Logistik, Transport

liten/medium skåpbil

17 inlägg 21527 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

liten/medium skåpbil

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96603 Jag ska, under sensommarn/hösten, byta ut min pendlarbil, en gammal toyota starlet (sparbössan;)) till NÅTT i skåpbils väg, å i liten/medium klassen, eller hur man nu ska se på det;)

har tittat lite på blocket på bilar mellan 50-100´ inkl moms å då verkar det vara vw caddy, Renault kangoo/traffic, citroen jumpy/berlingo, peugeot partner/Expert, opel combo, merca viano. mfl

Renault kangoon har ja sett att finns som 4x4 till vettiga priser, å det är en fördel;)... Men, finns det nån av er som kan säga nått om dessa bilar det måste ju va nån på forumet som kör nån av dessa bilar dagligen, eller som har nått annat bra tips? kravet ja har är turbo diesel, manuell låda, å nyare än -05 å billigare än 100´inkl moms
å att den rymmer en 200l tank, å lite verktyg, å gå billigt...


//Nutte



   TS
Avatar Fallback

Re: liten/medium skåpbil

Hansson84  
#96609 Jag har haft en Caddy 05a som firmabil nu i två år och jag får säga att det är en väldigt trevlig bil.
Det är lite personbilskänsla över den och det går allt att få in en del bråte i bak och den går fint även lastad. Det har inte varit så mycke krångel med den heller så länge jag har haft den iaf, bytt en ljuddämpare och bägge hjullagerna bak. Den har gått lite drygt 18 000 mil. Så en sån kan jag rekomendera vet dock inte va dom ligger i pris...

Avatar Fallback

Re: liten/medium skåpbil

Perran  
#96626 Med dom kraven kan jag rekomendera Citroën nemo, kör själv en sådan. Liten men ändå bra markfrigång, snål 0,4 till 0,5 och skuff som sväljer en fullstor lastpall. Vet ej om den finns i 4x4 utförande. Kan behövas för åretruntanvändning på de j*vligaste vägarna. Helt ok ändå

Avatar Fallback

Re: liten/medium skåpbil

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96648 4wd äR ABSOLUT inget krav alls... har ja klarat mej me en toyota starlet i 3 år så, ett par billiga snökejor från biltema har förvisso hjälpt till nån enstaka gång men inte ofta;)

   TS
Avatar Fallback

Re: liten/medium skåpbil

f-se.se  
#96671 kan rekomendera citroen berlingo -98 , min far hade en i 12 år och inte en enda rostfläck på den och den gick bra i motorn efter 35 000 mil.

själv hade ja en caddy -98 och efter 28 000 mil så fick ja anmärkning på bilprovningen om rostskadade balkar och den hade mycket med rost i övrigt + att lokala vw verkstaden verka vilja krånlga till allt vad som gällde att köpa resevdelar

Avatar Fallback

Re: liten/medium skåpbil

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96677
f-se.se skrev:kan rekomendera citroen berlingo -98 , min far hade en i 12 år och inte en enda rostfläck på den och den gick bra i motorn efter 35 000 mil.

själv hade ja en caddy -98 och efter 28 000 mil så fick ja anmärkning på bilprovningen om rostskadade balkar och den hade mycket med rost i övrigt + att lokala vw verkstaden verka vilja krånlga till allt vad som gällde att köpa resevdelar



VW är bilar jag gillar, men ja vet inte varför men samtliga dieslar 3st har bara krånglat med fel som kommit å gått, å verkstäderna (märkes) har inte kunnat hitta felen så jag har fått lite dålig känsla för verkstäderna å därför är ja lite neggo till vw eller snarare vag... det är dock inte sagt att ja inte vill ha nån sån men det är därför jag vill veta mer om dom andra ja nämnt, tex opel campo, varför är en sån så jävla billig mot ex en lika dan caddy?...

   TS
Avatar Fallback

Re: liten/medium skåpbil

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97202 Idag va ja å provkörde en aldeles NY NEMO, å blev positivt överaskad... det kanske är bättre att köpa en ny sådan för strax över 100´ med garatier osv än att dra på sej nått beggat som gått 10-15´ mil.... eller va tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: liten/medium skåpbil

Perran  
#97365 Att rekomendera är ett ha vägg mellan skuffen och förarplatsen och inte ett galler, dånar som f*n annars. Har kört min nemo drygt 300 mil i skrivandets stund och något som har börjat spöka på min är att backen hoppar ur ibland, kolla på det om du provkör igen. Skulle vara intressant att veta för mig också om det är ett generellt problem för modellen eller bara min som j*vlas :sad:

Avatar Fallback

Re: liten/medium skåpbil

Contorta  
#97368 Dacia lär sälja en del nya skåp och flak till rena beg-priserna

Avatar Fallback

Re: liten/medium skåpbil

mrvimek  
#186207 ja ha en 08 caddy me skåpinredning så ja är hel nöjd me bilen o ha dragit en minigravare på 1 ton o massa seker i skåpet o då drog de 0.7 så de n går väldigt billgit :)

Användarvisningsbild

Re: liten/medium skåpbil

skogsjan695xl  
#186261 Jag kör med en Fiat Fiorino. Det mr samma som Nemo och även peuguot bipper eller vad den nu heter.
Jag är supernöjd med den. Gått 7200 mil sen mars 2011. Köpte den då ny. Har varit inne med den en gång och bytt fjäderbenslagringar vilket man får göra på alla dessa bilar även om det är citroen peguot eller Fiat.
Det är Fiat som bygger dessa bilar från första början. Sen byts märke till citroen och peugot.

Avatar Fallback

Re: liten/medium skåpbil

snubblaren  
#186266
skogsjan695xl skrev:Jag kör med en Fiat Fiorino. Det mr samma som Nemo och även peuguot bipper eller vad den nu heter.
Jag är supernöjd med den. Gått 7200 mil sen mars 2011. Köpte den då ny. Har varit inne med den en gång och bytt fjäderbenslagringar vilket man får göra på alla dessa bilar även om det är citroen peguot eller Fiat.
Det är Fiat som bygger dessa bilar från första början. Sen byts märke till citroen och peugot.


Vilken av dem är bäst utrustningsmässigt och prismässigt?

Användarvisningsbild

Re: liten/medium skåpbil

skogsjan695xl  
#186333 Citroen är billigast, de har den bästa utrustningen som standard.

Avatar Fallback

Re: liten/medium skåpbil

Boarpan  
#186416 Är du lång skippa citroen

Användarvisningsbild

Re: liten/medium skåpbil

Ecologger  
#186419 Kan rekommendera Fiat, kört två olika strada modeller i många år. Aldrig några problem bara rullar på. :)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).