Logistik, Transport

Riktiga timmerbilsförare!

19 inlägg 9827 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Riktiga timmerbilsförare!

Knegarn  
#71705 Ofta klagar klagar timmerbilsförarna att vältorna ligger illa till! Lär er av proffsen!! :)





   TS
Avatar Fallback

Re: Riktiga timmerbilsförare!

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71708 Fyfan säger jag =)) Då har vi det bra här hemma kan man tycka.

Användarvisningsbild

Re: Riktiga timmerbilsförare!

skogsjan695xl  
#71709 Såg detta klippet en annan dag, man kan ju undra när de ska komma till den industriella revolutionen, de ligger bra efter iaf.
Men de får ju fram viket iaf.

Användarvisningsbild

Re: Riktiga timmerbilsförare!

Thunborg  
#71713 Marit att mötas , när man är på väg in med pickupen...

Användarvisningsbild

Re: Riktiga timmerbilsförare!

Elias  
#71720


Alltså snacka om att lastbilarna där får ta lite spö.

Användarvisningsbild

Re: Riktiga timmerbilsförare!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71740 Med sånna där timmerbilar behöver man ju inga skotare. Så vips har dom rationaliserat bort ett helt fordonsslag. det kallar jag industriell revulotion.

Avatar Fallback

Re: Riktiga timmerbilsförare!

Mickev  
#71825 Ja såndär... ojojoj, nu är de risk att ja gör bort mig ja som kör timmerbil men fan va jag är avis på dom! Fasen där skulle ja trivas som fisken i vattnet då jag hatar tempot som är upptaggat till tusen i skogen som ska göras på vägar halare än skridskobanor. Fy fan va kul att få syssla med såndär riktig terrängkörning med faktiskt bilar som är gjorda för att gå i terrängen.

Läste en tidning för några år sen från ryssland ett skogslag där dom var 2 eller 3 huggare som gick med motorsåg och en som körde liknande timmerbil, fast som vanlig 1traves bil med kran som gick ute i skogen och plockade efter huggarna. Rätt coolt hur olika de fungerar i olika länder som ändå ligger så "nära" varandra.

Sedan att jag diggar deras allhjulsdriva lastbilar stenhårt de är ju en annan femma :-)

Användarvisningsbild

Re: Riktiga timmerbilsförare!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71826 Ja, det ser ju kul ut det där.... Vilka maskiner dom har!! Den där bärgaren såg kul ut!!
Man kanske skulle söka jobb där...

Avatar Fallback

Re: Riktiga timmerbilsförare!

alias  
#71867 HEHEHE!!!

Det där är vad jag kallar MPV, både virkestransport och dikning i ett.

Lite annan syn på acceptabla spårdjup :-)

Fick känslan: Några vändor till går nog att köra, sen kan man ju flotta resten på kanalen som skapats :-)

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Riktiga timmerbilsförare!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86879 hehe! sådär ser ser nog vardagen ut för många snart i dessa trakter finns det "åkare" som tagit sig vatten över huvet ?

och som vanligt är de lokala "timmerkörarna" alltid där och hämtar "första lasset" på "körordern".. ändock en bil som går 2 -skift nu , och endast 1 -skift förr? ..knepigt ? men även förr fick norrskog hjälp av oss då vi körde med 2 bilar .. nu snackar vi 1980 -framåt .. (och nuvarande är så kåta att dom ringer trp-ledaren och frågar om ett annat parti är aktuellt för "samlastning" )

äter man sig inte mätt , så slickar man sig inte mätt !.... eller ?

tänk vad stökigt det skulle bli om man skulle måsta skörda ett "billass" här ...flytta och ett annat lass där =)) =))

kör för fan! ..och gör nåt! B-)

Avatar Fallback

Re: Riktiga timmerbilsförare!

alias  
#86936
"spindeln" skrev:hehe! sådär ser ser nog vardagen ut för många snart i dessa trakter finns det "åkare" som tagit sig vatten över huvet ?

och som vanligt är de lokala "timmerkörarna" alltid där och hämtar "första lasset" på "körordern".. ändock en bil som går 2 -skift nu , och endast 1 -skift förr? ..knepigt ? men även förr fick norrskog hjälp av oss då vi körde med 2 bilar .. nu snackar vi 1980 -framåt .. (och nuvarande är så kåta att dom ringer trp-ledaren och frågar om ett annat parti är aktuellt för "samlastning" )

äter man sig inte mätt , så slickar man sig inte mätt !.... eller ?

tänk vad stökigt det skulle bli om man skulle måsta skörda ett "billass" här ...flytta och ett annat lass där =)) =))

kör för fan! ..och gör nåt! B-)


???

Vad var andemeningen i detta inlägg?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Riktiga timmerbilsförare!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87082
alias skrev:
"spindeln" skrev:hehe! sådär ser ser nog vardagen ut för många snart i dessa trakter finns det "åkare" som tagit sig vatten över huvet ?

och som vanligt är de lokala "timmerkörarna" alltid där och hämtar "första lasset" på "körordern".. ändock en bil som går 2 -skift nu , och endast 1 -skift förr? ..knepigt ? men även förr fick norrskog hjälp av oss då vi körde med 2 bilar .. nu snackar vi 1980 -framåt .. (och nuvarande är så kåta att dom ringer trp-ledaren och frågar om ett annat parti är aktuellt för "samlastning" )

äter man sig inte mätt , så slickar man sig inte mätt !.... eller ?

tänk vad stökigt det skulle bli om man skulle måsta skörda ett "billass" här ...flytta och ett annat lass där =)) =))

kör för fan! ..och gör nåt! B-)


???

Vad var andemeningen i detta inlägg?

MVH
Alias


"andemeningen" ?? ... vilken j-vla andemening ? .. så här är det , och såhär kommer det alltid att vara !

och "värsta FÅNIGA" samtalet imorse!! .. då hade NORRSKOGS personal ringt en lokal bonde ! för att "hacka upp isen i en lång backe med hjälp av en gammal kockum 850 med band ???

då brann det för mig 😈 ... ett samtal 1,5 tim senare och ett seriöst åkeri i trakten hade sandat hela vägen (tydligen så får norrskogsåkarna ingen sand ? ... men så där är det ju med norrskog... det får ju inte kosta en enda krona B-)

kan ju säga att mera virke går till annat bolag efter samma väg , .. och det ska köras utan "strul" för bilarna !!
så ska det vara ;)

Avatar Fallback

Re: Riktiga timmerbilsförare!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87084 Grannen avverkar. Åkarna körde sönder vägen. Skotarföraren fick säga åt dem att sluta.

Vem betalar de 25.000:- det kostar att laga?

Avatar Fallback

Re: Riktiga timmerbilsförare!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87088
Mangan skrev:Grannen avverkar. Åkarna körde sönder vägen. Skotarföraren fick säga åt dem att sluta.

Vem betalar de 25.000:- det kostar att laga?


en knivig fråga , .. det är inte lätt att svara på härifrån ... vi har fortfarande tjäle .. och min tanke är att avsluta imorrn med drivningen ...sen ska virket / veden ut också ... jag misstänker att det blir tidiga mornar här ;)

Avatar Fallback

Re: Riktiga timmerbilsförare!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87352
"spindeln" skrev:
Mangan skrev:Grannen avverkar. Åkarna körde sönder vägen. Skotarföraren fick säga åt dem att sluta.

Vem betalar de 25.000:- det kostar att laga?


en knivig fråga , .. det är inte lätt att svara på härifrån ... vi har fortfarande tjäle .. och min tanke är att avsluta imorrn med drivningen ...sen ska virket / veden ut också ... jag misstänker att det blir tidiga mornar här ;)


hur f-n vet du att det kostar "exakt " 25 000" att laga vägen ? ... det är min första fråga .. för det tycks redan vara en konflikt B-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).