Logistik, Transport

GPS i maskinen till hand GPS

2 inlägg 2524 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

GPS i maskinen till hand GPS

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69983 Hej!

Går och snitslar lite framför en maskin. Och han har ju området och allt inritat bra i sin gps i maskinen.
Och då undrar jag om det går och hur man gör för att få över detta till hand gpsen. Han har en JD 1070 med Cartesia SolenX tror jag och jag har en Magellan Triton 300 och en Garmin Astro 220 Nordic med terräng coh fastighets karta och Sweden Basemap. Kan man ta hans .Jgw eller .tab filer och helt sonica föra över dessa till hand gpsen, välja underkarta och sen är det klart?

Vet inte om detta är rätt ämne men det går ju flytta



   TS
Användarvisningsbild

Re: GPS i maskinen till hand GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70089 Du får nog konvertera koordinatfilerna till Garmin-format respektive Magellan-format först, innan du kan använda dem. Konvertera dem om möjligt som spår.

Med tanke på att Cartesia tidigare ägde Magellans svenska generalagent (GEAR AB, tidigare GPS@work och dessförinnan AG-com?), så borde det finnas något lämpligt konverteringsprogram mellan Solen och Magellan.

Får du bara in det i t.ex. GPS Utility, så borde det därifrån gå att konvertera koordinatfilen till lämpligt till Garmin-format i alla fall. Dock har GPS-utility en gratisversion, med begränsad mängd data som kan konverteras på en och samma gång samt en betelversion, där betydligt mer data kan konverteras på ett bräde. Det går ju dock att klippa och klista i anteckningar.

Ska du konvertera själva kartorna, så blir det nog betydligt knöligare. Bättre då att skaffa en (ruggad) pocket PC med lämplig mjukvara och en extern GPS.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).