Logistik, Transport

Buskiga vägkanter

28 inlägg 13215 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Buskiga vägkanter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70556 Tackar!

Det finns dock två potentiella problem.

1 En viktig delägare var inte med på mötet och han är nog den som har mest buskröjning på sin mark mot vägen.

2 Vägen går rakt genom en tomt och den tomtägaren vill skydda en gran, varför vägen får sidoförflyttas ca 1 meter vid granen. Dessutom skall en tanig enbuske flyttas några meter med grävskopa. Helst vill tomtägaren flytta 300 meter av vägen så att den går utanför hans mark, men det blev givetvis tvärstopp i detta läge, då jag ska sälja en stor rotpost i vinter. Sedan kan man ju undra vem som i så fall skulle få bekosta flyttningen av vägen.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Buskiga vägkanter

alias  
#70607 Ok Niklas, inte helt ihamn med det hela då.

Som tidigare sagt, LYCKA TILL!!!

Låt gärna oss nyfikna få reda på fortsättningen. :-)

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Buskiga vägkanter

mrme  
#80440 Klart vägarna ska buskröjas å ja tycker de är helt rätt av lasbilsförarna om dom vägrar köra annars, hur kul kan de vara att repa ner bilen pågrund av nån snål bonde.

Avatar Fallback

Re: Buskiga vägkanter

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80546 Det är väl inte det värsta om det blir några revor i lacken,men om speglarna ryker så blir chaffisarna jäkligt illa med.Och dyra som busen är dom med.

Användarvisningsbild

Re: Buskiga vägkanter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81475 Lite repor i lacken får nog timmerbilsägarna tåla. Timmerbilar ska ju faktiskt användas i verkligheten och inte stå på terminalerna och glänsa.

Beträffande backspeglar så har jag större förståelse för lastbilsåkarnas gnäll. Det handlar ju bl.a. om trafiksäkerhet.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 10 feb 2010, 12:07, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Buskiga vägkanter

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81499 När jag själv körde så brydde inte vi oss på det åkeriet så länge det itne hängde ut stora ek- eller bokgrenar. Som du skriver Niking så fick man ju tåla lite grenar och sådant.

Men jag vet det finns vissa här nere fortfarande som tvärvägrar om det inte är röjt osv.

Avatar Fallback

Re: Buskiga vägkanter

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81500 Som skogsägare tycker jag att det är ett lätt och trevligt arbete att röja vägrenar.
För att slå gräs och klenare buskar använder vi en gammal slåttermaskin med avkapad slåtterbalk.
Gör man det i mittten av juli månad så blir det så fiiint:)

Användarvisningsbild

Re: Buskiga vägkanter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101608 Nu har äntligen den delägaren, som inte var med på mötet, hjälpligt röjt sina kanter, så att timmerbilarna kan passera. Tack vare detta, så kan jag nu låta Vida gallra ytterligare 4-5 ha i denna omgång. :smile:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Buskiga vägkanter

case 695  
#101805 Det är inte bara repor i lacken och backspeglar utan även antenner och extraljus på taket som tar stryk. Busk och träd ska inte växa in i vägen utan det ska vara röjt hela vägen utanför diket. Det är bara bra för vägbanan. Då torkar det upp mycket fortare. Det underlättar även plogning på vintern.

Avatar Fallback

Re: Buskiga vägkanter

Amatörhuggare 62  
#101870 Vmf Syd har på sin hemsida, hur skogsvägarna skall vara röjda. Och vägbredd och vändplaner.
Det här med vägar det kan vara mycket problem. Som entreprenör märker man det ibland.
Det gäller att hålla koll på var man ställer bilen kojan och lägger virket.
Nu var vi på en avverkning och i slutet var det en nybyggd vändplan. Men den fick vi inte använda.

Användarvisningsbild

Re: Buskiga vägkanter

halvproffs  
#101887 Vi har en vägförening för våra skogsbilvägar och styrelsen gör ett mycket bra jobb. Vi har köpt en Vreten helhydraulist vägsladd som en entrepenör kör mot betalning, hyr även ut den till andra vägföreningar, (villkor att "vår entrepenör" kör).
Ungefär varannat år kör en annan entrepenör med kedjeröjare av vägkanterna.
Vägarna grusas och trummor byts när det behövs.

Lastbilsåkerierna sa en gång att dessa vägar borde vara visningsobjekt för hur det skall se ut.

Tilläggas bör att alla är överens om åtgärderna.

Avatar Fallback

Re: Buskiga vägkanter

halleby  
#101931 Jag är både markägare och entrepenör.När jag har avverkat hemma brukar jag försöka åka med timmerbilen någon gång ,om jag är hemma .Då ser man om det behövs buskröjas eller kvistrensas utmed vägen.Då får man ett annat perspektiv från lastbilshytten. Det borde alla markägare göra.

Avatar Fallback

Re: Buskiga vägkanter

Amatörhuggare 62  
#101944 Bra Halleby

Mycket bra förslag, att åka med i lastbilen då ser man verkligen hur mycket plats det går åt.
Vart annat år tycker jag är rätt att röja, då hinner det inte bli något gagnvirke.

Vi kör alla vägarna med en Berti släntklippare. Det går bra om vägarna är byggda av proffs.

Äldre vägar som är byggda av bandtraktor kör vi med Ilsbo kedjeröjare eller röjsåg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar