Logistik, Transport

Minska timmerbilarnas bränslekostnader

164 inlägg 71752 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65448 Nu har tydligen Skogforsk undersökt hur mycket diesel som timmerbilarna drar http://www.skogsaktuellt.se/?p=31715&pt=108&m=1422
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65902 Är dagen timmer bilar rätt konstruerade? Utvecklingen har gått fort på design för personbilar men inte på lastbilar. Dom ser ut som en tegelsten fortfarande. Varför inte sänka hytten, mer strömlinjeform på hytten, en uppblåsbarkil bakom hytten när man kör tom, fällbara timmer-mankar när man kör tom. Det finns säkert mer också men det verkar vara ett stelt tänkande när det gäller utseende.

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66515 Det var inte många som ville diskutera sätt att minska timmerbilarnas bränslekostnader
Bristande intresse eller inga idéer :-\ bevisligen så finns det mycket pengar att spara.

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66516
T24X4 skrev:Det var inte många som ville diskutera sätt att minska timmerbilarnas bränslekostnader
Bristande intresse eller inga idéer :-\ bevisligen så finns det mycket pengar att spara.

Intresse finns nog...men det är många svåra ekvationer som måste lösas.
Längd,höjd och vikt på ekipage är ju begränsade av lagar, och rent praktiska begränsningar finns ju oxå.
Någon form av förändring är oundviklig i framtiden..men på vilket sätt, kan då inte jag svara på, eller sia om.
Den som lever får se... :smile:
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Axl  
#66533 Det snabbaste sättet är väl att inte köpa största hytten, motorn, 4 hjuls drift och hundra extraljus.

Användarvisningsbild

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Mellis  
#66536 jag skulle tro att det går att spara in en hel del på bränslet, själv kör jag nu på ca 4,4 liter milen.. men nu har jag då blivit kranlös då kranen var slut å våran bil va långsammast på att lasta (jag låg väl på 30min bandat å klart å min kollega ca 20 min bandat å klart) å kollar man på¨den tvilling bil vi har som har kran så ligger dom för tillfället på ca5,1 liter milen vi kör med 6 *4 och R "normalhytt" vi kör även med "VELCO Co-driver" tro jag det stavas där man ser förbrukning, överhastighet (max 82km/h plan väg), utrullning, tider för körning, lastning, tomgång, avstängd och all våran timrapportering sker där mycket smidigt tycker jag..

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66566 Om man har sista hjulaxel på släpen höj och sänkbar som en boggie borde man spara både däckslitage och bränsle när man kör tom eller?

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

DunderBabe  
#66572
Axl skrev:Det snabbaste sättet är väl att inte köpa största hytten, motorn, 4 hjuls drift och hundra extraljus.



De finns juh fler aspekter till varför folk köper de oxå:

Stor hytt: du ska sitta å jobba i den, det är din arbetsplats, du äter i den.
4hjulsdrift: Ja i skogen på vintern, de e halka å is då vill du ha så att du tar dig fram!!
Extra Ljus: Ja kanske inte hundra men faan vilken skillnad de gör på hösten ute i skogen när du har lysen! För mig veteligen så e finns de inga gatlysen ute i skogen! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Torparn79  
#66575
DunderBabe skrev:
Axl skrev:Det snabbaste sättet är väl att inte köpa största hytten, motorn, 4 hjuls drift och hundra extraljus.



De finns juh fler aspekter till varför folk köper de oxå:

Stor hytt: du ska sitta å jobba i den, det är din arbetsplats, du äter i den.
4hjulsdrift: Ja i skogen på vintern, de e halka å is då vill du ha så att du tar dig fram!!
Extra Ljus: Ja kanske inte hundra men faan vilken skillnad de gör på hösten ute i skogen när du har lysen! För mig veteligen så e finns de inga gatlysen ute i skogen! :grin:


kan inte annat än hålla med DunderBabe..
men man kan komma en bra bit genom att man exempelvis ser till att kosta på sig xenon-x-ljus, då kan man gå ner i antal men ändå få ljusstyrkan som man vill ha, sen kan man tänka till lite vid placeringen av lysena så att man inte sätter dom högst upp på taket t ex...
tandemdrift anser jag att man ska ha på en skogsbil likväl som att man bör ha det på en anläggningsbil..
vad gäller hytten så skulle inte jag vilja sitta i en "daghytt/ståhytt" hela dagarna, som sagt, det är en arbetsmiljöfråga, men man klarar sig utan Globetrottern eller Topline´n om vi pratar svenska märken..

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66593 Hur stor skillnad är det när ni kör utan lass? De där timmerbankarna ger ju ett stort luftmotstånd, men hur mycket gör det?

Användarvisningsbild

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Mellis  
#66728 skulle tro att det gör någonstans 1 liter för rullar jag tomme och nollar bränslet så blir det ca 3-3,5 liter milen (med lyftbar sista axel på släpet) men det var ett tag sedan jag kollade men så det är ju totalen som e mest intressant tycker jag bara att bli av med kranen gjorde nog en hel del på tomkörat skulle jag tro... men det går nog att spara en hel del om man kör mer eco drive då jag nästan hela tiden ligger på farthållaren (82km/h) och försöker slå av den i god tid till korsningar o dyligt (enligt datorn så ligger jag på 62% av tiden jag sänker farten med motorbroms... men chefen påstår att det inte är godkänt förän 75% det kommer nog att ta ett tag innan man når dit allra helst när det är mycket trafik då man inte kan rulla hur långsamt som helst för att slippa stanna om det inte är stopp plikt eller så... och att våga hålla farten genom kurvorna.. (har bara kört timmer bil i 7mån innan så körde jag pall mot göteborg i 1,5 år)

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66741 Med lass ca 4-5 l/mil och utan ca 3-4 l/mil. Vet inte hur exakt det är men ett riktvärde kanske. Nu behöver vi någon frivillig som skruvar bort timmerbankarna och lägger ner dom på ramen för ett test av förbrukning 🧠 :grin: .
Kan man hoppas på 0,5-1 l/mil till :?:. Vet inte hur många mil per år ni kör men det borde bli en hel del.

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66750
Axl skrev:Det snabbaste sättet är väl att inte köpa största hytten, motorn, 4 hjuls drift och hundra extraljus.



Kan ju säga att här nere snittar vi mellan 5.5-6 liter på den typen av körning jag/vi hade. Det behövs inte en V8'a på 500++ men att köra med mindre drar också mycket bränsle, tandemdriften är ett måste säger jag om man ska ut i skogen och härja, likaså extraljusen, minst fyra tycker jag att man måste ha iaf för det är en själv som ska sitta i mörkret.

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66798 Så det skiljer inte mer mellan tom och fullt lass? Då tror jag de där bankarna gör en hel del.

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Naders  
#66805 Kan detta vara något för att spara på vår miljö?
Undrar om VMF ändrar sina krav på vändplatser om dessa börjar rulla på allvar.....
Backa in den på en krokig skogsväg kan inte vara nån höjdare :wink:
Något som Stora Enso håller på att räkna på.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).