Sida 1 av 2

Polaris el. Camoplast Tatou 4S bandsats

Postat: tis 22 nov 2011, 08:28
av traktorz
1. Hur fungerar en bandsats till en Polaris XP 850?
2. Funderar på en bandsats från antingen Camoplast Tatou 4S som Duells säljer, eller Polaris original Prospector Pro-S Track.

■ 287 8059 Prospector Track monteringskit för XP550/850 (7424 kr)
■ 287 7539 Prospector Pro-S bandsats för Sportsman XP 09-11 (42695 kr)

■ 6622-05-5585 Camoplast Tatou 4S för Sportsman XP850 (47490 kr)

Visserligen ingen snö ännu, men syftet med att införskaffa en bandsats till fyrhjulingen är att köra ut vedgallring alt. störar och roar till gärdesgård.

Tack på förhand för synpunkter.

Re: Polaris el. Camoplast Tatou 4S bandsats

Postat: tis 22 nov 2011, 14:44
av Blivande snickare
vet inte om det här är riktigt vad du söker men hittade det när jag googlade det.

http://motoro.jetshop.se/bandsats-polar ... -4287.aspx

Re: Polaris el. Camoplast Tatou 4S bandsats

Postat: tis 22 nov 2011, 14:52
av Slurfi
http://www.blocket.se/gallivare/Bandsat ... ca=1_8&w=1

Han har annonserat dessa länge, ring och bjud?

Re: Polaris el. Camoplast Tatou 4S bandsats

Postat: tis 22 nov 2011, 17:34
av axwell
Här finns det lite funderingar kring bandsatser.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=26378.84

Re: Polaris el. Camoplast Tatou 4S bandsats

Postat: ons 23 nov 2011, 21:33
av mozart2011
Vet inte hur det funkar med bandsats till din maskin, men tänkte tala om hur det gått med min. Har en Artic Cat 550LTD med en Tatou 4S bandsats som jag använder i ungefärligen samma syfte som du tänkt. Även kört en hel del älg ut ur skogen med den. Maskinen fick ett nytt liv efter jag satt dit den. Man har kört rakt över diken som man aldrig skulle klara med hjulen samt man har en dragkraft som är helt :grin: bara i maskinen. Har en Kranman T1900 vagn bakom och bandsatsen funkar finfint med den.
Men som sagt, det är inga billiga saker! Men en del köper ju vattenskotrar också.... :mrgreen:

Re: Polaris el. Camoplast Tatou 4S bandsats

Postat: tor 24 nov 2011, 22:41
av Cat554
Er Polarisforhandler, men selger Tattou eller Lite-Foot bandsatser. OH

Re: Polaris el. Camoplast Tatou 4S bandsats

Postat: sön 27 nov 2011, 17:41
av traktorz
Slurfi skrev:http://www.blocket.se/gallivare/Bandsats_polaris_34878212.htm?ca=1_8&w=1

Han har annonserat dessa länge, ring och bjud?


Tack för tipset, ringde direkt, men de var redan sålda, annonsen ej borttagen.
Han gjorde visserligen bra reklam för orginal bandsatsen till Polaris, även om han nu är återförsäljare för Polaris. Kommer nog att börja med att ta in prisuppgift från den lokale Polaris-handlaren.

P.S: (Tack för tipsen!)
Letade också efter "XGEN bandsats", och hittade dessa av *fjädrande* typ på blocket från Power Machine Service Sweden AB:
http://www.blocket.se/varmland/TJD_XGen ... m?ca=7&w=1

P.P.S:
Även http://www.garage24.se har bandsatser till Polaris, så det finns ju några att välja emellan.

Ref:

Re: Polaris el. Camoplast Tatou 4S bandsats

Postat: lör 03 dec 2011, 10:44
av ord bind
kolla att de är av sedda för polaris drivsystem dvs olika tandantal fram o bak.

Det lutar åt Polaris original bandsats

Postat: fre 30 dec 2011, 23:47
av traktorz
Men vi måste lösa ett praktiskt problem först, bilsläpvagnen är för smal!

  • ATV med originalhjulen enligt spec: 121 x 211 cm.
  • ATV blir 145 x 260 cm med Polaris Prospector Track bandsats.
  • Vår Fritidsvagn till bilen är för liten 137 x 250 x 27 cm.

Re: Polaris el. Camoplast Tatou 4S bandsats

Postat: lör 31 dec 2011, 10:40
av ord bind
har du kåpa eller extra höga lämar, annars bygg en insats som går upp till kanten av lämarna och styr mellan banden.

Re: Det lutar åt Polaris original bandsats

Postat: lör 31 dec 2011, 10:42
av Uvskogen
traktorz skrev:Men vi måste lösa ett praktiskt problem först, bilsläpvagnen är för smal!

  • ATV med originalhjulen enligt spec: 121 x 211 cm.
  • ATV blir 145 x 260 cm med Polaris Prospector Track bandsats.
  • Vår Fritidsvagn till bilen är för liten 137 x 250 x 27 cm.


Precis så irriterande är det! Har nu köpt en ny släpvagn, med tipp. :smile:

Underhållsbehov av bandsatsen

Postat: ons 04 jan 2012, 08:48
av traktorz
Däckena på en ATV behöver ju kollas lufttrycket på emellanåt, förmodligen slits de också så att de småningom behöver bytas ut, men med ett nuvarande ODO på 338km efter 37.4h på vår ATV, så ligger det långt in i framtiden. Originaldäcken duger gott och väl, länge till under barmarksäsongen.

Men hur är det med bandsatsen?
-Vilket underhåll kräver den?
-Inget lufttryck att kolla förstås, men hur är det med bandspänningen?
-Underhållsfri eller finns det smörjställen att hålla koll på?
-Slitagedelar, som behöver bytas efter ett tag?

Bandsatsen skiljer sig från skotermattorna vad jag kan se, inga glidskenor som smörjs och kyls via snön vintertid, utan mer försedda med boggi-hjul som på de riktigt gamla skotrarna, vilka ju var kullagrade och försedda med smörjnipplar. Med vad att smörja och hur ofta, samt hur många smörjställen blir det på en bandsats?

Polaris Prospector Pro-S bandsats

Postat: fre 13 jan 2012, 13:37
av traktorz
Har hittat totalt fyra smörjnipplar för hjullagren, en per band. Använder Polaris All-Season Grease (2871423), samma som till ATVn.

Vintertid är det inga problem med slitage, men eftersom bandsatsen har hjul och inga glidskenor, så torde det funka bra slitagemässigt även under barmarksäsongen.

Lämnar välpistade spår efter sig, även i den brantaste backe med lössnö. Med en vält baktill, blir det typ en mini-pistmaskin.

Drar på sig en del snö, men eftersom drivaxelskydden till sommarhjulen inte kunde användas, så är det inte en alltför besvärlig ackumulation. Dock efter en tur på sjön (korttidsreglerarad vilket medför vatten på isen) så samlades snöslask i drivmatorna som senare frös, så vi tog fram kupevärmaren i kallgaraget för att avisa runt bromsskivorna.

Visst är resultatet en nedväxling relativt med originalhjulen, men dragmöjligheterna ökar i motsvarande grad. Hur det är med påfrestningar på materialet, är nog i stort en fråga om pilotens omdöme. Kör man mjukt, alltid på låg växel vid behov, och med måttliga gaspådrag/avslag, torde materialpåkänningarna kunna hållas inom gränserna. Utesluter dock inte att ett haveri kan inträffa, av olika orsaker. Men än så länge, är det bara att tanka och köra, ...

Re: Polaris el. Camoplast Tatou 4S bandsats

Postat: fre 13 jan 2012, 14:28
av Slurfi
Fina bilder. Man blir sugen på bandsats.

Re: Polaris el. Camoplast Tatou 4S bandsats

Postat: lör 14 jan 2012, 09:58
av traktorz
Tack! Camoplast Tatou 4Season bandsats eller Polaris Prospector är nog ett egalt val, men den förstnämnda säger de själva drar upp mindre med snö.

Ytterligare några bilder. Med timmerkärran ut i lössnön på hygget så går det förstås tungt, även om det bara var lastat med stängselvirke denna gång. Framkomligheten och dragförmågan med band är dock imponerande.

På den tidigare sladdade basvägen är det bara att lägga i högväxeln och gasa på. Men jisses vad fort man fick soppatorsk, efter att E-fältet på tankmätaren just börjat blinka. Indikeringen är förmodligen olinjär, så vi ska nog börja kalibreringen med en tom tank och fylla på en liter i taget, notera bränslemätarens utslag och vidare fylla på tills tanken är full vid måttliga 17l.

Får nog ta med en extra bensindunk (5-10l) i fortsättningen, men en promenad är ju alltid välbehövlig motion sägs det. Även om spåren snabbt yr igen...