Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Dröm-miniskotaren

70 inlägg 46353 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

skogsroland  
#264665 angående bredden så håller jag med dej men en gräns vid 5 ton tänker du då på maskinvikt eller totalvikt

   TS
Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

skogsroland  
#277813 hej på er alla där ute vilka av er skulle vilja se en ny maskin på marknaden eventuellt hjälpa till ni får gärna pm till mig så vi kan föra en privat seriös dialog mvh skogsroland

   TS
Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

skogsroland  
#295183 det var dålig respons på mitt erbjudande är det verkligen ingen som vill se förbättringar på dagens maskiner

   TS
Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

Henrik Petersen  
#295375 Inte så konstigt, enligt mig. for det första är frågan lite flummig, ingen vet rigtigt vad du vil. Sen är detta ett forum. Det bygger på öppna diskussioner som alla kan fölge.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

skogsroland  
#295392 Hej på er alla där ute!
Jag får förtydliga mig lite tydligen. När jag skrev eventuellt hjälpa till så tänkte jag ekonomiskt och det tycker jag man tar med ett pm till att börja med. Sen tänkte jag på kontakter till bra leverantörer som vill sälja prylar till inbyggares priser och inte till reservdelspriser, ni kanske förstår mig lite bättre nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

Hema  
#295397 Lite bättre, men det är nog svårt att få med sig folk o pengar om man inte känner till vilka förutsättningar o tankar som finns. Om du har sett Draknästet, så krävs det en bra presentation för att de ska nappa.

Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295429 Roland du skriver om en bättre maskin men specificerar inte något, inte ens vad som är fel med dom som finns.
Hur du ska åstadkomma det säger du inget om och inte heller varför du ska lyckas med det.

Får vibbar om en tråd med en viss bandburen maskin som skulle samägas av någon förening.

Användarvisningsbild

Re: Dröm-miniskotaren

totte  
#295446 För att folk skall vara intresserade så krävs det betydligt mer än vaga uttalanden om att hjälpa till ekonomiskt och om kontakter till leverantörer.

Vill du starta seriösa samarbeten så behöver du minum tala om:

Vad har du själv för mål med detta. Det är nästan det viktigaste, ingen börjar ens att snacka om ett samarbete innan man vet rätt mycket om den andra partens drivkrafter. Är det en entusiast med en idé, är det nån som vill tjäna pengar, utveckla idéer för egna produkter eller nåt annat?

Vem du är i termer av kunskap och erfarenhet. Har du tidigare varit med och drivit/finansierat projekt, är du kunnig i maskinteknik, etc? Du är ju än så länge en rätt okänd figur här på forumet, ett drygt tiotal inlägg så långt, varav inget som ger nån bild av vem du är eller vad du vill.

Vilka typer av kontaktnät du har, maskinfolk, finansvärlden, skogskontakter, etc. Finns det alltså nån substans bakom utfästelser om ekonomiskt stöd och kontakter med leverantörer och hur det kommer sig att du har bra tillgång till dessa?

Du skrev: "vilka av er skulle vilja se en ny maskin på marknaden". Det handlar alltså om att bygga maskiner och sälja om man skall tolka "maskin på marknaden".

Vad du tänkt omkring hur och var en sån här maskin skulle produceras. Finns det redan någon som vill och kan bygga eller är skall organisationen byggas upp på vägen? Lokaler, maskiner, administration, försäljning - allt detta kräver resurser och massor av kompetens och det tar ofta lång tid att skapa något stabilt. Vilken typ av organisation skulle det vara, företag, nån slags förening eller vad?

Du kanske inte ännu har klara svar på många av de här frågorna, utan söker samarbete med andra som kan bidra med det och det är ju helt OK, men då måste du ju även berätta mycket mer om vad det är för kunskap, resurser och annat som du söker. Det är alltså lika viktigt att tala om vad du inte kan göra som vad du kan.

Vi vet som sagt inte alls vem du är, mycket möjligt att du är seriös och faktiskt har möjligheter att bidra, men för att det skall hända så måste du nog skriva ner ett ganska detaljerat prospekt över hur du tänker omkring allt detta.

Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

Hema  
#295556 Bra tydligt totte. :)

Avatar Fallback

Re: Dröm-miniskotaren

skogsroland  
#295598
Hema skrev:Lite bättre, men det är nog svårt att få med sig folk o pengar om man inte känner till vilka förutsättningar o tankar som finns. Om du har sett Draknästet, så krävs det en bra presentation för att de ska nappa.


Helt rätt det är därför jag bara vill diskutera med dom som är seriöst intresserade av ett sådant här projekt. Det är som i Draknästet man vill bara prata med dom som kan tillföra något till projektet. Skriver man allt här så ser även mina konkurrenter mina tankar och idéer och det vill jag inte att dom ska göra för än maskinen är färdig för marknaden. Därför skriver jag som jag gör och jag hoppas att ni alla kan förstå det och respektera det.
Patentlagen är så skriven att om jag berättar en lösning här så är det offentligt och då kan man inte söka skydd på den lösningen längre.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).