Logistik, Transport

Bilkostnad?

13 inlägg 4317 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bilkostnad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78528 Vad kostar det om jag skulle ringa till något åkeri och be dem plocka upp ett fullt lass ved (70 m3fub?) och köra den 10 mil enkel resa och lasta av den åt mig. Inklusive framkörning, ställtid och så.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bilkostnad?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78533 Går det att lasta av allt på en gång, utan omlastning och grejer? Jag körde på timpeng när jag körde bränne, tog 500 spänn i timmen. Men du får nog räkna med ett par tusenlappar bara i transport.

Avatar Fallback

Re: Bilkostnad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78536 Jo, det skall lassas av på en gång vid en stor förbrukare. :) 500:-/h mätt från när du körde hemifrån tills du kom hem igen, eller från du kom fram till stället att lassa och du hade lossat färdigt? 3 timmar låter väl inte orimligt om allt går som smort?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilkostnad?

Elias  
#78537 Beror ju om du frågar om det ska finnas kvitto eller inte... En del tar rätt mycket för att frakta ved tom över korta avstånd så det kan löna sig att fråga flera åkerier.

Avatar Fallback

Re: Bilkostnad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78538 Jo, det skall vara kvitto!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilkostnad?

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78542 Skulle bara vilja inflika att 70 fub är lite knivigt att ta i ett lass.

Avatar Fallback

Re: Bilkostnad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78543 Hur mycket får man på ett fullt lass då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilkostnad?

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78544 Är det 3 meters eller fallande längder. Blir ju ofta lite missförstånd med det här med m3f m3 fub osv. Men kör du färsk och klen björk kan man hamna på cirka 70-80 "lösmeter" travat mått. Med en fastvolymprocent 46 % = 80*0.46= 36,8 m3f

Avatar Fallback

Re: Bilkostnad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78546 Och det kan kosta ung. hur mycket att köra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilkostnad?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78638
Mangan skrev:Jo, det skall lassas av på en gång vid en stor förbrukare. :) 500:-/h mätt från när du körde hemifrån tills du kom hem igen, eller från du kom fram till stället att lassa och du hade lossat färdigt? 3 timmar låter väl inte orimligt om allt går som smort?



Det berodde lite på hur det såg ut, vem jag körde till och så här. Timpengen jag tog var ju utan "kvitto" så att säga.

Startar timmerbilen i närheten och allt flyter på så räkna 3-4 timmar. Angående mängden virke på ett lass så fick jag härförleden hem ett lass björkmassa, 3 meters och där gick dit 88 lösmeter. Lastar han lagligt och kör efter fub så räkna med 35-45m3 på ett lass vid 3 meters såsom fallande.

Avatar Fallback

Re: Bilkostnad?

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78653 Låter rimligt.....

Avatar Fallback

Re: Bilkostnad?

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79207 Försök att hitta någon bil som har vägarna förbi och går tom. Behöver inte vara så svårt som det låter.

Avatar Fallback

Re: Bilkostnad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79780 Alltså, jag försöker fundera ut kostnaden för att transportera ved från min gård till ett värmeverk 10 mil bort. Jag vet ungefär vad värmeverket betalar, och nu är jag nyfiken på vad ett lass 3-metersved kostar att transportera på bil (med släp) och hur mycket man får på, så jag kan fundera ut vad det motsvarar för vedpris vid väg. Blandad ek och rötad gran så densiteten är varierande.

Lastar ungefär 40m3fub tydligen, och tar ca 4 timmar. Vad är då timkostnaden? Eller räknar man milkostnad?

Och ja, det är vitt och med kvitto och seriöst, inget fipplande tack.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).