Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bästa Fyrhjulingen?

33 inlägg 53352 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa Fyrhjulingen?

Rickard E  
#139744 Hej. Går i köpartankar, men vad ska man ha tycker ni, vilken fyrhjuling är bäst? Har kört lite Grizzly 700, verkar ju vara en rejäl maskin iaf... :grin:

Det gäller främst för arbete.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

Robertberg  
#139746 Har du läst?

Vilken ATV kör ni med?

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

skogshasse  
#139754 hej vill du ha en arbetsmaskin eller en nöjesmaskin om det är en arbetsmaskin du vill ha så tycker jag att det finns bara en på marknaden och den byggs i sverige så då kan ni räkna ut själva vad jag tänker på för maskin mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

ryared  
#139757 Är det vimek kanske?

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

Rickard E  
#139858 Ja de är en arbets hjuling ja är ute efter!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

ryared  
#139889 Hej på dig!

Jag kan berätta en del om olika märken jag har haft!

Börjar med den sämsta:

Can-am 800 vägreggad limited svindyr hoj med mycket problem. Kostade 150 000 kr, damasker är riktigt dåliga fick byta tre gånger,tutan gick sönder, skramlar när man gasar mellan 80-90, var tvungen att göra service vid 10, 25, 50 och 100 timmar på verkstan, svindyrt, synliga detaljer som rostat efter ett halvår. Oseriösa återförsäljare med mycket dålig kunskap. Har varit i kontakt med Can-am om detta. Damaskerna hävdar dom att det kommit upp smuts i och gått sönder, pratade med en annan mekaniker och han hävdade att det var för lite fett i dom och det är därför dom har bränt. Skramlingen tog dom inget ansvar för, har ni en can-am så skit i att göra servicen, gör det själv för garantin gäller inte än då, tutan hävdade återföräljaren att den skulle tåla normalt slitage (jag sa till honom att jag inte satt en svetstång på tutan så att den tutade dygnet runt), när jag konfronterade can-am om den oseriöa återförjäljaren och vad han hade för utbildning så hade han inte fått någon sådan (dom vill nog bara vräka ut så mycket atv:s som möjligt och inte ta något ansvar)

Arctic cat 500 med manuell växel
Hyfsad bra masakin som är prisvärd som jag har haft lite problem med förgasarn men gick på garantin annars har den tuffat på bra. Tycker det var bra att man kunde välja växel själv.

Polaris 6 Hjuling 500
Rena arbetsmaskin, ingen rolig maskin, väldigt stabil, bra flak att lasta grejor på. Man skall se upp med dragsnöret sitter på det ordentlig annars kommer det in fukt i startmotorn. Detta hände mig men efter lite tjat så fick jag det som en goodwill reparation. Lite klen motor om man skall dra tunga grejor. Klen generator.

Arctic cat 700 mud pro
Grym maskin med en helt otrolig bra lågväxel. Verkar som den orkar allting. Mudserien är den starkaste maskinen på marknaden då den är nedväxlad. Det enda som krånglat är att displayen har slocknat men det har gått på garantin. Den har lastgaller tycker det är bättre med flak.

Användarvisningsbild

Re: Bäst fyrhjuling

Seabass  
#140051 Så här tycker jag, ska du ha en rejäl arbetsmaskin så ska du ha en polaris, ska du ha en billig se på 700efi, bättre variator än 800an, körde 500t med min utan problem. Ska du ha det bekvämaste, köp en XP med servo, överlägsen hjulupphängning och servo, hade en 850 men den byttes mot en 550xp X2 vilket jag inte ångrar, enda - med X2 är att den inte går att få med servo, men det går ändå. Alla som arbetar med fyrhjuling borde testa en 550x2 , jag älskar min, turf läget är underbart och 550motorn lika så, alla xp modeller laddar 30amp på tomgång.
Lycka till :)

Användarvisningsbild

Re: Bäst fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140064 Bäst fyrhjuling är den som man har själv. Det är (be)visat i en massa trådar på forumet :wink:

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

skogshasse  
#140071 hej på er alla om man ska ha en fyrhjuling för arbete så tror jag att vimek är bäst i kvalite och sen så har vi en faktor till den är byggd i sverige så skulle det uppstå fel på den så kan man åka eller ringa till fabriken och få hjälp om det behövs det är lite sämmre att göra det om fabriken ligger i ett annat land sen så skapar vi jobb i vårat eget land om man köper svensk och pengarna stannar i vårat land men om vi inte ska tänka på det så kan vi ta hit fler personer från andra länder för röjning huggning maskinkörning och timmerbilskörning vi blir utan jobb och pengarna blöder ut ur sverige och vi får rulla tummarna det låter väl mycket bra tack för ordet mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

ryared  
#140080 Det var faktiskt väldigt bra sagt Hasse vi borde bli lite mer nationalistiska i detta land. Är lite nyfiken på varför du valde just vimek, Alstor finns ju också.
Sen kan jag bara instämma jag har haft många fyrhjulingar och det är lite svårt med garantier och service (speciellt på can-am) sen om det beror på att fyrhjulingen kommer från ett annat land det vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

skogshasse  
#140123 tack för ditt svar ryared själv så har jag ingen vimek utan jag har en alstor från 2003 som jag kör med i skogen och hemma på gården vid vedkapning och sågning av virke jag har ett eget fullhydrauliskt sågverk men skulle jag ha en fyrhjuling så skulle det bli en vimek tveklöst mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

ryared  
#140152 Okej då vänder jag på frågan då, varför valde du alstor i stället?

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

skogshasse  
#140154 hej på dej jag valde en alstor för den har äkta 8hjuldrift och inte hjälpdrift som dom flesta andra märken har och då tänker jag på robsonrullar sen så är dem midjestyrd vilket gör den väldigt smidig

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

ulfgustav  
#140300 Välj Vimek ingen maskin du gasar runt på gatorna med men en väldigt bra arbetsmaskin, robust byggd samtidigt som den är enkel och servicevänlig i konstruktionen.
Bra kran stark och robust
Har dessutom i år skaffat band till vagnen och det blev en ännu bättre maskin av det går fram mycket lättare i svaga marker

Avatar Fallback

Re: Bäst fyrhjuling

ryared  
#140337 Vilket bränsle har ni till dom här maskinerna vad ligger förbrukningen i timmen på c:a.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).