Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Fyrhluling för ca: 30000-40000kr

25 inlägg 14416 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10489 halv automat skulle jag gissa på de som är helautmater är oftast ctv koppling eller liknande trams.

En halvautomat där du kan ha låg högväxel och automat förresten är att rekommendera. titta bara på yahahm mfl.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#11524 Någon som har erfarenhet utav detta märke eller rent utav just denna maskin???
http://www.bestprice.nu/catalog/product ... cts_id=175

Annledning till att jag undrar är att en kille som jag annser vara att lita på säljer denna maskin och han vill påstå att det är en bra maskin kanske intet till att köra ved 8h/dag men något lass då och då var inga problem tyckte han.

kul att höras folk åsikter då jag somsagt litar på killen köpt motorsåg/röjsåg där och det har varit märken som han "förutspråkar" och dem har funkat fint.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11532 Linhai har jag för mig är "rätt" stora

Kan ge ett tips/råd du säkert redan har i åtanke

Vad man än köper så ska man tänka på hur mycket kommer jag använda den, finns det reservdelar och service?

Kommer jag vara nöjd med denna så länge jag ska ha den?
Passar priset min plånbok?

och är en ny bättre än beg?

Jag skulle nästan rekommendera en beg känd maskin istället för en ny Linhai men jag vet inte alls hur stor din plånbok är och behov

så provkör och hör dig för ang garantier och service??

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11535
Fisketorp skrev:Någon som har erfarenhet utav detta märke eller rent utav just denna maskin???
http://www.bestprice.nu/catalog/product ... cts_id=175

Annledning till att jag undrar är att en kille som jag annser vara att lita på säljer denna maskin och han vill påstå att det är en bra maskin kanske intet till att köra ved 8h/dag men något lass då och då var inga problem tyckte han.

kul att höras folk åsikter då jag somsagt litar på killen köpt motorsåg/röjsåg där och det har varit märken som han "förutspråkar" och dem har funkat fint.


linhai är et tettablerat lågprismärke som sagt var den går inte att köra allt för tungt med, den har väl CTV kopling om jaginte minns fl och du saknar väl hög/låg xäel samt att kvaliten på bromsarna är sådant att du inte får regga de eller att man måste bygga om bromsarna för att få regga den. .m a o inget jag skulle rekommendera.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11538 Hm. Läs länken så ser du att den är reggad samt har Hög/Låg.

När jag skulle köpa en till barna i våras tittade jag på massor av kinesmärken o den som verkade vettigast var Linhai. Jag köpte en mellanstor 50cc o den har gått som en klocka hela sommarn. Jag har inte hittat några konstiga/felkonstruerade detaljer alls på den som många andra kinesmaskiner har. Ska du absolut ha en ny för dom pengarna är det nog ett ok val. Men som tidigare sagts, ska du dra lite tungt så är det nog bättre med en beg. Honda eller liknande.

Magnus M

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11539 ok fel av mig.

men som du säger som lekmaskin ja, som arbetsmaskin nej.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#11542 Ska inte köpa någon maskin inte i nuläget iallafall även om det vore kul och bra vid vedhämtning, men min Terrier sköter det arbetet alldeles utmärkt då terängen varken är brant eller "surhål"
terriern funkar så bra så den förtjänar en tvätt och omlack nästa sommar =)

fick ett erbjudande om att byta Terrier mot en ATV minns ej märke men nöjd att Terriern står här hemma..

Somsagt var mer att jag litar på killen som jag ville höra hur kvaliten var
motorsågar han säljer är Dolmar och röjsågar är Tanaka så det är ju ingen skit.

Hur många timmar/mil kan man räkna med att en ATV ex honda ska hålla utan allt för mycket ska behövas lagas, då givetvis vid normal skötsel med olja, filter mm

en snabb fråga till, den kostar ju 47tusen ny får man något riktigt bra begagnat 4x4 som funkar bra i skogen för det priset? 20tusen är väl lite lite att lägga på något begagnat?

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11548 för 20 000 :- får du nog ingen bra beg maskin
finns ju klipp men låter inte troligt

ny 500cc honda arbetsmaskin ligger ju uppåt en 80-90 så kanske?

mer troligt att du får en nyare och fräsch för 40-50

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11582 Nu kanske jag är dum, men ägs inte Linhai till stor del av Yamaha? Vill minnas att jag hört det iaf.

Men det har ju inget med kvaliten att göra, för det lär väl bara vara ett sätt för yamaha att komma in i lågpris segmentet av marknaden också.

Hatr även hört något om att stiga testade motorer från linhai till sina gräsklippare och de lär ha varit rent bedrövliga med en livslängd på typ 25 timmar. Men hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte. Men jag har hört det iaf. Nu är det ju inte samma motorer som sitter i atv maskinerna som gräsklipparna, men det kanske ger en "hint" om vilken kvalite man kan förvänta sig.

Nä köp en beg kvalitetsmaskin av någon av de stora märkena, det lönar sig nog.

Servo kan nog vara bra att ha i skogen, har aldrig testat någon, men kan tänka mig att det kan förenkla en hel del. Kör själv vimek och det kan vara ett h-vete om hjulen slår mot någon stubbe eller sten.

Vimeken har ju också gräsklipparmotor från briggs & Stratton, men den räcker till. I framkomlighet är den ju överlägsen vilken atv som helst. Om det inte är blött, då är de smala hjulen skitdåliga, men det finns ju dubbelmontage, men det tror jag inte är mer än en nödlösning.

Sedan sliter vimeken bakdäcken ganska så bra har jag märkt, men det kan ju bero på att jag tidigare körde utan drivning på vagnen och det blev en hel del onödigt slirande :oops:

Vimeken är dock onödigt dyr, men räknar man vad en beg vimek kostar och jämför det med en atv med vagn som har "hjälpdrivning" och hydraulkran så är den inte mycket dyrare.

Med driven vagn äker man med fullt lass på ställen som jag inte tog mig fram på utan vagn, helt klart suveränt med driven vagn, dessutom har man ju lite hjälp med broms i nerförsbackar, kunde bli riktigt spännande när man hade fullt lass och åkte i branta backar, riktigt spännande skall man kanske tillägga :)

Avatar Fallback
Fisketorp  
#11590 Råkar inte ha en bild på ekipaget?=)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).