Sida 1 av 1

BV202 i Skogen

Postat: mån 14 nov 2011, 16:35
av Brummel
Bild


Den här BV202 har blivit lite ombyggd för att passa i skogen. Den är midjestyrd och driver på alla fyra banden. Motorn är en Volvo B20.
Ibland kan man se någon till salu på Blocket för 50-60 tusen. Borde väl vara idealisk i skogen?

Re: BV202 i Skogen

Postat: mån 14 nov 2011, 17:13
av MNskog
Vad jag minns från när jag gjorde lumpen var det 110 hästars versionen av B20 med dubbla SU-förgasare i vagnarna. De var rejäla bränslegrisar med en förbrukning på upp mot 20 liter/mil vid hårdkörning i terrängen.

Re: BV202 i Skogen

Postat: mån 14 nov 2011, 17:20
av mannen
Farsan hade en bv202 för ett tag sedan. På den blev det monterat en enkel mikuniförgasare. Det fanns tydligen färdiga kit att köpa för att byta förgasare. Det gjorde i alla fall att förbrukningen gick ner och att det kändes som att registret blev bredare.

Sen så skulle jag vilja säga att den passar nog bäst i vinterföre. Under sommaren så blir det för mycket slitage för att det ska vara roligt om man nu inte håller till på myrar, då är det nog inga problem.

Re: BV202 i Skogen

Postat: tis 15 nov 2011, 15:08
av Anders_S
Det är nog billigare att elda med olja än att köra fram ved med en sån av ovan nämnd orsak. Jag körde en sån i lumpen och kan bekräfta att dom drar rejält med soppa. Max lastkapaciteten är också väldigt låg enligt specifikationen.

Re: BV202 i Skogen

Postat: tis 15 nov 2011, 15:32
av Magnus M
Titta på den här så ser du att det funkar ypperligt. Iallafall på snön. Kanske är lite knöligare på barmark.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sbwKFqQTCyU&feature=channel_video_title[/youtube]


Magnus M

Re: BV202 i Skogen

Postat: tis 15 nov 2011, 16:59
av mannen
Anders_S skrev: Max lastkapaciteten är också väldigt låg enligt specifikationen.


Jag vet inte vad specifikationen säger men jag tyckte farsans 202a pallade rätt mycket. Han hade en balja bak och den klarade runt 2,5 kbm grus innan den började knäa. I långa loppet så håller säkert inte grejerna ihop men farsan körde ganska ofta med sådana lass utan synbara problem.

Jag skrev i mitt tidigare inlägg att det blev monterat en Mikuni förgasare men det var fel. Jag skulle ha skrivit Weber istället.

Re: BV202 i Skogen

Postat: tis 15 nov 2011, 21:34
av Magnus M
Jag var sugen på ett bygge för ett par år sen o kollade runt en del. Pratade lite med han i Dalarna som säljer lite vagnar o han nämnde att det byggts om några för utkörning av kalk på sjöar o dom lastade närmare 4 ton på dom så det stämmer väl ganska bra med 2,5 kubik grus. I skogen får man väl kanske hålla igen lite. Det som gjorde att jag tvekade var nog mest längden. Lastbäraren blir väldigt kort. 3m går nog bra men timmer på kanske 5m blir inte lätt.

Magnus M

Re: BV202 i Skogen

Postat: ons 16 nov 2011, 16:33
av Brummel
Jag tycker det verkar vara ett utmärkt fordon att hämta ut ved med ur skogen. Fantastisk framkomlighet och billigare i inköp en ATV.

Re: BV202 i Skogen

Postat: lör 19 nov 2011, 20:53
av ATK
Det går väl att stoppa i en liten dieselmotor, typ Golf eller Perkins.
Blir ju mindre effekt men antagligen billigare i drift. Sen ska man
ju helst ha en kran på också.

Re: BV202 i Skogen

Postat: sön 20 nov 2011, 11:28
av Anders_S
Ska erkanna att det var en bv206 vi snackade om och inte en 202:a. Nar jag gjorde lumpen sa drog vi slutsatsen att den motor som satt i (tre liters sexa) var for klen och inte orkade med sin uppgift och darfor drog sa mycket soppa. Minns inte hur manga hastar eller hur manga Nm det handlade om. En diesel ar nog ratt tankt men den ska vara starkare an den som satt i fran borjan. Ser inte att det skulle vara nagon storre skillnad mellan en bv202 och en bv206 ifraga om vilken motor som "kravs".

Re: BV202 i Skogen

Postat: sön 20 nov 2011, 23:32
av Brummel
Men det är rätt stor skillnad i pris. En BV206 är mer än dubbelt så dyr som en BV202. För en med ett mindre skogsskifte tror jag att man klarar sig bra med en BV202.


I snö är den suverän men tar sig fram bra även i barmark.


Bild

Re: BV202 i Skogen

Postat: mån 21 nov 2011, 21:46
av Holm
Att tänka på om man tänkt köra med bandvagn är hur underlaget ser ut. Snö eller myrmark , då finns inget som slår en bandvagn... Men är det stenigt eller om man kör på ett hygge med stora stubbar och en massa ris så tar det hårt på band/däck samtidigt som det är stor risk för att kränga av ett band.
Har kört en del med min, har dock insett begränsnigarna och satsar därför nu på en hjulburen maskin för dessa förhållanden...

Re: BV202 i Skogen

Postat: tis 22 nov 2011, 02:03
av Sune_
Här har ni en större rysk variant på volvos små leksaker ;)

http://www.youtube.com/watch?v=8VOULfira3o

Re: BV202 i Skogen

Postat: tis 06 dec 2011, 12:59
av T24X4
Har kört ett par år med en BV202 och en timmervagn på släp. Har ingen tanke på att bygga sönder den då den kan komma till användning i det utförande som den har original. Man märker aldrig av att man har en vagn bakom den. Första året var man väldigt misstänksam för då var det hugget för att köras fram med skoter. Den tar en hel del bränsle när man kör på nytt men sen tycker jag inte att det går så mycket. Min skotväg är ca 500 meter över en myr. Under en dag så brukar det gå max 70-90 liter.

Det ligger ganska avsides så med skoter måste man dit ett par dagar för att göra klart. Slår man ut totalkostnaden mot en skoter så har skotern ingen chans att räkna hem sin investering. Billiga reservdelar finns i överflöd. Dessutom så kan man sitta i värmen om det är riktigt busväder under raster. Wirekranen gör alla tunga lyft och när det blir sommarföre så hänger man vagnen bakom 4-hjuligen.

Bild