Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vad är småskaligt?

39 inlägg 19642 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153929 Håkan, ditt skogsbruk torde vara småskaligt men ditt ekipage kanske inte kan räknas till småskalig mekanisering. Dock finns ju ingen definitiv gräns för vad som anses vara småskalig mekanisering. Men jag anser inte att de större 4wd traktorerna med stora huggarvagnar räknas dit eftersom de inte är beståndsgående. Detta är ju upp till var och en att bedömma.

Avatar Fallback

Re: Vad är småskaligt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153945 I min tolkning så är en bonntraktor med vagn småskalig om den så är sju meter bred. Därför att den inte är byggd för yrkesmässigt skogsbruk. En beståndsgående skördare är storskalig hur liten den än är därför att den är byggd för yrkesbruk och hanterar säkert större volymer än bonntraktorn sett på årsbasis.

Avatar Fallback

Re: Vad är småskaligt?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153964 Småskaligt är det väl när man inte lever på det,oavsett maskinstorlek,behöver ju inte bli många kubik om året fastän man tycker det är kul med stora maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

Skogshuggarn  
#153974
Skogsola skrev:I min tolkning så är en bonntraktor med vagn småskalig om den så är sju meter bred. Därför att den inte är byggd för yrkesmässigt skogsbruk.


Bonntraktorn var en "kompromiss" redan när den började användas i skogsbruket, och är så även idag, enligt min mening,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153982
Skogsola skrev:I min tolkning så är en bonntraktor med vagn småskalig om den så är sju meter bred. Därför att den inte är byggd för yrkesmässigt skogsbruk. En beståndsgående skördare är storskalig hur liten den än är därför att den är byggd för yrkesbruk och hanterar säkert större volymer än bonntraktorn sett på årsbasis.

En småskalig skogsmaskin är en skogsmaskin fast mindre. Om man behöver sju meter breda gator i beståndet är maskinen inte mindre. Vitsen med småskaliga maskiner är ju att värna om det kvarvarande beståndet.

Det finns ju bonntaktorer med huggarvagn som kan lasta 15 ton (20 m3f) och har drift på alla hjul, se länk; http://www.mohedasystem.se/produkter/va ... da-m1514wd
Om den hör till småskaliga maskiner eller ej beror nog på vem du frågar men dina argument har inte fått mig att ändra uppfattning :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

totte  
#154006 Fortfarande mycket av samma begreppsblandning. Småskalig maskin defineras utifrån storleken, småskaligt skogsbruk utifrån omfattningen av verksamheten.

Det är alltså en klar skillnad på en småskalig maskin och en maskin för småskaligt skogsbruk. En mycket liten beståndsgående skördare är förstås småskalig som maskin, men den kan användas i storskalig verksamhet.

Och en jordbrukstraktor med griplastavagn är oftast inte att se som småskalig maskin, den kan ju vara väl så stor som en yrkesmässigt använd skotare, men den används vanligast i småskaligt skogsbruk. Sen är ju gränsen flytande, det beror också på om man definierar maskinen utifrån fysiska mått, eller från ekonomi.

I det senare fallet kan jorbrukstraktorn ju också klassas som småskalig i jämförelse med en stor skotare. Den är ju ganska småskalig i prisjämförelse.

Därmed sagt återigen att det går inte att definiera "skaligheten" om man inte specificerar vilka kriterier det handlar om.

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

halvproffs  
#154028 Är du säker på att du har helt rätt Totte? :surp: Iså fall tror jag väl på dig då,

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

Skogshuggarn  
#154032 "Ett småskaligt svar i en (snart) storskalig tråd" #:-s :)) #:-s

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

totte  
#154178
halvproffs skrev:Är du säker på att du har helt rätt Totte? :surp: Iså fall tror jag väl på dig då,


Jomen visst, jag tänker till ibland, men bara i liten skala. Men bra, då vet jag att det åtminstone finns någon som tror på nåt. :grin: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).