Logistik, Transport

Frågor till skotarförare

12 inlägg 5324 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frågor till skotarförare

wojpa  
#93310 Har kört skogsbil några år nu, och visst funderar man hur vissa tänker.
Detta inlägg är inte menat som ett påhopp mot skotarförare, så ta det lite med glimten i ögat, för de flesta sköter sig exemplariskt, men ni som är mer insatta i yrket kanske förstår meningen med dessa handlingar bättre än mig:

Fundering nr 1: (detta är jättevanligt)
Ris, sly eventuellt mindre träd under travarna - varför plockas inte detta bort före traven börjas på? Lastbilarna får vara max 2,6 meter breda efter lastning, och ibland får mycket tid ägnas åt att yxa/såga av utstickande grenar från lasset.
Skotningen i övrigt kan vara gjord pedantisk, men när sista tagen skall tas får man med massor med bonusmaterial...

Fundering nr 2:
Upplag kan vara trånga, men att lägga upp och in emellan två eller fler träd är sällan en bra lösning... Hur kan detta komma sig? Det måste väl vara krångligt att lägga av det för er också? Varför kapar man inte ner träden från början? Risk för skador på träden är ju överhängande dessutom.
IMG_0475.jpg

IMG_0768.JPG


Fundering nr 3:
Alla travar ligger prydligt enligt konstens alla regler utom energiveden, precis som om den skulle flisas på plats eller köras bort med container. Varför kan inte detta sortiment hanteras på samma sätt som övriga?

Fundering nr 4:
Alla rotändar att samma håll. Både massaved och timmer. Varför?
När det skall lastas får vartannat tag vändas och ofta jämndragas.

Kommer säkert på fler frågor att komplettera med, så håll till godo!
Självklart är frågor från ert håll till oss som transporterar välkomna



   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor till skotarförare

dexter  
#93312 ang fråga 1. sly är ju för klent för skördaren och ingen skotare får betalt för att röja upplaget..
ang fråga 2. säger markägaren att "här" ska upplaget vara, får man inte plats me resten så får man helt enkelt tränga in de lite varstans. de kan bli ett jävla liv om man tar ner för mycke träd än va de är sakt.
ang fråga 3. inge bra svar, ja losar allt på samma sätt =/
ang fråga 4. då är det fel lastat från första början. lutar marken framåt så måste man ju lägga roten åt de fallande hållet.

Avatar Fallback

Re: Frågor till skotarförare

inkazar  
#93321 fyller i dexter på fråga 1, 2 o 4.

Fråga 1.
Om det är dåligt röjt är detta inte vårat fel (maskin förare) det ska markägare/köpare/avverkningsledare se till att det är innan vi kommer dit, och om det är kvisten som blir kvar du menar så ska du inte klaga, vi pillar med de varenda knippa vi tar i skogen.

Fråga 3.
Flis ved som skotas ut från gallring (antar att det är den du syftar på) är så satans klen så oftast går dom av eller nära på om man inte har en skaplig knippa. Sen så är det mycket ris i skiten så den lägger sig aldrig som den ska mellan bankarna = vältan ser skit ut.

Fråga 4.
Ja blir ju över lycklig när jag hör sånt här från en åkare, har dillat med mina i ett halv år nu om att om marken lutar så måste detta kompenseras med rotändar för att inte vältan skall "scheka" iväg innåt vägen eller skogen (störst problem när det är -20 grader) och att även ni får stora problem med lastning när timmer vältan lutar å det är kallt, timmret blir så halt att när du tar en knippa är det lätt att nån stock hinner smita iväg å du måste fram med kättingarna.

Best Regards Inkazar.

Avatar Fallback

Re: Frågor till skotarförare

Tosca  
#93324 Nr 1 o 2 brukar tyvärr oftast hänga på dålig planering från början, inköparen talar inte om för markägaren att så här stor plats behövs för den volym som avverkningen innehåller - så här behöver det röjas och huggas upp.
Jag har sett flera exempel där lantbruksskolor har avverkat och travat upp virket mellan träden, lärarbristen kan inte ursäktas i detta fall tycker jag.
Nr 4 rotändarna tyder på dålig lastningsteknik, att vända på en del bitar för att få ett välbalanserat lass är sånt som skiljer sämre och bättre förare åt.
Är avlägget inte plant bör man lägga virke på tvären i botten så att man får en god grund att bygga vältan på.
Nr 3 energiveden kan i vissa fall bero på att stakarna sitter på ett sådant avstånd att man inte kan använda grinden att jämdra mot.
Många samlastar denna med andra sortiment och får på så sätt kanske en längdförskjutning i lasset som inte hyfsas till vid lossning.

Avatar Fallback

Re: Frågor till skotarförare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93326 Vad gäller punkt 2 så kanske inte det är samme markägare som äger avlägget som det avverkas åt. Man får vara nöjd om man får vara där överhuvudtaget. Att ta ner träd är inte att tänka på.

Avatar Fallback

Re: Frågor till skotarförare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93331 Får börja skriva att jag själv kört timmerbil och kör skotare nu och visst kan det vara som du säger men det var aldrig ett så stort bekymmer som du verkar uppleva.

1:

Får ju skriva som ovanstående, vi har inte betalt för att springa och rensa avläggen, men gör så gott man kan, lite grövre sly tar man och sliter bort, eventuella stenar kanske man lyfter bort. Annars lägger man ner slyet lite fint och försiktigt och gör det BÄSTA AV SITUATIONEN.

2:

Säger också här som de andra. Avläggen är allt som oftast begränsade ,och det är inte alltid man kan börja ta ner träd hur man vill heller. Självklart vill inte jag trycka in virke mellan träden, men när man gör det så är det ju kanske befogat och det finns inte mer plats.

3: Tycker jag redan du har fått svar på.

4: Vi lastar ju skotaren så att vi ska få på så mycket som möjligt och vänder och vrider bitarna efter vad vi behöver, när vi sedan lossar lasset så lägger man ju det så det ska vara rakt, plant och fint. att sedan man får parera genom att lägga många rotbitar åt samma håll gör vi ju knappast för att vi vill ställa till jäkelskap för er!!


Jag vill bara säga att jag förstår din kritik, men samtidigt så får väl ni arbeta lite med er kran och lastbil precis som vi gör. Är det lite sly och skit i botten, ja visst, då får ni ju ta det lungt och plocka bort det precis som vi får göra i skogen, fast kanske hela tiden istället för någon enstaka gång. Och rotändarna, ska man som timmerbilschaufför gnälla på det? Själv upplevde jag aldrig det som något problem. Det är ju bara att vände på knippena och ändslå på andra hållet! SKÄRPNING TYCKER JAG!

Avatar Fallback

Re: Frågor till skotarförare

wojpa  
#93350 Tack för svaren!

Nu blev det tyvärr som jag hade på känn, att någon skulle bli irriterad. Meningen var ju som sagt inte att skälla på er, bara få svar på varför det ibland blir som det blir. Och alla gör som sagt inte som fallen jag räknade upp.

/ Den "gnälliga" chauffören

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor till skotarförare

inkazar  
#93357 haha jo ja blev lite närvös över att din fråga skulle peta i något öga jag med!

Men vet du va!

Om man inte frågar något lär man sig inget, och jag ursäktar om mitt svar lät irriterat och tycker att det är synd att det alltid ska vara någon som tar illa upp när någon part försöker ha en dialog, både skotare och åkare =)

Avatar Fallback

Re: Frågor till skotarförare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93368 Jag menar inte att bli klämp, petad i ögat eller irreterad över det du skriver. Jag har full förståelse för dina frågor och funderingar.

Jag har som sagt själv kört timmerbil innan jag körde skotare och vet hur var och hur det kan vara.

Det jag reagerade på var mest att det ' alltid ' verkade vara dessa bekymren för er och att vi i skotaren gjorde detta mot er för att vi tycker det är roligt, men så är ju inte fallet.


Jag tycker annars att det är bra att fler som kör timmerbil kommer in och frågar, läser samt skriver och som du kanske kommer med dina funderingar!!


// Johan

Avatar Fallback

Re: Frågor till skotarförare

mrlynx  
#93407 Exemplel från min egen erfarenhet som skogsägare.

1. Kan bero på att produktionsledaren inte överhuvudtaget pratat med markägaren innan avverkningen påbörjas och lägger det i ungskogen för att det bli 30 m närmare än att lägga det där det är tänkt och plogat för det. Det gäller även grannens 1100 fub i min ungskog utan att fråga.

2. För att skördaren sket i att avverka frötallarna som fanns inritade på kartan men inspektorn glömt notera i traktdirektivet.

Jag kommer nog inte att anlita samma företag för någon mer avverkning.

Användarvisningsbild

Re: Frågor till skotarförare

Lill Junior  
#93419 Ang fråga nr 1....

Ni som kör skotare, varför lägger ni inte underlägg? Då behöver dom aldrig va ända nere i sly/buskar/grus å fara med gripen.

Avatar Fallback

Re: Frågor till skotarförare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93423
Lill Junior skrev:Ang fråga nr 1....

Ni som kör skotare, varför lägger ni inte underlägg? Då behöver dom aldrig va ända nere i sly/buskar/grus å fara med gripen.



Tror väl att alla eller de flesta lägger underlägg?

Sen kan man ju inte lägga underlägg så virket kommer upp en meter ovanför marken, sly och annat liknande skräp har lätt för att komma med även om man lägger underliggare!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).