Detta inlägg är inte menat som ett påhopp mot skotarförare, så ta det lite med glimten i ögat, för de flesta sköter sig exemplariskt, men ni som är mer insatta i yrket kanske förstår meningen med dessa handlingar bättre än mig:
Fundering nr 1: (detta är jättevanligt)
Ris, sly eventuellt mindre träd under travarna - varför plockas inte detta bort före traven börjas på? Lastbilarna får vara max 2,6 meter breda efter lastning, och ibland får mycket tid ägnas åt att yxa/såga av utstickande grenar från lasset.
Skotningen i övrigt kan vara gjord pedantisk, men när sista tagen skall tas får man med massor med bonusmaterial...
Fundering nr 2:
Upplag kan vara trånga, men att lägga upp och in emellan två eller fler träd är sällan en bra lösning... Hur kan detta komma sig? Det måste väl vara krångligt att lägga av det för er också? Varför kapar man inte ner träden från början? Risk för skador på träden är ju överhängande dessutom.
Fundering nr 3:
Alla travar ligger prydligt enligt konstens alla regler utom energiveden, precis som om den skulle flisas på plats eller köras bort med container. Varför kan inte detta sortiment hanteras på samma sätt som övriga?
Fundering nr 4:
Alla rotändar att samma håll. Både massaved och timmer. Varför?
När det skall lastas får vartannat tag vändas och ofta jämndragas.
Kommer säkert på fler frågor att komplettera med, så håll till godo!
Självklart är frågor från ert håll till oss som transporterar välkomna
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto