Logistik, Transport

vända på en femöring

23 inlägg 15611 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vända på en femöring

boksson  

   TS
Avatar Fallback

Re: vända på en femöring

ollonet  
#106295 Såg dessa tokstollar när jag körde i alperna. Inget gnäll om att vändplanen är för trång där inte :lol:
Respect ^:)^

Avatar Fallback

Re: vända på en femöring

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106296 Även kallad raggarsväng :ugeek: :lol:

Avatar Fallback

Re: vända på en femöring

dexter  
#106356 de där gav uttrycket "vända på en 5 öring" en helt ny innebörd! :surp:

Avatar Fallback

Re: vända på en femöring

Torgny  
#133375 måste ju få säga att såå märkvärdigt är det inte men att han hade lass på bilen gör det ju inte enklare

Avatar Fallback

Re: vända på en femöring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133379 Sliter inte en sådan grej väldigt mycket på släpet?

Avatar Fallback

Re: vända på en femöring

Torgny  
#133384 inte värst mycket då den i klippet inte hade boggi varken fram eller bak men man får ta det försiktigt så man inte knäcker dragstången

Användarvisningsbild

Re: vända på en femöring

Mäki  
#133388
Mangan skrev:Sliter inte en sådan grej väldigt mycket på släpet?


När jag byggde huset jag bor i så kom det en lastbil med släp med byggnadsmaterial, det var den långa kombinationen på 25,25meter 3 axlar på bilen 5 på släpet.

Där kan man tala om att bryta på axlarna, han var fullastad och svängde runt lika tvärt som i filmen.
Trippelaxeln på släpet grävde när sig en halv meter i gruset.

Avatar Fallback

Re: vända på en femöring

Torgny  
#133424
Mäki skrev:
Mangan skrev:Sliter inte en sådan grej väldigt mycket på släpet?


När jag byggde huset jag bor i så kom det en lastbil med släp med byggnadsmaterial, det var den långa kombinationen på 25,25meter 3 axlar på bilen 5 på släpet.

Där kan man tala om att bryta på axlarna, han var fullastad och svängde runt lika tvärt som i filmen.
Trippelaxeln på släpet grävde när sig en halv meter i gruset.


På morderna virkesvagnar o grus kärror finns boggilyft för att lättare kunna vända på små ytor

Användarvisningsbild

Re: vända på en femöring

Mäki  
#133446 Tyvärr inte på den kombinationen som var hos mig 2006, men det var ingen grus/virkes bil utan en inrikesbil (kapell) med kran.

Avatar Fallback

Re: vända på en femöring

Torgny  
#133453
Mäki skrev:Tyvärr inte på den kombinationen som var hos mig 2006, men det var ingen grus/virkes bil utan en inrikesbil (kapell) med kran.



förstod det

Avatar Fallback

Re: vända på en femöring

Herr Krånglin  
#133474 Man borde ha dator i kojan och visa timmeråkarna den här filmen när de klagar :ymdaydream:

Avatar Fallback

Re: vända på en femöring

Torgny  
#133480
Herr Krånglin skrev:Man borde ha dator i kojan och visa timmeråkarna den här filmen när de klagar :ymdaydream:


varför det? finns ju regler för hur vändplanen ska se ut för att ersättningen ska bli så låg som möljigt annars blir det ett högre transportpris , man tar ju en risk att förstöra både bil o släp när man vänder så där o inte alla lyckas alla gånger

allt handlar om pengar :wink:

Avatar Fallback

Re: vända på en femöring

Herr Krånglin  
#133580
Torgny skrev:
Herr Krånglin skrev:Man borde ha dator i kojan och visa timmeråkarna den här filmen när de klagar :ymdaydream:


varför det? finns ju regler för hur vändplanen ska se ut för att ersättningen ska bli så låg som möljigt annars blir det ett högre transportpris , man tar ju en risk att förstöra både bil o släp när man vänder så där o inte alla lyckas alla gånger

allt handlar om pengar :wink:




Vad jag menar är att det finns åkare som gnäller än hur vändplan ser ut.
har varit på flera ställen där ena skiftet på timmerbilen har grinat och skrikit rätt ut medan nästa gubbe som kom på kvällen vände utan att ta om .
Av tre bilar som kom på den avverkningen var det 2 förare som tyckte det var trångt .
1 var känd för sin lathet den andre kom direkt från skolan.......


$-)

Avatar Fallback

Re: vända på en femöring

Herr Krånglin  
#133581 Filmen i sig är ju ett extremfall.
Men en bra tankeställare för en del åkare här att de kanske inte har det så dåligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).