Logistik, Transport

Trailingskostnader

26 inlägg 12167 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trailingskostnader

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69026 Höjer man priset för att man har för litet att göra då är man illa ute. Då kan det fort bli att man inte har nåt alls att göra.

Avatar Fallback

Re: Trailingskostnader

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69036 Eftersom jag har eget ekipage så anlitar man ju inte trailer så ofta längre, dock gjorde jag det för någon månad sedan till verkstaden (skotaren behövde vårt egna). Men kan bara hålla med, sedan vi skaffade eget har priserna helt klart ökat, och i vissa fall radikala ökningar.

Avatar Fallback

Re: Trailingskostnader

freeri  
#69534 Va ligger timpriset på, på Dunderbyggena ni åker med?

Avatar Fallback

Re: Trailingskostnader

grotförare  
#112923 vår uppdragsgivare står för alla flytter över 2 km åt oss.

Användarvisningsbild

Re: Trailingskostnader

Skogshuggarninorr35  
#112962 Som synes på mina bilder så har vi eget ekipage och flytta med och snart får vi en frontlyft att sätta på traktorn så då plogar vi själva dit vi ska.
Det är skönt att inte behöva förlita sig på nån trailer som inte kan komma när det är klart, eller om vägen in till avverkningen är plogad eller oplogad.
Månaden innan chefen köpte ekipaget låg trailer-räkningen på 60000:-.
Vi har ju två skördare och snart två skotare och en grävmaskin som vi flyttar med den, sen håller ju traktorn 45-50 km i timmen så det tar inte så mycket längre tid än att anlita en trailer

Användarvisningsbild

Re: Trailingskostnader

Skog  
#113276
freeri skrev:Va ligger timpriset på, på Dunderbyggena ni åker med?


De som dunderbyggen som finns i mina hemtrakter ligger mellan 700-800 i timmen vårat eget inräknat

Traktorerna med trailer brukar det av nån anledning köras mycket mindre med på vintern härom kring där jag bor i vilket fall

Avatar Fallback

Re: Trailingskostnader

ph1110  
#119779 Jag undrar nyfiket hur de ligger till med fösäkringar och vilka bestämmelser som gäller vid eget trailer ekipage med traktor som dragare????

Användarvisningsbild

Re: Trailingskostnader

Torparn79  
#119780
ph1110 skrev:Jag undrar nyfiket hur de ligger till med fösäkringar och vilka bestämmelser som gäller vid eget trailer ekipage med traktor som dragare????

vad menar du med "vilka bestämmelser som gäller"..??
-trafiktillstånd?
-vikter?
-längd?
-bredd?

eller vad?

Användarvisningsbild

Re: Trailingskostnader

Skogshuggarninorr35  
#119782 Det enklaste

Trafiktillstånd ska du inte behöva när du flyttar åt dig själv och sen är det ju en traktor och det ska inte behövas nå trafiktillstånd vad ja då vet.

Vikter på vanlig hitchkrok får du lagligt ha 3 tons tryck (vertikal belastning) sätter du på 80 mm kuldrag ökar du till 4 ton
sedan är det ju totalvikten på trailern den vi har 28-29 ton.

Bredd max 309cm utan följebil.

Längden är som allt annat i sverige max 24 meter

Ni som kan mer fyll på eller rätta mig där jag har fel

Avatar Fallback

Re: Trailingskostnader

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119816 Den dragande traktorn ska vara registrerad som klass 1 traktor när den drar en trailer med en maskin på och maskinen som står på täcks av sin vagnskadeförsäkringen .Den dragande maskinen ska ha trafikförsäkring som den täcks av och man måste betala skatt på klass 1 traktorn ca 1kr kilot.
Ingen årlig besiktning krävs dock enligt smp utan endast när man klassar om traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Trailingskostnader

Skogshuggarninorr35  
#119820 Ja du kan klassa den till 50 km om du har bromsar och sånt i ordning på trailer, men hur det sedan funkar med körkortskrav på en 50 km traktor kanske nån vet om det räcker med A och B eller om man måste ha CE för ett sånt ekipage, dom större dumprarna A 35, A40 får du väl inte köra på B kort vad jag vet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).