Logistik, Transport

Laga basväg

35 inlägg 19197 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Laga basväg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70458
Mangan skrev:Berätta gärna mer om kavelbroar. Har funderat i de banorna själv.


Oj, vet ju just inte om jag är rätt person, men du kanske ställde frågan till alla. Nåja jag kan berätta hur jag tänkt göra. Googlar man så hittar man inte mycket, men så här har jag tänkt bygga (behöver 3 st, 1 på ca 10m, 1 på 15 m och en på 4 m):

Först lägger jag ut 2/3 st rejäla stockar, längden på bron + 2 m i vägens riktning. På dessa lägger jag sedan tvärs ganska klena bitar, typ klen massaved. Tänkte förankra dem genom att köra ner stolpar i börja och slutet av bron som låsning, kanske ett par stolpar på mitten också på den långa. Vill undvika spik. Sen tänkte jag lägga grovt grus ovanpå alltihop. Det borde hålla länge, i varje fall för mitt fyrhjulsekipage (och säkert också för en traktor av mindre storlek, typ Ford 5600 som "Slurfi" tycker jag ska köpa :grin: ).

Men jag kanske har fattat helt fel hur man gör, fast det verkar rätt. Antar att man kan kanske skippa de längsgående om inte marken är för sönderkörd redan (som min är)

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga basväg

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70655 som någon annan hade sagt så borde de inte tagit mer än 3 timmar. har själv lagat väg här hemma nu ca 300 meter och 300 meter nygrävd väg och de tog väl MAX 25 timmar (11000kr, la ner 3 trummer och dikade ett par meter och körde ut ca 80-90 kubik grus där med tippkärran och har jämnat till( va fint grus där i en kulle)

o maskinen jag kör med är 2 ton mindre än den abelcon på bilden, funkar fint 8)
MEN sålänge kunden är nöjd så är det bra :P

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73392 Kanske en väldigt dum fråga, men jag slänger ut den ändå. Kan man så i skogen? I så fall med vad. :?:

Tänkte mig att jag skulle kunna snabba på tillväxten på vägen över blötmarken så det blir lite rötter som hjälper till att binda jorden och binda vatten för den delen. Kan det dessutom fungera som viltbete så är det ett extra plus.

Eller är det bättre att låta naturen ha sin gång?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga basväg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175413 Sparkar igång tråden igen. Det där med att så "gräs" i skogen var visst inget som imponerade på nån :wink: Nå, strunt i det.

Har nu, efter ca 2 år hittat mitt tegel (betong). Nu är det utkört till skogen och ska ut. Men blev osäker, ska jag krossa pannorna "för hand" innan jag lägger ut dem, eller lägga ut dem som de är och låta krossen bli när den blir så att säga. Fyrhjuling med full last och traktorn ska åka på vägen.

För övrigt "mangan" så kommer jag bygga min kavelbro ovanpå teglet som jag lägger i skotarspåren på myrsträckan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga basväg

Mäki  
#175416 Du ska inte krossa teglet utan det får ske naturligt.
Om du bygger kavelbro så skall du risa med färskt granris ovanpå och sedan om du vill lyxa till det med grus så gör du det ovanpå riset.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).