valet av maskin. Fyrtaktarna drar väl mycket mindre, men då är maskinerna tyngre + att väl alla fyrtaktare är vätskekylda, vilket inte känns speciellt bra vid körning med tunga lass på hårt packad snö.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355731
1449435065_3-quarter.jpg
1449434961_2016-yamaha-vk540-iv-eu-silver-studio-001.jpg


Båda modellerna andas nittiotal men nog är Polaris snyggast som vanligt.
Notera burkremmen på Polaris, den kan vara helt avgörande när det är knixigt.
Jag har eftermonterat en sån på min Rush även fast man inte brukar ha det på såna.
Det som inte syns men som känns är att Vikingen är högre och känns betydligt tyngre
än WideTraken som måste vara marknadens lättaste bredbandare?
WideTrak har även Pro-Float skidor som bär upp enormt så man kör ovanpå snön.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

husqvarna_med_sthil  
#355738 En reflektion från mitt eget skoteråkande med timmerdoning efter är att de bökiga tillfällena är när man ska igång, det går sakta och när man behöver svänga. Djupsnö är inget att köra med lastad doning efter utan man måste trycka ihop väg innan så lössnöegenskaperna är kanske inte de viktigaste när samtliga maskiner fungerar hyfsat i lössnön av de uppräknade.

Att ha lågt tillslag och mycket styrka där på lågväxel tycker jag också är viktigt. Jag kör med en 500 Skidoo Scandic och det går det med trots att det mera liknar en familjeskoter för fiske.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355771 Korrekt, först snirklar man runt i skogen på lössnön och gör en massa spår, sen tar man kälkarna efter och åker runt
sagda spår och kör lass efter lass ner till upplaget, snabba små lass går fortare än stora tunga lass som man fastnar med.
Lång ryckstart på doningarna är ett krav.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

maltejonsson  
#357749 Här kommer lite bilder på vårt ekipage! En Ockelbo 5000-88.
Riktigt fin skoter :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).