Logistik, Transport

Tillfuskad vägtrumma

35 inlägg 51279 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tillfuskad vägtrumma

axwell  
#472067
TheJo skrev:Vad ska man fylla med för material då? Bergkross 0/32 - 0/64?


Nu får jag väl @jannee på mig: Det skall vara samma skräpjord som resten av vägkroppen !
Annars kommer trumman att krypa uppåt.

Som toppskikt bättre som tex. 16/32.

Avatar Fallback

Re: Tillfuskad vägtrumma

saekb  
#472068 Jannee skrev: Vet inte hur det är fatt men på något sätt verkar det som alla diken och med tillhörande trummor kryper uppåt med åren (lika dant som alla stenar gör.

Det kallas tjällyftning. Tjällyftning är den höjning av markytan som sker på grund av att vattnet i marken fryser till is och expanderar. Därför finns det alltid nya stenar att plocka på åkrarna i Småland. Man ska ju också helst grundlägga på frostfritt djup.

Avatar Fallback

Re: Tillfuskad vägtrumma

axwell  
#472075
saekb skrev:Det kallas tjällyftning. Tjällyftning är den höjning av markytan som sker på grund av att vattnet i marken fryser till is och expanderar. Därför finns det alltid nya stenar att plocka på åkrarna i Småland. Man ska ju också helst grundlägga på frostfritt djup.

Ännu snabbare går det om fyllningen runt trumman är prima bergkross och vägen av div. pinnmo.

Då "sjunker" trumman under tjälperioden och flyter upp lite mer än vägen efter tjällossningen.

Avatar Fallback

Re: Tillfuskad vägtrumma

jannee  
#472080 Jag skulle i alla fall undvika att täcka trumman med mossjord, finns absolut ingen bärighet i den jorden, framförallt när den blir blöt. Inte allas ovanligt man använder sig av vanligt väggrus (018)

Användarvisningsbild

Re: Tillfuskad vägtrumma

p till p  
#472115 Finns det dåligt med plats på höjden är det nog det billigaste att lägga en stenbro .
Den varken rostar eller fryser sönder .
En griplastare underlättar jobbet .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).