Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bästa Fyrhjulingen?

33 inlägg 53358 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

skogshasse  
#140340 alstorn kör jag på 95 oktan och förbrukningen är 2-2,5 liter i timmen

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

ulfgustav  
#140358 Vimek Minimaster kör jag på 95 oktan, förbrukningen är dock bara 1-1,5 l/timme vid normal körning/skotning. nder lastning så behöver man endast köra på förhöjd tomgång, vid transport så blir det att gasa på. Kör man endast transport så ökar förbrukningen, men trots att jag kört rätt mycket med denna maskin så under inga förhållanden har jag förbrukat hela tanken 10 l på en dags körning (ca 6 tim effektivt)

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

mozart2011  
#140360 Har en Artic Cat 550 LTD med Kranman T1900 vagn. Nyss satt band på fyrhjulingen vilket blev ett ruskigt lyft. Vimek pratar jag bara bra om, men i mitt fall blev det denna lösning eftersom jag håller upp ett skidspår vintertid med den också. Kan säga att med band på så kommer man sig fram nästan överallt, men det är ju en inte så billig lösning. Men en del köper ju vattenskotrar också så... :lol:

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

Micael  
#142818 Gammal tråd, men om du nu ska köpa en fyrhjuling så köp dig en honda med hydrostat. Finns ingen fyrhjuling som är i närheten av hondas krypkörningsförmåga i skog och terräng med en timmervagn påkopplad.
Men en fyrhjuling slår ju inte en alstor eller vimek om du ska ha ett arbetsfordon i skogen, för att köra ut virke med.

Användarvisningsbild

Re: Bäst fyrhjuling

nommeryd  
#142867 Är inne på min 5:e Yamaha.

Kubikordning: 125-350-450-550-700.

Yamaha 700 är en lätt och stark 4-hjuling. Vissa tycker att det är bättre med tyngd(läs: Polaris), men jag tycker att smidigheten är mer värdefull. Så stora timmerlass att dom där sista kilona behövs behöver man inte dra....
550-in var bra, och det bortbytet var egentligen onödigt.
450-in är lite klen, kan slira på kopplingen utan att komma iväg s.a.s.
350-in saknar ju hög/låg = värdelöst.
125:an var insteg, även om den fungerade med en släpkärra efter...

Du skriver att du ska ha en arbetsmaskin?
Då bör väl skogskörning, liksom snöskottning och kanske släpekärrejobb, etc ingå?
Känns som att VImek , m.fl. är 100% skogsmaskiner?

Märkesvalet bör också styras av hur nära du har till återförsäljaren. Det är mycket värt att ha nära till dem(och en god relation med dem).

Min 700:a som, inte gått 50 timmar ännu, drar 3 liter/timmen, men då har jag'moddat' den för lite mer pulver i accelarationen...

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

Rickard E  
#142925 De blev en Grizzly 700. Var bra pris nu ink winsch o plåtar under,o nära till handlarn!! Mycket nöjd.
8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

-Tomas-  
#142928 Är det någon som kör med diesel och hur upplever ni det? Vilka märken har dieseldrivna modeller? Pratade med en som bytt från bensin till diesel och bränsleförbrukningen skulle vara långt mycket mindre.

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

ryared  
#142947 Arctic cat har en diesel. Det är en 700 kubikare.
En atv med variatordrift är ingen höjdare som går på diesel..
En variator blir ju stark på höga varv och en diesel skall ju gå på höga varv. Sen så har jag hört att den käkar mycket remmar då inte motorn inte är anpassad till atv. Sen är det ju ingen rolig maskin, väldigt slö. Men den är nog grym att wincha med, är på 40 ampere. Alla generatorer på atv:s är ju helt värdelösa då dom inte ger tillräckligt med ström.

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

sveje  
#143019 Varför inte en sån här:

http://www.atvsweden.se/sv/category/10/traktor

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

-Tomas-  
#143057 Ah okej. Tänkte det fanns en anledning med har inte vetat vad. Aldrig kan man få allt :smile:

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

timtimtim  
#143239 Hallå!
Är på gång att köpa ATV till firman. Ska ploga med den och använda privat i skogen, inte som traktor utan som färdmedel till sjöar, pass och lite brännande i skogen. Vad rekommenderar ni? Tänkte köpa en ny. Har kollat in Polaris 500 H.O. Något i den stilen vill jag ha. Finns det någon bättre i samma prisklass? Hade tänkt mig att betala mellan 60 & 85 lax. Men fråga är, är den bättre än Kawasaki, Yamaha, Honda, Arctic Cat, Suzuki och Can-Am? Är det något av dom man kan räkna bort direkt? Det finns ju alla möjliga modeller mm, men Mina riklinjer är 450 - 650 cc. Något annat man bör tänka på innan man köper?

Tacksam för svar. / Tim

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

timtimtim  
#143240 *med "brännande" menar jag inte att tända på något, utan som en metafor för att gasa på. Ville få det sagt så att det inte blir några missförstånd :)

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

axwell  
#143247
timtimtim skrev: Finns det någon bättre i samma prisklass? Hade tänkt mig att betala mellan 60 & 85 lax. Men fråga är, är den bättre än Kawasaki, Yamaha, Honda, Arctic Cat, Suzuki och Can-Am? Är det något av dom man kan räkna bort direkt? Det finns ju alla möjliga modeller mm, men Mina riklinjer är 450 - 650 cc. Något annat man bör tänka på innan man köper?


Gå in på http://www.atvforum.se/Forum/index.php där har de flesta fabrikat egna avdelningar.

Can-am ligger dåligt till pga reservdelsproblem, nästan alla "Nordamerikaner" tillverkas i Centralamerika, främst i Mexico. Några, tex Artic Cat 425 (billigaste?) (Ca 73´inkl. moms) görs enl uppg. i Taiwan.

Mycket missnöje med de mindre "Kineserna".

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

ryared  
#143256
timtimtim skrev:Hallå!
Är på gång att köpa ATV till firman. Ska ploga med den och använda privat i skogen, inte som traktor utan som färdmedel till sjöar, pass och lite brännande i skogen. Vad rekommenderar ni? Tänkte köpa en ny. Har kollat in Polaris 500 H.O. Något i den stilen vill jag ha. Finns det någon bättre i samma prisklass? Hade tänkt mig att betala mellan 60 & 85 lax. Men fråga är, är den bättre än Kawasaki, Yamaha, Honda, Arctic Cat, Suzuki och Can-Am? Är det något av dom man kan räkna bort direkt? Det finns ju alla möjliga modeller mm, men Mina riklinjer är 450 - 650 cc. Något annat man bör tänka på innan man köper?

Tacksam för svar. / Tim


Jag tror inte att det är så stor skillnad egentligen på dom kända märkena. Har haft arctic cat, can-am och polaris. Vill däremot inte rekommendera can-am. Fick ett jävla måndagsexemplar och folket på can-am är fruktansvärda att ha att göra med. Så får du problem med den så ska du inte räkna med någon service från deras sida. Det är faktiskt ingen som har fungerat klockrent, har varit lite småfel men det är inget som inte gått på garantin( förutom can-am då).

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

Vedsugen  
#143304 Hej ! provade flertalet olika och lånade / hyrde maskiner innan jag köpte yamaha 700 . Polaris skramlade och känndes inte gedigen och likaså can am . Canam hade absolut bäst motor men gedigenhetskänslan uteblev . Hade honda 420 med styrservo en helg och det stod läng mellan yamahan och hondan då hondans manuella lågetta var fantastiskt fin att smyga med ( Kopplingslös ) . Yamahan var bäst med mekaniska diffar och ett nerväxlingskit som kostar 800 kr fixade så att krypkörningen blev kanon .
Nu är jag sugen på silversone 254 som gårdstraktor då faktisk hjulinen inte är riktigt bra på något förutom att köra ungarna i skogen så att säga .
Ser nackdelar hos atv som .
Dålig styrning / trögvänd på gården .
Svår att skotta gården med då det behövs en ramp till att få bort snön .
Inga kraftutag / eller ström försörjnings alt .
Ingen möjlighet till lastare etc .
Kallt på vintern .
Bandsats tatou4s har jag till och det är kanon i skogen och på myrarna med på vintern är en snöskoter oslagbar i framkomlighet även om bandsatsen är mycket bra . Omöjligt att köta bandsats i kuperad teräng .

Någon som har en Silverstone som vill komma med lite om den ?? - Nyfiken

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).