Logistik, Transport

Vad tjänar jag på medelvägsförkortning?

7 inlägg 3697 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad tjänar jag på medelvägsförkortning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67915 Om medelvägen är 750m och jag kan få ned den till 250m genom att bygga bilväg, vad sparar jag ungefär per m3fub? Södra delen av Sverige.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad tjänar jag på medelvägsförkortning?

martinga  
#67921 Testa räknesnurran på kunskap direkt: http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/A ... tyg/11785/ Där kan du fylla i vilka drivningsförhållanden du har, om det är gallring el slutavverkning etc.

Avatar Fallback

Re: Vad tjänar jag på medelvägsförkortning?

alias  
#68364 Hej Mangan!

Snackade med en avverkningsentreprenör om detta ämne (var iof ett drygt år sedan, så det kan ju ha ändrat sig sedan dess), han sa i vart fall att de hade ett tillägg på 3 kr/m3fub per 100 meter transportavstånd som översteg 300 meter (gällde slutavverkning).

Med dessa förutsättningar borde skotningskostnaden kunna minska med 13,50 kr/m3fub.

((750-300)/100)*3=13,50

Vet som sagt inte om dessa siffror är representativa (upplys mig gärna om jag har blivit felinformerad), samt vill slänga in en brasklapp för att siffrorna inte är helt färska.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar jag på medelvägsförkortning?

GremoNiclas  
#68366 3kr/100m är rimliga siffror

Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar jag på medelvägsförkortning?

masterchief  
#68390 Och inte minst en tillgängligare skog, det är mycket värt....

Avatar Fallback

Re: Vad tjänar jag på medelvägsförkortning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68435 Du tjänar mycket i alla led. Inte bara på skotningen. Ju lättillgängligare skog ju intensivare skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Vad tjänar jag på medelvägsförkortning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68484 Men det skall betalas också. Jag tror det är väldigt vanligt att uppköpare/entreprenörer vill ha dikat, grusat, och korta vägar. Det kostar ju inte dem något. Men det kostar för skogsägaren, och det är svårt att få igen det har jag märkt. Kanske om man har post på 10.000 m3 så lönar det sig säkert.

3kr/100m. Att fixa 100m bilväg kostar säg 20.000:- Då får du ta ut nästan 7.000 m3fub för att det skall löna sig (med en gång).

Ett exempel från min och grannens senaste gallring. Vi tog ut kanske 1500 m3fub. Vägen var svag i svängarna, så innan vi grusade upp så kunde han inte komma ned med släpet till bilen. Avdraget blev 13kr/m3fub. Att grusa upp vägen kostade 25.000 tror jag det blev till slut. Hade han kört ut allt med dragbilen hade vi fått ett avdrag på ca 20.000:- Frågan är om sniklagningen vi gjorde håller till nästa gång de vill köra i tjällossningen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).