Sida 1 av 1

10/42, luft i system trots full tank?

Postat: mån 07 mar 2011, 18:33
av aywa
Hej igen!

Har det senaste haft ett problem med min
nuffield 10/42... Trots fullt med diesel
i tanken så dör motorn alltemellanåt.

Enda sambandet jag finner mellan händelserna
är att jag inte haft direkt höga varv på
motorn.

Körde bränslestopp i vintras, fyllde i diesel, luftade
och har ju kört ganska mkt sedan dess, ändå
fortsätter ovan beskrivna problem. Kanske var
det inte bränslestopp jag fick i vintras (visserligen
var det låg bränslenivå, men ej torrt) så
misstänker kanske att jag hade samma
problem redan då...?

Idag dog den två gånger, startade fint imorses, körde tre km, stod på
tomgång o justerade vajerkranen och då dog den första
gången, luftade och den startade.
Andra gången hade jag lastat timmer på
vedkärran med kranen i över nån timme, 50m hemifrån
dog aset på landsvägen, luftade igen tills den så
fint gick igen så jag kunde ställa den på gårdsplan. Vid detta
tillfälle två låg jag i svag uppförsbacke, femmans växel och
låga varvtal , orsak förstår jag inte?

Kan ett tätt bränslefilter orsaka luft i system, låter
konstigt i mina öron i så fall...
Andra orsaker? Tack för svar på förhand:)!

Re: 10/42, luft i system trots full tank?

Postat: mån 07 mar 2011, 18:43
av Mikael
Det är nog störst risk att det är täppt i bränsletillförslen. Var ute för samma fenomen förra året och då var det barr i bränsleledningen.

Re: 10/42, luft i system trots full tank?

Postat: mån 07 mar 2011, 18:48
av aywa
Med andra ord så tror du att det kan vara
bränslefiltret trots allt?

Blev du av med problemet när granbarren försvann? Förresten,
hur hittade du att de var ett barr som var orsaken, hehe:)!

Re: 10/42, luft i system trots full tank?

Postat: mån 07 mar 2011, 18:57
av Dexxaz
Om du har en liten läcka på sugsidan av pumpen och ett lite sktigt filter så får du detta fenomen,kolla även backventilerna i matarpumpen så dom inte börjar bli slitna...
Även tanklocket ska ha ett litet ventilationshål öppet,annars blir det jobbigt för matarpumpen att få tag i bränsle...

Re: 10/42, luft i system trots full tank?

Postat: mån 07 mar 2011, 19:02
av finskpinne
Byt bränslefilter och kör som fan... Man ska helst köra genom en tank eller två av vinter-diesel på hösten förrän man byter bränslefilter för att se till att det inte lämnar kvar någon sommar-diesel i tanken. Det lämnar lätt kvar lite paraffin från sommar-dieseln som flyter ovanpå dieseln i tanken och då du kör så att tanken blir tom så drar den ju in all den skiten i filtret och då kladdar det igen. Kan ju även va att den suger luft på nåt ställe, kolla så att alla kopplingar är ordentligt dragna...

Re: 10/42, luft i system trots full tank?

Postat: mån 07 mar 2011, 22:09
av Mikael
aywa skrev:Med andra ord så tror du att det kan vara
bränslefiltret trots allt?

Blev du av med problemet när granbarren försvann? Förresten,
hur hittade du att de var ett barr som var orsaken, hehe:)!


Problemet försvann med barren och motorn kändes starkare led nog av bränsle brist under flera år.
Risken är nog att det är tätt någonstans eller att det går in tjuvluft i systemet någon stans brukar väl vara de vanligaste felen.

Är det svårt att plocka bort disel filtret och kolla?

Re: 10/42, luft i system trots full tank?

Postat: mån 07 mar 2011, 23:20
av aywa
Ska inte vara så svårt tror jag.... Har inte
grejat så mkt med traktorn ännu, men
ska kolla lite i instruktionsboken imorgon tänkte jag.

Tack för era tips så här långt. En kille på jobbet
gav mig tipset att tvätta rent tanken, och blåsa
rent bränsleröret mellan synglaset och
tanken med tryckluft, samt byta bränslefilter.
Klart är att problemet sitter någonstans
i bränslesystemet:(

Re: 10/42, luft i system trots full tank?

Postat: mån 07 mar 2011, 23:31
av foton
Hadde liknande problem med en mb. motor då var det backventilerna i matarpumpen.

Re: 10/42, luft i system trots full tank?

Postat: tis 08 mar 2011, 10:31
av Swinto
Hade en Nuffield 4/65 tror jag den hette. Exakt samma symtom. Den gick bra men så ibland dog den och efter luftning och manuell pumpning gick den igen.
Kolla filtret som sitter i toppen av pumpen. Om det går får trögt att få fram bränslet drar den tjuvluft någongstans där den kan när undertrycket blir för stort.
Jag hade också ganska mycket material från skogen i botten på tanken, så kolla där. Sitter nog ett litet filter i botten på tanken också men det ser du om du tömmer ur.

Re: 10/42, luft i system trots full tank?

Postat: tis 08 mar 2011, 17:41
av aywa
Tänkte att jag testar rengöring och filterbyte innan jag ger mig på pumpen
och kollar backventilerna... Går dessa att byta om så vore
nödvändigt, eller är det isf bättre att byta
hela pumpen?

Blev du av med problemet på din nuffield
när du gjorde rent och hade dig, skulle vara
intressant att veta för motivationens skull:)

Var någonstans köper man bränslefilter som är rätt
passande till min nuffield 1042? Som jag förstodd
från instr.boken så skall man även byta
packningar till tätning mellan filter och pump,
följer det isf med i förpackningen?

Re: 10/42, luft i system trots full tank?

Postat: ons 09 mar 2011, 10:08
av Swinto
Jag beställde dieselfilter,glaskropp till dieselfilter, oljefilter mm från Brorssons traktordelar i Mariannelund (http://www.brorssons.se/ 0496-107 55) De är återförsäljare för Nuffield och kan säkert ha grejer till din modell.

Jodå problemen med "plötslig traktordöd" försvann efter detta. Jag fick för mig att den även startade lättare också.
Filtret som var mest igensatt var det som satt i handpumpen och det kunde man rengöra utan besvär.

Re: 10/42, luft i system trots full tank?

Postat: ons 09 mar 2011, 17:45
av aywa
Tack swinto, dina tipps är guld värda:)
jag känner mig hoppfull om att
Nuffielden kommer andas fint igen :lol:

Ska testa att rengöra filtret till handpumpen till att börja med,
beställer samtidigt nya från leverantören du nämnde
och så får demontering av tank etc bli
fram mot våren då det är varmare ute. Skulle
inte rengöring av handpumpsfiltret och glaset
räcka trots allt, så får ja tanken o det nu med, men
kan ju hoppas man slipper :wink:

Re: 10/42, luft i system trots full tank?

Postat: lör 12 mar 2011, 23:36
av aywa
Bytte idag huvudbränslefilter, (rengjorde lock med mera noggrant), rengjorde handpumpsfiltret i bensin, tömte synglaset
och gjorde rent detta, så g då även att bränslet flödade fritt från tanken så där är det inte tätt iaf (Åtminstone inte när traktorn stod still iaf) :lol:

Luftade handpumpen följt av huvudbränslefiltret, sedan startade han på en gång utan bekymmer, Eller ja, såklart pissade det
diesel ut från huvudbränslefiltret, men två varv till på skruven så blev det tätt...

fanns en hel del sörja i både synglaset och i huvudbränslefiltret, återstår nu att se att traktorn rullar och går i motorn
även då den varit på en stund och blivit belastad. Tyckte mig uppleva att han svarade goare när jag
ökade varvtalen än innan (?).

tack för hjälpen!

Re: 10/42, luft i system trots full tank?

Postat: sön 13 mar 2011, 12:26
av finskpinne
Det är just det som är tacksamt med en gammal dieselmotor, så länge man ser till att den får bränsle så borde den gå. Väldigt enkla motorer! Ingen elektronik som ställer till det.