Logistik, Transport

Buskiga vägkanter

28 inlägg 13222 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Buskiga vägkanter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69128 Jag var ute med en virkesköpare här om dagen och tittade på både skog och väg. Han konstaterade att i befintligt skick så är vägen inte ens godkänd som C-väg, på grund av buskar och grenar längs vägkanten. Bortsett från detta duger den gott och väl som B-väg.

Där vägen går över egen mark är det ju lätt fixat, men vad göra om någon granne skulle vägra kant-röja sin del av vägen? Jag har förvisso inte hunnit snacka med övriga delägare ännu, men om nu någon granne skulle totalvägra kantröjning på sin del, vad göra?

Sedan undrar jag om det är vanligt att timmerchafförerna totalvägrar att köra en skogsbilväg på grund av buskiga kanter?
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Buskiga vägkanter

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69149 Det har inte hänt mig. Och det borde de ha gjort, tycker jag för det står ganska nära kanterna på sina ställen. Men jag har ryktesvägen hört att de inte vill ah skrapmärken på sina motivlackade dragbilar...

Avatar Fallback

Re: Buskiga vägkanter

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69152 Finns det ingen vägsamfällighet som reglerar detta? Jag har bokat en väghuggning i vår. Han kör med lång kran(13m) och gallrar kantträd så långt han når. Lät som ett smart koncept att sälja in då det ofta inte blir någon kostnad,dvs energivirket täcker kostnaderna.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Buskiga vägkanter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69202 Nja, det finns ingen formell vägsamfällighet för denna väg. Däremot finns det en informell kostnadsfördelning.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Buskiga vägkanter

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69264
nisse skrev:Finns det ingen vägsamfällighet som reglerar detta? Jag har bokat en väghuggning i vår. Han kör med lång kran(13m) och gallrar kantträd så långt han når. Lät som ett smart koncept att sälja in då det ofta inte blir någon kostnad,dvs energivirket täcker kostnaderna.

/Nisse


Låter intressant - vad är det för maskin med 13 m kran??

Avatar Fallback

Re: Buskiga vägkanter

alias  
#69269 Hej Niklas!

Det är en delikat frågeställning du presenterat, hur gör man för att få med grannarna att dela på kostnaden?

Hur ser grannarnas nuvarande och framtida nyttjandebehov ut, vad vägen anbelangar?

Har grannarna behov av att komma över din del av vägen för att komma åt något av sina utskiften, eller är du sista fastighet på vägen?

Behöver grannarnas virkestransporter köra över ditt skifte för att komma ner till vändplan?

Hur väl kommer du överens med övriga berörda fastighetsägare idagsläget?

Om ditt nyttjande av vägen ligger ungefär lika, tidsmässigt, med dina grannars är det ju lättare att få med dem på att iordningställa vägen, likaså om de tvingas köra över ditt skifte för att nå andra utskiften eller för att vända med bil & släp.

Hur lång sträcka är det som varje fastighetsägare behöver röja?

Lycka till med vägröjningen!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Buskiga vägkanter

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69271 Jag kör såna vägar med kedjeröjare. Bjuder övriga delägare på det och de är nöjda och glada förhoppningsvis. Kostnaden är marginell. Skulle någon buske växa upp till gagnvirke däremot så kan det bli annat ljud i skällan så man lär se till att det inte går så långt.

Användarvisningsbild

Re: Buskiga vägkanter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69279
alias skrev:Hej Niklas!

Det är en delikat frågeställning du presenterat, hur gör man för att få med grannarna att dela på kostnaden?

Hur ser grannarnas nuvarande och framtida nyttjandebehov ut, vad vägen anbelangar?

Har grannarna behov av att komma över din del av vägen för att komma åt något av sina utskiften, eller är du sista fastighet på vägen?

Behöver grannarnas virkestransporter köra över ditt skifte för att komma ner till vändplan?

Hur väl kommer du överens med övriga berörda fastighetsägare idagsläget?

Om ditt nyttjande av vägen ligger ungefär lika, tidsmässigt, med dina grannars är det ju lättare att få med dem på att iordningställa vägen, likaså om de tvingas köra över ditt skifte för att nå andra utskiften eller för att vända med bil & släp.

Hur lång sträcka är det som varje fastighetsägare behöver röja?

Lycka till med vägröjningen!

MVH
Alias


Vägen är en tredelad "genomfartsled" där alla tre delar når ut till vanliga bilvägar. Olika delägare har olika lång sträcka längs vägen och vissa delar behöver röjas mer än andra.

Jag och syrran har bara ägt fastigheten i drygt 1 år, så vi har inte hunnit träffa så många grannar ännu. De få vi hittills träffat verkar dock vara trevliga, fast sådant kan ju förstås ändra sig snabbt när praktiska och ekonomiska saker ställs på sin spets.

Ingen granne behöver köra över min skogsmark mer än 10-20 meter, för att nå vägen. Däremot skulle min skotningsväg i flera fall kunna minskas rejält om jag finge köra 10-100 meter över grannarnas mark, jämfört med att bara köra på min egen mark.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Buskiga vägkanter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69864 Nu har jag i alla fall kallat till ett vägmöte på söndag den 1 november klockan 10.00, så får vi se hur många som dyker upp. Många delägare verkar i alla fall vara positivt inställda till vägmötet på telefon och jag har vissa förhoppningar om att alla delägare kommer på mötet.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Buskiga vägkanter

alias  
#69905
Niking skrev:Nu har jag i alla fall kallat till ett vägmöte på söndag den 1 november klockan 10.00, så får vi se hur många som dyker upp. Många delägare verkar i alla fall vara positivt inställda till vägmötet på telefon och jag har vissa förhoppningar om att alla delägare kommer på mötet.
/Niklas


Lycka till!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Buskiga vägkanter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69938 Tack!
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Buskiga vägkanter

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70300 Enligt Södra kostar det 0,5 -2 kr/meter att slyröja kanterna. Detta för bägge sidorna.

Användarvisningsbild

Re: Buskiga vägkanter

Valmet860  
#70437 Hur gick mötet? Kom ni fram till något bra beslut?

Jag anser att vägarna ska hållas rena från sly och busk för att vägen mår så mycket bättre när vattnet kan rinna av och den får torka upp.

Användarvisningsbild

Re: Buskiga vägkanter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70462 Jo, det ska kantröjas i en månad, sedan ska nya trummor läggas och vägdiken tas upp, samt rätta till vägytan. Sedan är det dags att grusa vägen innan timmerbilarna släpps fram.

Jag fick några fina stockar av Sveaskog mot att jag tar ner dem och tar vara på virket.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Buskiga vägkanter

alias  
#70510 Grattis!

Det verkar ju ha gott över förväntan.

MVH
Alias

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar