Alstor med hytt

Terri
 Svara  49 inlägg  16165 visningar  9 följer
Användarvisningsbild

Alstor med hytt

 
#143799 Då var det dags för en ny Alstortråd...

Jag undrar om det är någon här på forumet som har erfarenhet av en Alstor med hytt, eller om någon kört både med och utan hytt. För och nackdelar. Tacksam om ni delar med er av era erfarenheter.

/ Mvh Mangelu

   TS
Terri Maskiner
Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

 
#143833 Jag har en alstor utan hytt en av fördelarna med det är att det är lätt att hoppa av och på, och så skiljer det en hel del i pris.
Nack delen är ju när det är dåligt väder. men det finns bra kläder

Användarvisningsbild

Re: Alstor med hytt

 
#143851 Håller absolut med om fördelelen av att smidigt och snabbt kunna kliva av och på maskinen men efter en sån här skithöst så börjar man fundera på ett altenativ med hytt.
Eftersom jag jobbar dagligen dags med miniskotare (minimaster 620) och inte kan välja mina tillfällen på samma sätt som när man har en maskin för "husbehovs" så börjar hytten kännas lockande. Sen har jag och "mastern" blivit ganska bra jobbarkompisar med åren och det är ju också en faktor om man ska byta stall.

En annan fundering med Alstorn är att på dom videoklippen som jag har sett på maskinen så verkar hydrauliken på kranen väldigt ryckig. Det verkar som att den bara jobbar med en funktion i taget, men jag kanske har fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

 
#143855 Ja jobbar man daglig dags så kan det va bra med hytt, har också sett videoklippen och ryckigheten beror nog en heldel på föraren, Kör flera funktioner samtidigt utan problem.

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

 
#143858 Jeg kjører alstor uten hytte nesten daglig gjennom året og savner ikke hytte. Det kommer ganske mye varme ifra motoren, selv på kalde dager er det en bra lunk rundt meg. Med hytte vil man ganske fort kaste av dørene på varme dager vil jeg tro. Er det riktig ruskevær en dag, får man heller gå litt tidlig hjem...
En annen sak er eksosen som svever rundt en hele tiden, den kan være ganske irriterende. Har fundert å bygge om motoren til gassdrift, kanskje ikke det lukter like ille.
DSC00112.JPG

Användarvisningsbild

Re: Alstor med hytt

 
#143861
8wdHypro500 skrev:Jeg kjører alstor uten hytte nesten daglig gjennom året og savner ikke hytte. Det kommer ganske mye varme ifra motoren, selv på kalde dager er det en bra lunk rundt meg. Med hytte vil man ganske fort kaste av dørene på varme dager vil jeg tro. Er det riktig ruskevær en dag, får man heller gå litt tidlig hjem...
En annen sak er eksosen som svever rundt en hele tiden, den kan være ganske irriterende. Har fundert å bygge om motoren til gassdrift, kanskje ikke det lukter like ille.
DSC00112.JPG


Kör du diesel eller bensin ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

 
#143862 Jeg kjører bensin

Användarvisningsbild

Re: Alstor med hytt

 
#143865 Hur är driftsäkerheten vid daglig användning, håller det även vid lite tuff körning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

 
#143881 Hytt på en så liten och smal maskin innebär att man flyttar upp tyngdpunkten en hel del vilket innebär att den blir ännu mindre stabil än utan

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

 
#143883 Tja, hva skal en si.. Under mine forhold, er vel maskinenen litt for for smal og derved har lett for å velte. Det har den gjort ett antal ganger og derved krøkt mellomakslingen og som igjen har trykt akslingen under framvogna fremover og derved gjort en del krøll med opplagring og kjeder/ bremser. Men det er enkelt å reparere, ingen dyre deler.
Mangelu skrev:Hur är driftsäkerheten vid daglig användning, håller det även vid lite tuff körning?

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

 
#144137 Har haft en Alstor i flera år utan hytt, sålde den dock i år. Jag utvärderade tidigare hytt varianten men tyckte att den bullrade alldeles för mycket, blev resonans i hytten. Var också tvungen att alltid ha på mig hörselkåporna samt att det var besvärligt att ta sig in och ut ur hytten.

Skulle inte rekommendera hytt varianten, på den version jag utvärderade så lossnade ljuddämpningsplattorna i taket samt på väggarna då det blev fuktigt ute!

Det var dåligt passform på delarna vilket medförde att det kom in snö om det blåste kring dörrarna. Det blev också avgaslukt i hytten samt att det blev fär varmt (kommer in för mycket värme från motorrummet). Blev också imma på rutan vilket leder till att du inte ser ut :-)

Generellt så skulle jag vilja tillägga om alstorn att den kostar alldeles för mycket oavsett om det handlar om hytt varianten eller den vanliga.

Inledningsvis så var jag nöjd ändå men du kommer reltivt snart.....efter att den inledande förälskelsen har lagt sig att inse att den lastar alldeles för lite.

Körde ganska mycket med min Alstor dock så var det mycket delar som gick sönder.....och när du köper en Alstor så får du skriva under ett avtal där man frånsäger sig garanti anspråk (vet inte om det fortfarande är så)......du får reservdelar men få stå för transport kostnaderna (till - från) själv och mecka får du också göra själv!!

Maskinen tippar också relativt enkelt (vagn delen) och har du då otur så går drivningen mellan framvagen -och den bakre vagnen sönder.

Bromsarna eller avsaknad av bromsar är ett annat problem, det finns en handbroms och en fotbroms både går till samma axel dock två olika bromsskivor. Dessa klarar inte av att bromsa maskinen om du åker utför.

I manualen så finns en rekommendation om att nyttja variatorn......ja ja nu pratar vi om en maskin som skall gå i terräng och det är inte lätt att fin gasa i terrängen......konsekvensen blir att du får högre fart istället och med fullt lass så får du bara hoppas att du har en "liten backe".

Vet att det finns många som bara älskar maskinen men tyvärr så tror jag att många inte vill medge en dåligt affär......

Tycker att man kan ställa större krav på en maskin som kostar 500,000 (den saknar alldeles för mycket i grunden), det blir lite löjeväckande att inse att den endast lastar en (1) frötall..........

Kan skriva hur mycket som helst om min tidigare erfarenhet av maskinen, känns dock som om det blir en roman ;-)

Användarvisningsbild

Re: Alstor med hytt

 
#144144
SkogiNorrland skrev:Har haft en Alstor i flera år utan hytt, sålde den dock i år. Jag utvärderade tidigare hytt varianten men tyckte att den bullrade alldeles för mycket, blev resonans i hytten. Var också tvungen att alltid ha på mig hörselkåporna samt att det var besvärligt att ta sig in och ut ur hytten.

Skulle inte rekommendera hytt varianten, på den version jag utvärderade så lossnade ljuddämpningsplattorna i taket samt på väggarna då det blev fuktigt ute!

Det var dåligt passform på delarna vilket medförde att det kom in snö om det blåste kring dörrarna. Det blev också avgaslukt i hytten samt att det blev fär varmt (kommer in för mycket värme från motorrummet). Blev också imma på rutan vilket leder till att du inte ser ut :-)

Generellt så skulle jag vilja tillägga om alstorn att den kostar alldeles för mycket oavsett om det handlar om hytt varianten eller den vanliga.

Inledningsvis så var jag nöjd ändå men du kommer reltivt snart.....efter att den inledande förälskelsen har lagt sig att inse att den lastar alldeles för lite.

Körde ganska mycket med min Alstor dock så var det mycket delar som gick sönder.....och när du köper en Alstor så får du skriva under ett avtal där man frånsäger sig garanti anspråk (vet inte om det fortfarande är så)......du får reservdelar men få stå för transport kostnaderna (till - från) själv och mecka får du också göra själv!!

Maskinen tippar också relativt enkelt (vagn delen) och har du då otur så går drivningen mellan framvagen -och den bakre vagnen sönder.

Bromsarna eller avsaknad av bromsar är ett annat problem, det finns en handbroms och en fotbroms både går till samma axel dock två olika bromsskivor. Dessa klarar inte av att bromsa maskinen om du åker utför.

I manualen så finns en rekommendation om att nyttja variatorn......ja ja nu pratar vi om en maskin som skall gå i terräng och det är inte lätt att fin gasa i terrängen......konsekvensen blir att du får högre fart istället och med fullt lass så får du bara hoppas att du har en "liten backe".

Vet att det finns många som bara älskar maskinen men tyvärr så tror jag att många inte vill medge en dåligt affär......

Tycker att man kan ställa större krav på en maskin som kostar 500,000 (den saknar alldeles för mycket i grunden), det blir lite löjeväckande att inse att den endast lastar en (1) frötall..........

Kan skriva hur mycket som helst om min tidigare erfarenhet av maskinen, känns dock som om det blir en roman ;-)


Nej förtusan,,,,skriv mera!

Det kan väl aldrig vara så, att du anser Vimek 620 som ett mera "prisvärt" alternativ, om man kan leva med att den inte har "fulldriven boggie" och saknar hyttalternativet?.

Man får jämföra med vad man vill i småmaskinssegmentet,,,,500k är trots allt våldsamt mycket pengar för Alstorn!.

Användarvisningsbild

Re: Alstor med hytt

 
#144153
SkogiNorrland skrev:Har haft en Alstor i flera år utan hytt, sålde den dock i år. Jag utvärderade tidigare hytt varianten men tyckte att den bullrade alldeles för mycket, blev resonans i hytten. Var också tvungen att alltid ha på mig hörselkåporna samt a....

......Kan skriva hur mycket som helst om min tidigare erfarenhet av maskinen, känns dock som om det blir en roman ;-)


Berätta gärna mer, särskilt som många av oss enbart läst idel lovord om den. Är väl lite av en dröm för många, inklusive mig själv. Bra att få en annan sida belyst också.

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

 
#144154 När du nämner 620:an, min kusin köpte en sådan före mitt köp av Alstorn så jag har erfarenhet av den maskinen också. Om vi pratar om framkomlighet så är Alstorn nycket bättre, det handlar igentligen om att den är stel mellan fram och bak delen samt att den har en "riktig" boggie.

På 620 så tyckte jag att det fungerade bättre att bromsa fast maskinen, ett av Alstorns grund problem avseende bromsarna är att den dels har en växellåda och en variator.

Växellådan gör att den blir urstark dock så stark att det inte är möjligt att bromsa den jämför med att du kör en jordbrukstraktor på låg 1:an och därefter försöker att mauellt bromsa den utan hjälp med hydrualik utan med typ moderna cyckelbromsar - vajer som påverkar en hävarm som påför en bromback mot oket.....då förstår du resultatet.

620 är en proffsmaskin, mycket bättre än en fyrhjuling med vagn.....jo jag har utvärderat det också. Polaris 600 4x4 med avesta vagnen ej hydrualisk. Blir säker ovänner med mängder med människor på forumet nu, men att använda sig av en fyrhjuling är bara dumt. Fungerar perfekt om det är plant men ingenting annat.

Jag körde med min hjuling och det lutade 1 meter på en sträcka av 3, det var rent av livsfarligt. Höll på att skada mig då en fullastad vagn trycker hela fyrhjulingen framför sig. Skall det fungerar med en vanlig standard atv så måste vagnen vara bromsad då tyngden ligger på denna.

Det vara samma problem om du råkade lasta på virket någon gång i svag uppförsbacke, en fyrhjuling väger 250-300 kg, du har i princip 70 kg på varje däck denna och det spelar ingen roll om maskinen är 800 kubik. Kraften kommer inte ner i marken!

För att komma till saken, jo en minimaster är jämfört med priset prisvärd, men allt handlar om vad syftet är med maskinen

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

 
#144161 När jag köpte min Alstor så var syftet att dels ta upp de vindfällen som uppkomer varje år på fastigheten, att ta ut vedbehovet samt att om möjligt gallra mindre bestånd (fastigheten är på några hundra hektar).

Hade/har sedan tidigare en valtra samt en större skogskran patu och dessa tänkte jag nyttja för att forsla ut virket från basvägen hem till fastigheten.

Som du skriver "Ulvskogen" så var Alstorn också en dröm för mig. Det jag gjorde var att läsa alla inlägg som fanns tillgängliga på nätet (ja jag har varit en flitig läsare i flera år på bl.a. skogsforum).
I princip alla inlägg som jag läste och fortfarande läser handlar om Alstorns förträfflighet?!

På grund av fastighetensstorlek och min finansiella situation så hade jag möjlighet att förverkliga drömmen. Kommer aldrig att glömma när jag fick hem den...lycklig som på julafton.

Dagen därefter gav jag mig ut för att validera nyförvärvet, upp för en kulle där granarna var nyplanterade sedan 20 år sedan (f.d. jorbruksmark), inga problem att komma upp. Väl där låg min första vindfälla. En större gran som hade blåst ner.

Nu skulle jag bli varse att svängradien inte var den bästa, utan fick hoppa av för att ta bort två träd som stod ivägen. Därefter full fart framåt, parkerade parallellt med granen och hoppade av för att kapa sant kvista den samma.

När detta var gjort så körde jag ner stödbenen för att lyfta in granen, van av min huggarvagn med 7m kran så var Alstorn 3.5 i minsta laget (räckvidden). Första metern försvann direkt (Alstorn är 1.5 m bred) och för att greppa delarna så var jag tvingad att börja flytta maskinen för att ha centrum på kranen i respektive "kapsnitt" (hade kapat i 5.2 m längder).

Hmm tänkte att jag jag använder den radiostyrda vinschen istället för att flytta maskinen, då kom min nästa härliga överraskning. För att kunna få ut vajern så var jag tvingad att hålla inne "ut" knappen. Motorn var direkt kopplad till hydrualiken, vilket medförde att det inte gick snabbt (ja ja man skall inte klaga den kostade ju bara strax över 20kkr).......jämfört med den andra radiostyrda vinschen som jag hade på huggarvagnen där det gick att dra ut vajern direkt och endast vinscha in vajern (15kkr).

Glömde att säga att när jag lyfte på den första stocken, så insåg jag att grinden på Alstorn var ditsvetsad (original) alldeles för nära kranen, vid sänkning tvingar cylindern grinden framåt. Detta leder till material utmatning i de olika svetsfogarna (vi kan ta den historien vid ett annat tillfälle).

Ja, ja, man kan inte begära för mycket, är nog inte van. Men nu var det dags att åka hem med fullt lass (ett träd) och efter att ha vänt maskinen så skulle jag avancera nerför backen. Ja just det ja, problemet var ju att det inte gick att bromsa och när jag försökte använda motorn bromsen som det stod beskrivet så insåg jag att det var alldeles för lite kompression i bensinmotorn för att få ner hastigheten.

Men efter att ha "vrålat" till min son att ha sig ur vägen så gick det bra ändå, hade ju en uppförsbacke mitt emot så det löste sig naturligt så att säga.

Avlastningen gick i alla fall perfekt. Nu tänkte jag att jag måste läsa igenom bruksanvisningen igen, hade nog glömt något och maskinen var ju ialla fall CE märkt. Antog att det finns krav på att det skall gå att bromsa en maskin på 2.5 ton (inkl last).

Men ville minnas sen tidigare att det var lite lite info i manulen. Den var ju på 20 sidor, och där hälften handlade om friskrivningsklausuler. Några index sidor och två sidor med smörjpunkter. Nä det stod bara att man skulle försöka att samtidigt bromsa ned handbromsen och fotbromsen samt motorbromsa. Ja ja tänkte jag, jag har nog inte vanan inne.....en fot på fotbromsen, en på gasen för att motorbromsa, en hand på ratten och en på handbromsen..............var lite rädd men vad fasen jag testar igen hade ju kvar två träd att hämta.
Senast redigerad av SkogiNorrland sön 30 okt 2011, 20:18, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Alstor och Alstor 8x8, företaget och maskinen av Fredrik Reuter - tor 29 sep 2016, 09:11
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
9 svar
6479 läst
av Gladys two     
fre 30 sep 2016, 22:06
Alstor 821, en helt ny Alstor av Brytjärn - tis 11 jun 2013, 07:43
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner

123
36 svar
21434 läst
av quaker     
mån 08 jun 2015, 18:26
JD E-Hytt av Torpan - tor 02 aug 2012, 19:57
i Skördare
11 svar
5776 läst
av Erik Lundström     
sön 16 dec 2012, 13:44
Dröm hytt??? av Hannes KTH - ons 22 sep 2010, 14:23
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

12
15 svar
7257 läst
av Rubber Duck     
fre 29 okt 2010, 22:28
Hytt till mf 165 -65 av hannabad - mån 31 dec 2012, 18:27
i Traktorer och processorer
1 svar
1743 läst
av Mikael     
mån 31 dec 2012, 19:38
Annonser