Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Dinli

23 inlägg 20985 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dinli

StenG  
#146309 Vimek och Alstor verkar vara utmärkta alternativ, men var hitta en begagnad. Jag är ingen mekaniker så maskinen bör vara i gott skick.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dinli

halvproffs  
#146311 Måste vara svårt att få en bra Vimek ellet Alstor för 80000:- Är marken inte för stenig så skulle jag köpa en mindre traktor typ MF65 med vagn och radiostyrd winch (under 50000:-). Har själv haft en 65a och den var lättstartad och fungerade mycket bra.

Avatar Fallback

Re: Dinli

StenG  
#146313 Jag kollade efter begagnad Vimek o Alster men fann inget i Mellansverige. I helgen ska jag försöka hitta o titta på 4-hjulingar som diskuterats här. Är det någon som vet var sådana säljs i trakten av Flen, Strängnäs, Enköping, Uppsala. Behöver köpa rätt snart för att hinna köra ut virke med innan snön kommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dinli

ryared  
#146332 Här har du en för 80 har bara gått en sommar?

http://www.blocket.se/vasterbotten/Vime ... ?ca=15&w=3

Avatar Fallback

Re: Dinli

axwell  
#146342
ryared skrev:Här har du en för 80 har bara gått en sommar?

http://www.blocket.se/vasterbotten/Vime ... ?ca=15&w=3


Skulle tro att hon har dansat mer än EN sommar, ett otroligt högt andrahandspris.
Har förstått att ts i mälardalen anser ynka 30 mil vara för långt bort.

Ser ingen anledning att välja GOES med tanke på generalagentens nonchalans vid reklamationer och reservdelsförsörjning.

Samma maskiner finns under CF-moto Allroad, 493 cc motorerna kallas "500" men GOES vill vara värre så där heter de "520".

Landsvägsreggade 14,5 kW, terräng 24 kW för båda.
http://www.atvsweden.se/sv/page/46/sodermanlands_lan

Kinamaskinerna är på gott och ont oftast tyngre än de tidigare etablerade fabrikaten.

Koreanska tex TGB ligger i prisspannet mitt emellan, Artic Cat har minst en modell 425 (443 cc) från det landet.

Avatar Fallback

Re: Dinli

skogshasse  
#146353
StenG skrev:Jag kollade efter begagnad Vimek o Alster men fann inget i Mellansverige. I helgen ska jag försöka hitta o titta på 4-hjulingar som diskuterats här. Är det någon som vet var sådana säljs i trakten av Flen, Strängnäs, Enköping, Uppsala. Behöver köpa rätt snart för att hinna köra ut virke med innan snön kommer.

hej det finns maskiner på blocket men dom kostar lite mera och dom finns kanske inte i grankommun utan du får åka en bit men det är väl inget problem om man hittar vad man söker jag var ner till elmia i sommras det blev ca 150-155 mil bara för att titta på en mässa då kan man åka 200 mil om man hittar det man söker tycker jag mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Dinli

StenG  
#146946 Hjulhästen, med skogsvagn. Är det ett alternativ till en robust 4-hjuling med skogsvagn och linkran?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dinli

ryared  
#146972 Det känns väl som att hjulhästen är mer robust än en atv. Den är nog mer klassad som ett arbetsfordon medans en atv är lite mer allround och lite mer nöje. Men skall man bara hålla på i skogen så känns väl hjulhästen bättre den går nog få med avestakran också. Sen har du även kranman bison som är likvärdig hjulhästen. Den ligger runt 200 000. Vad ligger en hjulhästen på?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).