Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa beg. fyrhjuling.

28 inlägg 28540 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa beg. fyrhjuling.

Valmet830.3  
#11021 Hej,

Går och funderar på att köpa en begagnad fyrhjuling, vad har ni på forumet för erfarenheter av fyrhjulingar från sent 80 till mitten på 90-talet?

Är det någon modell som är bättre/sämre från de stora tillverkarna?



   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11022 Av 80-90 modeller vet jag inte, men Honda är en stor favorit

vi har 3st i skolan, 2 honda foreman 400 och en 500 hydrostat

500 hydrostaten är den absolut bästa tycker jag
och när jag forska lite om terränghjulingar så var den många skogsägares favorit

dock vet jag inte om den finns så gammal som 80-90

Men Yamaha, Honda m.fler har väll bra maskiner
Men det är noga att kolla igenom maskinerna när dom e gamla

Användarvisningsbild
Robin  
#11023 Honda är kvalitetsmässigt mycket bra, en riktig slitvarg!

Om du kollar på gamla maskiner så skulle jag rekomendera slirkoppling, dvs halvautomat. Så slipper du slirande variatorremmar.

Yamha, kawasaki och suzuki är också fina grejor, men personligen tycker jag det är bättre detaljkvalitet på hondorna.

Låt dig inte lockas av billiga kineser, linhai osv duger inte om du ska köra hårt!

Avatar Fallback
Fisketorp  
#11028 Vad får man ge för en ex Honda 4wd ifrån de årtalen som det handlar om?

tycker de flesta jag ser på blocket verkar hålla ett högt andrahandsvärde men då är de flesta inte fult så gammla..

Ligger en tidigare tråd här med en 6wd Polaris, ser jäkligt stöddig ut..
hur är funktionen på en sådan gällande drivning, är det de 4a bakre hjulen som driver eller driver den på alla 6hjul?

//Martin

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11029 vet inte vad man får ge för en beg honda
men vet att skolan gav runt 100 000 för hondan (trx500 hydrostat)
och 100 000 för huggarvagn med kedjedrift,boggie och en honda motor som driver en hydraulpumo avestavagnen

Polaris 6x6 driver väll vad jag vet på alla hjul

Rekommenderar endå en Honda
Det är värt vartenda öre, vet inte vad han har för nick här
men det var en som köpte en honda 500 halvmanuell och han e nöjd

våra 400 i skolan går också bra, men 500an är endå överlägsen

Användarvisningsbild
Robin  
#11040 Tjena, jag som köpte en ny honda 500 halvauto, mycket nöjd med maskinen, gått 300 h + på ett år, inga som helst problem.

Skulle gå upp till ca -95, då är det trx 450 fe som gälller, en slitvarg utan dess like, med halvauto.

Polaris big boss, dvs den 6-hjuliga är fina och har bra bärighet, dock är dom äldre 2-taktare och det brukar innebära mer mek.

Beror lite på hur mycket pengar du vill lägga ut, då är det lättare att tipsa om maskiner i den prisklassen.

Tycker dock att polaris känns lite "rappligare" än de japanska hjulingarna.

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#11046 Har tittat efter en äldre Honda Foreman, men dom man ser på blocket t.ex. är lite dyra.

ca. 30.000 är jag väl beredd att lägga för en Foreman 400cc el. motsv.


OT: Om man tittar på nytt är det någon som provat MF AgTV?

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11047 Jag vet en på ett atv forum som har en sådan mf 400 atv som han kör ved med, även han har hydraulkran

vad jag förstått går den bra, du kan pma mig så kan jag ge länken till den sidan
http://www.blocket.se/vi/12461389.htm?ca=10_s

denna kanske du kan pruta lite på?

det är sånna vi har i skolan fast 400
går bra dom med

har kört 1ton bark efter i boggie kära me dom osv

Polaris har väll variatorrem=för mycket köra fast/slira=rem som går av mitt ute i skogen?

sen tycker jag polaris är mer plast än vad hondorna har

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11050 Vi har en kawa 400 som är jättebra transport vid småpyssel som röjning,plantering etc.Som skogsmaskin blir det lite väl orationellt,även om det bara är fritidshuggning.

Med nypriser uppåt 100k får man ju en hyfsad traktor istället o den har ju ett klart större användningsområde.Fast bäst är ju att ha minst en av varje..

/Nisse

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11051 Större hm.m kanske

Fyrhjuling är ju mindre, lättare och i vissa fall roligare att köra
finns ju tillbehör för de mesta, gräsklipparaggregat m.m

man kan köra o lasta mycke saker, transportera saker osv

Lite svårt att jämföra endå tycker jag
båda är arbetsmaskiner

Tycker det är lite som att jämföra skördare o skotare

men visst fyrhjulingen klarar inte lika tunga lass som en traktor och den kanske inte har frontlastare m.m

men den är endå ett bra hjälpmedel i svår terräng och vid skotning av virke

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11052 Som skotare i svår terräng,hmm...

Snarare som att jämföra personbilssläp med en dumper.Båda räcker till för att fylla sandlådan..

/Nisse

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11057 inte som en skotare i svår terräng
men det är lättare att komma fram med en fyrhjuling än traktor ibland eftersom fyrhjulingen är mindre men det kräver mer av föraren eftersom man måste hela tiden se framåt och planera vart det är bäst o köra

skotare tar sig fram mer eller mindre överallt utan att tänka så pass

ju mindre fordon desto mer körteknik krävs det av föraren

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11068
nisse skrev:Som skotare i svår terräng,hmm...

Snarare som att jämföra personbilssläp med en dumper.Båda räcker till för att fylla sandlådan..

/Nisse


En bra liknelse, Nisse, skillnaden är bara att det tar längre och kortare tid, men visst går det att driva skog med en ATV om man sätter ribban därefter.

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#11073
nisse skrev:Vi har en kawa 400 som är jättebra transport vid småpyssel som röjning,plantering etc.Som skogsmaskin blir det lite väl orationellt,även om det bara är fritidshuggning.

Med nypriser uppåt 100k får man ju en hyfsad traktor istället o den har ju ett klart större användningsområde.Fast bäst är ju att ha minst en av varje..

/Nisse


Det hörs är som det jag tänkte ha den till div. transporter
Röjning/plantering. Kontrollera/reparera stängsel, köra ut foder, flytta/sätta ut jakttorn och kanske till att köra hem en och annan älg eller något vildsvin.
Sen kan man ju använda den till att köra ut någon stock ibland strövindfällen osv.

   TS
Avatar Fallback
Andreas_93  
#11110 hej har en suzuki 250 4x4 från 1990 har gått riktigt bra
perfekt att köra i skogen med

va och prov körde en polaris sportsman 500 6x6 idag
gick riktigt bra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).