Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Stor-Nalle däck

4 inlägg 4089 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stor-Nalle däck

karlmagnusnas  
#128595 Hej alla, jag skulle behöva lite information av er.

Jag har en bekant som äger och förvaltar en Stor-Nalle. Skogstraktorn användes tidigare som entreprenad-maskin, men har nu fått ta steget tillbaka och används främst på vedbacken. Men det händer ännu att den får tag en tur ut till skogs, främst av nostalgiska orsaker. Stor-Nalle har väl fått en del skavanker under åren, men det mest akuta problemet är däcken, vilka börjar bli riktigt slitna. Om jag lyckats läsa rätt så ska det vara 13.6 36, under Nallen och med förstärkningar.

Stämmer detta och finns sådana däck att få tag i? Vet någon vem man skulle kunna vända sig till för att få tag i nya?

h. Mange



   TS
Avatar Fallback

Re: Stor-Nalle däck

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128602 Hej.... I Statens maskinprovning från 1968 NR 1642 för SM 661 Nalle Står Ledarhjul,10.00-20,Lagerklass 12. Drivhjul 12.4-36 (11-36) lagerklass 12. Lastbärande 500-22,5 Lp lagerklass 10. alt 10.00-20 lagerklass12

Avatar Fallback

Re: Stor-Nalle däck

karlmagnusnas  
#128673 Tack för infon! Jag har förstått att dessa däck (12.4-36) var något som också användes till olika militärfordon. De hade ribborna tvärsöver däcket för att underlätta bältdriften. Men var också närapå omöjliga att få tag i efter några år, vilket gjorde att man började använda traktordäck (13.6-36), med normalt traktormönster. Så är också fallet med den här Nallen.

Min kompis har försökt ringa runt i Finland, men har inte hittat rätt ännu. Kanske skulle det vara lättare att hitta däcken ,13.6-36 14 ply, i Sverige? Finns det någon som har några ideer?

/Mange

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor-Nalle däck

hasse_as  
#134623 Såg i helgen på blocket en som sålde ett par däck till stornallen. Men det kanske redan har löst sig(gammel tråd).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).