Logistik, Transport

Vägbygge över mosse

42 inlägg 26742 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vägbygge över mosse

New holland patu  
#64459 Hej,

Jag funderar på att bygga en väg över en mosse via en ö. Den totala sträckan i mosse är ca 100m. Är det någon som har varit med om något liknande projekt, jag har inte så mycket erfarenhet av vägbygge. Hur går man tillväga?
Det finns ett berg i direkt anslutning till platsen där vägen ska byggas, kan det vara ett alternativ att spränga och använda materialet att bygga med?

Alla tips och ideer mottages tacksamt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

orre  
#64468 Hur ska vägen användas? Är den bara till en averkning eller ska det bli en permanent väg för personbil (lastbil)?

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

New holland patu  
#64477 Hej,

vägen ska användas permanent, först och främst till skotning med traktor och skogsvagn. Att den ska klara lastbilstransporterna tror jag är att sikta lite högt även om det hade varit att föredra.

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64494 Kolla gärna djupet på mossen. Om det skall bära ordentligt bör man fylla från botten och upp. Alternativt att försöka få bärighet "uppe" på ytan vilket inte är självklart.
Ta gärna med i beaktning på vad det innebär för konsekvenser att rota i en mosse. (miljöpåverkan)

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64497 Är mossen djup så brukar man bygga en "kavelbro" först,alltså plocka virke tätt vinkelrätt över vägen och fyll sen med grovt stenhaltigt material.ca 1-1,5 meter tjockt.
Idag finns ju oxå olika typer av mattor att använda.
En sån här väg klarar en virkesbil sen den fått sätta sej nåt år 8)
Klart är det en mosse som man inte kan gå över så är det en annan femma :oops:

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

torkel  
#64499 Du har to valg:
1) Fjerne myrmassene, det burde gå bra dersom myra ikke er mer enn 1,5 m. Mål med et spisset rundtjern eller helst et boniteringsbor mange steder der vegen skal gå.
2)Bygge rett på myra. Du kan/bør ha noe som forhindrer bærelaget i å forsvinne ned i myra, til dette anvendes fiberduk (rett på myra), men produsentene av geonett anbefaler nødvendigvis ikke dette.
Etterpå fyller du på bærelag ca 10 cm, så legger du et geonett (armering) og fyller 30 - 40 cm bærelag på dette, Bruk fortrinnsvis knust stein til dette for å få en god fastkiling til nettet. (hvis du ikke bruker fiberduk legger du geonettet rett på myra)
Eventuelt kan du bruke kavler (hun, småtrær, rivnings- og armeringsvirke etc) istedet for geonett men jeg tror det siste er å foretrekke.
Det er mange produsenter av geonett som du kan kontakte. Noen skogsvegsentreprenører vil jo også ha god erfaring med hvordan man best løser slike problemer.

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

New holland patu  
#64530 Intressanta tips, har du någon aning om vad den här geoduken kan kosta per m?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vägbygge över mosse

Torparn79  
#64531
New holland patu skrev:Intressanta tips, har du någon aning om vad den här geoduken kan kosta per m?

"vanlig" geotextil är inte så dyr, inte om man jämför med det geonät (armering) som vår norske vän skriver om..
har inget pris men sist jag jobbade med en sån så blev vi ombedda att inte slarva när vi mätte..

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64599 Företaget, Gävle Vägtrummor har duk och mattore av olika typer, 3-6 :- Kr/m var priset sist jag köpte.

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64650 Hejsan

Tänkte dela med mig av min erfarenhet av förra sommarens vägbygge. Vi byggde en väg som passerade en mosse (ca 50-75 m över mossen). Att gräva ur mossen hade lblivit för dyrt då det var över 5 m djupt. Vi lät helt enkelt maskinföraren bygga vägen med geoduk och grus. Vi lade ut duken på mossen och grusade på ca en halvmeter uppepå. Denna väg är dock inte tänkt för timmertransporter men den höll för dumpern (ca 15-20 ton) utan problem. Då vi byggde vägen från ena hållet så var vi tvungna att backa hela vägen med dumpern för varje lass med grus, detta har medfört att vägen satt sig väldigt lite. Dumpern packade vägen vid varje transport.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp.

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

New holland patu  
#64654
Uffe skrev:Hejsan

Tänkte dela med mig av min erfarenhet av förra årets vägbygge. Vi byggde en väg som passerade en mosse (ca 50-75 m över mossen). Att gräva ur mossen hade lblivit för dyrt då det var över 5 m djupt. Vi lät helt enkelt maskinföraren bygga vägen med geoduk och grus. Vi lade ut duken på mossen och grusade på ca en halvmeter uppepå. Denna väg är dock inte tänkt för timmertransporter men den höll för dumpern (ca 15-20 ton) utan problem. Då vi byggde vägen från ena hållet så var vi tvungna att backa hela vägen med dumpern för varje lass med grus, detta har medfört att vägen satt sig väldigt lite. Dumpern packade vägen vid varje transport.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp.



Hej,

Intressant, vilken typ av duk använde ni? Det verkar finnas lite olika sorter, armeringsduk verkar vara något för väldigt blöt terräng har jag förstått.

Vet du vad kostnaden blev för den vägen?




Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

New holland patu  
#64655
Uffe skrev:Hejsan

Tänkte dela med mig av min erfarenhet av förra årets vägbygge. Vi byggde en väg som passerade en mosse (ca 50-75 m över mossen). Att gräva ur mossen hade lblivit för dyrt då det var över 5 m djupt. Vi lät helt enkelt maskinföraren bygga vägen med geoduk och grus. Vi lade ut duken på mossen och grusade på ca en halvmeter uppepå. Denna väg är dock inte tänkt för timmertransporter men den höll för dumpern (ca 15-20 ton) utan problem. Då vi byggde vägen från ena hållet så var vi tvungna att backa hela vägen med dumpern för varje lass med grus, detta har medfört att vägen satt sig väldigt lite. Dumpern packade vägen vid varje transport.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp.



Hej,

Intressant, vilken typ av duk använde ni? Det verkar finnas lite olika sorter, armeringsduk verkar vara något för väldigt blöt terräng har jag förstått.

Vet du vad kostnaden blev för den vägen?




Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

New holland patu  
#64656
Uffe skrev:Hejsan

Tänkte dela med mig av min erfarenhet av förra årets vägbygge. Vi byggde en väg som passerade en mosse (ca 50-75 m över mossen). Att gräva ur mossen hade lblivit för dyrt då det var över 5 m djupt. Vi lät helt enkelt maskinföraren bygga vägen med geoduk och grus. Vi lade ut duken på mossen och grusade på ca en halvmeter uppepå. Denna väg är dock inte tänkt för timmertransporter men den höll för dumpern (ca 15-20 ton) utan problem. Då vi byggde vägen från ena hållet så var vi tvungna att backa hela vägen med dumpern för varje lass med grus, detta har medfört att vägen satt sig väldigt lite. Dumpern packade vägen vid varje transport.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp.



Hej,

Intressant, vilken typ av duk använde ni? Det verkar finnas lite olika sorter, armeringsduk verkar vara något för väldigt blöt terräng har jag förstått.

Vet du vad kostnaden blev för den vägen?




Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

alias  
#66777 Hej!

Skulle rekommendera att gå in på "Kunskap Direkt" på Skogforsk och kolla "Bärighetshöjande geonät". Har för mig att det är armeringsnät som är viktigast, när man ska över en myr, för att fördela trycket mot underlaget - vill minnas från en vägbyggnadskurs jag läste för ett par år sedan att en vanlig "duk" eller "väv" förvisso höll överbyggnaden och underlaget åtskilda men att denna följde med överbyggnaden mot jordens medelpunkt när myren under gav vika.
Sen bör man man väl troligen anpassa finmaskigheten på geonätet efter hur grov/finkornigt material man använder till överbyggnaden.

här är länken om "Bärighetshöjande geonät":
http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/T ... 16680.aspx

Lycka till med vägen!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

Umea  
#754941 Hur har det gått med vägbygget ?

Hoppas Ni alla får en fin vår !

Hälsningar från Umeå

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).