Logistik, Transport

Ny Vägsladd

79 inlägg 88294 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

Hema  
#400612
tallen100 skrev:Nja att ha sladd till ATV tror jag inte på, skulle du råka till att få med lite material i sladden som då måste ha en del tyngd i sej själv så spinner den garanterat även i utförsbacke, det blir fort tungt och du har ingen tyngd i en hjuling.

Det är nog stor risk för det ja, men en bogserad (kanske driven) vägskrapa kanske? Samt så behöver man ju inte ställa skäret så djupt. Fler överkörningar ist. Samt så kan man ju välja att köra efter att det ha regnat osv. Då är vägen mjukare och lättare att köra. Skull eman göra något som funkar hjälpligt till ATV, borde det funka utomdentligt mycket bättre till en mindre traktor. Mycket idéer, men lite tid och kunnande att färdigställa dem alla.

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

tallen100  
#400613 En hjuling orkar säkert dra mycket motormässigt men är för lätt i sej själv för att få ner kraften i marken, när vägen är våt är gruset tyngre och när vägen är torr och gruset lättare är det svårare att få lös.
Men så klart att det går med tålamod och många vändor, själv brukar jag köra med ett bakblad på traktorn och ska man dra med sej lite grus uppför i backar så vill det gärna slira om man inte är med lite med lyften och den väger ändå drygt två ton :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

Hema  
#400616
tallen100 skrev:En hjuling orkar säkert dra mycket motormässigt men är för lätt i sej själv för att få ner kraften i marken, när vägen är våt är gruset tyngre och när vägen är torr och gruset lättare är det svårare att få lös.
Men så klart att det går med tålamod och många vändor, själv brukar jag köra med ett bakblad på traktorn och ska man dra med sej lite grus uppför i backar så vill det gärna slira om man inte är med lite med lyften och den väger ändå drygt två ton :mrgreen:

Mer frontvikter!! :)

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

tallen100  
#400617 Bara bakhjulsdriven, så mindre material i bladet funkar nog bäst :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ny Vägsladd

T Landström  
#400637
Hema skrev:Jag har lite egna funderingar efter att ha kört med en privatgjord sladd, att sladden nog inte bör vara mer än 60-70% av vägbredden, så att man kan tillåtas att köra med lite lutning. Vattnet måste rinna av, annars blir en väg snabbt full av potthål. Man vill ju att vattnet ska rinna från mitten och ut. Just nu står min trakton still och justerstaget till ena lyftarmen är sönder, så jag kör med fasta stag = ingen lutning..

Har funderingar till att ha något till ATVn, men det kanske bara är lönlöst. Man får inte köra för fort så att sladden riskerar att börja hoppa och kör man för sakta, ja då kanske man fastnar.. Hmm.


Säg det till PEAB som har väghållningen av statens grusvägar där jag bor...
Dom kör med något stort åbäke som är bogserat av en traktor... Vägen är fin fram till första regnet...sedan är groparna tillbaka ;) Men det går fort att skrapa vägen...;)

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

Hema  
#400639 Till PEAB ;)

Jag är fast besluten att en grusväg som har rensade diken, ingen grässvål på kanterna (som förhindrar vattenavrinning och lite lätt rågad vägbana är betydligt mycket billigare att underhålla. Jämfört med en från början dålig väg utan de rätta förutsättningarna. Så det är dumsnålt att inte ta hand om sin väg, ju förr desto bättre.

Visst varje vår får man fixa eventuella skador från snöröjningen och stödgrusning kommer man inte ifrån..

Användarvisningsbild

Re: Ny Vägsladd

T Landström  
#400644 Jag skulle hellre se att dom körde med en väghyvel...

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

ÅsaNisse  
#400654 Landström är lite gammalmodig. Det är en allmän villfarelse att en väghyvel gör bättre jobb än en sladd. Resultatet sitter oftast i huvudet och händerna på föraren.
Visst, om man ska riva upp en hård vägbana i torken utan vatten så gör en väghyvel effektivare arbete, men till vad nytta?
Beträffande PEAB och alla andra trafikverkets "entreprenörer" så försöker de alltid göra billigaste jobbet till största möjliga fakturering. Om det sen blir bra eller inte det är en helt annan sak. Ofta har de synat ned grusvägarna från början och får betalt på löpande räkning, och då gäller det att köra så ofta som möjligt.
Trafikverket har ju inte heller någon kvar som kan se till att det bir rätt kvalitet.

Användarvisningsbild

Re: Ny Vägsladd

T Landström  
#400655
ÅsaNisse skrev:Landström är lite gammalmodig. Det är en allmän villfarelse att en väghyvel gör bättre jobb än en sladd. Resultatet sitter oftast i huvudet och händerna på föraren.
Visst, om man ska riva upp en hård vägbana i torken utan vatten så gör en väghyvel effektivare arbete, men till vad nytta?


Min erfarenhet efter 4 år med PEAB väg sladd är att en hyvel hade gjort ett bättre resultat... Nu lägger dom bara igen hålorna som kommer fram vid nästa regnväder...
Alla jag har pratat med som kan det där med vägar säger samma sak... En väghyvel är många gånger bättre än det som PEAB använder... Men dom kanske oxå har fel... ;)
Vägförening som våran fastighet hör till har alla år hyvlat vägen utom i år...och i år är vägen sämre än vanligt...
JAg säger inte att det är fel att använda en vägsladd...men då ska då nog användas oftare än en gång på våren och en gång på hösten...
Men visst...med rätt man i traktorn kanske dom kan komma ner på djupet lite...

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

tallen100  
#400656 Det krävs både blick och vana för att få till en väg bra, men nog är en riktig hyvel effektivare än en en traktor med sladd. Däremot kan en hyvel med "skit bakom spakarna" förstöra en väg totalt på endast en vända.

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

Robertberg  
#400658 Ska man hyvla så djupt att man tar ner till botten av hålorna går det dels väldigt tungt, dels så kanske det inte är möjligt? Ofta är slitlagret så tunt att man isåfall drar upp en massa stora stenar också.
Bättre då att hyvla i toppen så man lägger igen hålen. Efter nån vecka när trafiken packat till gruset så det återigen blivit hålor men grundare hyvlar man återigen. Upprepa tills hålorna är borta.
Med rätt arbetssätt borde underhållet funka med traktor, men kör man bara två gånger om året kvittar det nog vad man kör med..

Användarvisningsbild

Re: Ny Vägsladd

T Landström  
#400661 Nu är det antagligen försent att göra något åt för förfallet av vägen har pågått i 4 år nu... Man får åka slalom mellan hålorna..
Man tycker ju att hålorna borde bli grundare med tiden...men snarare blir dom djupare...
Det är iaf J-VLIGT irriterande för oss året runt boende som kör vägen varje dag... Ryktet säger iaf att dom ska göra sig av med vägsladden...

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

jannee  
#400666 Landström har HELT rätt, det är ni andra som intet begriper :grin:
Dagens bergskross som allmännyttan sprider ut behöver lite bindemedel och detta finns oftast att hämta i vägslänten vilket man endast hämtar in med en VÄGHYVEL.
Sedan är det nog så att snålheten bedrar visheten.
Tager man för vana att sladda grusvägarna när de är lagom mjuka, sladden måste orka ned en bit, dessutom MÅSTE man sladda oftare än 2 ggr/år men framförallt INNAN hålen blivit för stora och nått ned i bärlagret kan man hålla en grusväg i bra skick med en enkel Vreten vägsladd.

Användarvisningsbild

Re: Ny Vägsladd

Erre  
#400667 Sladdarna blir bara större och större. Å det byggs på mer.
Dom är snart som en hyvel. :wink:

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

Hema  
#400671 Jag har fått lära mig att för att bli av med en håla, gäller det att hyvla ned till botten så att den hårda ringkanten förstörs, annars är risken stor att hålan dyker upp igen. Vi har några platser där det mer elle rmindre alltid bli hålor och det kan jag nästan svära på att det beror på att vattnet rinner inte av, utan rinner längs med backen för att sedan blir stående på vägbanan, där det löser upp vägbanan. Första bil som sedan passerar börjar skapandet av en håla...

Sedan har jag efter att numera kör en 4wd-bil upplevt att den uppför sig så mycket bättre och lugnare i uppförsbackar, inte ens tendens till slirande/spinnande. Vilket minimerar risken för tvättbräda. Sedan brukar jag motorbromsa i nedförsbackarna för att på det viset slippa bromsa och även där bygga på någon tendens till ev. tvättbräda.

Vi saltar eller behandlar inte våran väg mot dammning pga. många hundar (tassarna gillar inte salt). Det är bara ca 2km och har man liote plannering kan man köra lite lugnare, då dammar det knappast alls, samt att gruset ligger bättre kvar. Win win. :)

Så se till att vattnet kan rinna av och om ni har ni kuperad väg, promota för 4wd och gärna manuell så man får motorbroms, kanske går med nya moderna automatare med? Samt nästan det viktigaste kör lugnt på en blöt grusväg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).