Logistik, Transport

Laga basväg menlöst?

26 inlägg 12415 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Laga basväg menlöst?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72258 Fick igår höra att det var menlöst att laga basvägen (dvs fylla igen spåren) efter att skotarna farit fram. Det ser bra ut, men all armering är bort ur marken så det kommer inte bära sen.

Att det inte bär för nästa 20-tons skotare är en sak, men för traktor/bil? Vad är er erfarenhet av "lagade" basvägar?



   TS
Avatar Fallback

Re: Laga basväg menlöst?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72264 Det är väl nog så viktigt för ögat tycker ju jag, men visst, armeringen är ju förstörd för ett tag framöver, men så snart det satt sig och gräset börjat växa så tar du ju dig fram där om det inte är allt för blöt.
Vilken marktyp gäller det? Rödjord blir ju som cement när det torkat och då går ju även skotare på den när det är torrt.

Avatar Fallback

Re: Laga basväg menlöst?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72272 Jadu, det där med marktyper har jag aldrig lärt mig riktigt.

Jag trodde precis som dui sgäer att det efter att tag sätter sig så att man kan ta sig fram i alla fall. Undrar om inte personen som sa detta ville slippa återställa helt enkelt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga basväg menlöst?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72275 Visst, när det precis är nygjort så är det kanske inte lämpligt, men har det bara torkar ur ordentligt och när växtligheten börjar komma så är det ju inga problem.

Men det kan säkert vara så som du säger, de vill slippa.

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg menlöst?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72293 Klart det inte är meningslöst! Förutom det som ni säger att det ser bättre ut (kolla i min blogg får ni se!) så ökar ju framkomligheten monumentalt. För med vad ska man ta sig fram i skotarspåren? Dessutom så återkommer som sagt växterna och därmed rötterna och så bärigheten. Orkar man inte/kan man inte vänta på det så kan man så länge lägga träbroar (kavelbro) på de mest känsliga ställena.

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg menlöst?

Skogstomte  
#72319 Min erfarenhet är att det är ingen större idé att lägga tillbaka det som en gång har "jäst" upp, som jag ser det är enda medicinen att skrapa bort allt löst för att sedan fylla med sten, grus eller om man kan få bort vattnet annat styvt material. Det bästa är ju om det går att gräva upp material vid sidan om vägen, sparar transporter. Svårt med generella råd, beror på förutsättningarna på platsen.

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg menlöst?

masterchief  
#72333 Har kört på ett antal basvägar som har varit igenlagda ca 15-20 år sedan...
Första resan man kör så går man igenom, andra resan tuggar man nede i botten på de gamla spåren med skördaren.
Ska det göras ordentligt så är det armering som gäller med grovt material.
Iofs bara om det är fast under.....

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg menlöst?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72348
masterchief skrev:Har kört på ett antal basvägar som har varit igenlagda ca 15-20 år sedan...
Första resan man kör så går man igenom, andra resan tuggar man nede i botten på de gamla spåren med skördaren.
Ska det göras ordentligt så är det armering som gäller med grovt material.
Iofs bara om det är fast under.....


Jo, det är nog sant om man ska ut med stora maskiner igen. Men om man "bara" behöver för en fyrhjuling eller traktor till och med, så tror jag resultatet blir bättre. Speciellt efter en slutavverkning, då dröjer det ju en 40-50 år innan det är "dags igen".

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg menlöst?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72571 Vad händer om man lägeri ris och småbuskar i botten av spåren, och fyller igen sen?

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg menlöst?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72572
Zixten skrev:Vad händer om man lägeri ris och småbuskar i botten av spåren, och fyller igen sen?


Nån klok!? som jag frågade sa att det kommer ganska snabbt multa ner. Står i nån tråd här att tegelspill är bra!

Avatar Fallback

Re: Laga basväg menlöst?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72578 Trä i vatten håller läääänge. Men det om det inte ligger under vatten hela tiden, så blir det fin jord av det... :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga basväg menlöst?

orre  
#72666 Jag "gömmde" en hel del besvärlig sten i botten på spåren på min basväg
( fick dock fördjupa en del hålor för att få ner stenarna)

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg menlöst?

Skogstomte  
#72733
Uvskogen skrev:
Zixten skrev:Vad händer om man lägeri ris och småbuskar i botten av spåren, och fyller igen sen?


Nån klok!? som jag frågade sa att det kommer ganska snabbt multa ner. Står i nån tråd här att tegelspill är bra!


Tegelspill är fint att laga med under förutsättning att det inte är för tung (stora jordbrukstraktorer/skotare) eller frekvent trafik, för då kommer det malas ner till sand som i sin tur blandar sig med det dåliga materialet sen är man tillbaks på ruta ett. Så, på sina egna vägar funkar det. Själv köper vi 0-100 bergkross och fyller med på de mest trafikerade sträckorna. Inte gratis, men håller väldigt bra och länge.

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg menlöst?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72823
Skogstomte skrev:
Uvskogen skrev:
Zixten skrev:Vad händer om man lägeri ris och småbuskar i botten av spåren, och fyller igen sen?


Nån klok!? som jag frågade sa att det kommer ganska snabbt multa ner. Står i nån tråd här att tegelspill är bra!


Tegelspill är fint att laga med under förutsättning att det inte är för tung (stora jordbrukstraktorer/skotare) eller frekvent trafik, för då kommer det malas ner till sand som i sin tur blandar sig med det dåliga materialet sen är man tillbaks på ruta ett. Så, på sina egna vägar funkar det. Själv köper vi 0-100 bergkross och fyller med på de mest trafikerade sträckorna. Inte gratis, men håller väldigt bra och länge.


Låter som det jag la på, 0-90 bergkross. Binder väldigt bra har jag redan sett, och låter bra att det håller bra länge också :smile:

Avatar Fallback

Re: Laga basväg menlöst?

Torgny  
#88964 det handlar ju om att öppna skotar spåren så vattnet dräneras bort , att bara ösa igen spåren löser inte problemen förän minst 20 år

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).