Logistik, Transport

Laga basväg

35 inlägg 19188 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Laga basväg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68187 Det ser ju lite rufft ut, men blir nog fint att köra på när det torkar. Har han lagt i trummor också?

Meterpris efterfrågas!

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68193 Ja det är ju för min fyrhjuling med vagnen i första hand så det borde duga fin fint, givet det torkar. Nej, det är inga trummor, behövs egenligen inte för, vilket syns lite dåligt, diket ligger till vänster om vägen och vi har dikat undan vattnet från myren så det, enligt plan :roll: , ska rinna till vänster och vidare ner. Det är två möjliga problem, eller rättare sagt roliga arbetsuppgifter som kan komma!.

1) Ett ställe där vatten rinner tvärs över vägen, där borde det vara en trumma, alternativt någon "brokonstruktion"
2) En blöthål där jag kanske måste lägga lite timmer för bärigheten.

Meterpris, återkommer när jag fått slutfakturan "det gick ju lite fortare än beräknat det här". Får se hur mycket det gör på fakturan :grin:

(Det är totalt 250 meter så med offererat pris 40 kr/m men som sagt får se vad det blir till sist)

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga basväg

tomasb  
#68201 40kr/m (hur f-n gör man storögda smilies) 10kr/m har nog varit ett rimligare pris

Edit: :shock: :shock: :shock: så gör man ju

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68216
tomasb skrev:40kr/m (hur f-n gör man storögda smilies) 10kr/m har nog varit ett rimligare pris

Edit: :shock: :shock: :shock: så gör man ju


Varför det då? :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga basväg

tomasb  
#68219 därför att det är utom all rim och reson att det ska behöva kosta 10000kr för lite tillrättning. Vad har en sån liten maskin för timpenning? 450 kr?? 10000/450=22tim. det där bör en någorlunda slängd pilot fixa på ett par tre timmar. Det ska då rakt inte ta en halv arbetsvecka.
Visserligen ska han väl ha betalt för trp. dit och hem, men så långt kan han väl ändå inte ha?

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68286 Får väl väl se vad det blir i slutändan, men jag är faktiskt nöjd med vad han har gjort :smile: . Det motsvarade mina förväntningar på resultatet och samtidigt så är det liksom inte direkt köparens marknad här där jag bor. Samtidigt, jag har inte ont av att maskinentreprenörer tjänar lite pengar. Det är inte mycket per timme ändå jämfört med många andra yrken.

(Det jag har ont av är att jag inte förstod att avtala med virkesköparen att körskador skulle de åtgärda utan kostnad för mig. Det som åtgärdats är ändå bara hälften av de skador som blev)

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga basväg

tomasb  
#68304 [quote="Uvskogen"] jag har inte ont av att maskinentreprenörer tjänar lite pengar. Det är inte mycket per timme ändå jämfört med många andra yrken.

[quote]

Sund inställning. (Jag har själv grävare :P )
Men man ska iallafall inte ta ockerpriser, Halva priset har varit bra betalt.

Avatar Fallback

Re: Laga basväg

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68309 ett litet tips till er som grejjar sönderkörda vägar, så är det att fylla den återställda ytan med gammalt taktegel, det är nått som man får gratis å som bär väldigt bra, har man kontakt med ngn snickare å möjlighet till ngn typ av tippvagn eller liknande så kan man få det gratis, å vid avlastning kan man nästan kasta av det för hand om man nu inte har tillgång till maskiner...

Jag har själv gjort det vid nått ställe där det varit lite blött, å det bär bra där nu... men det var bara ett litet tips... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68310 Man borde ju kunna slänga i lite ris åxå, har man röjt lite i närheten så kan man ju grunda med ris innan gruset.

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68311 Tegel och ris, har mycket av ris efter vårens och sommarens röjningsjobb. Tegel, bra ide, det kan jag nog få tag på!

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga basväg

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68483 Cementtegel är bättre än lertegel. Lertegel har benägenhet att frysa sönder och blir så småningom bara mjöl. men det är bra några år.

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68761 Det blev totalt 5200=17 kr/m. :grin: :grin: Nu kan jag köpa grus för 5000 på samma budget om jag vill! Fast föärst leta efter tegel överallt. Det är rätt kul att när man börjar slänga ut krokar om sånt så börjar det dyka upp förslag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga basväg

tomasb  
#68767 Kul för dig, Jag sa ju att det var ett orimligt pris 8) :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70454 Det blir kanonbra med gruset, leran och vattner försvinner :smile: Nu har jag ett blötområde, ca 10 meter, som jag måste över. Är typ en myr. Vattnet står mellan 20-40 cm men det verkar i huvudsak vara fast under, kan inte trampa igenom i varje fall och fyrhjulingen utan kärra går fram, med ordentligt med gas. Här har jag tänkt lägga en kavelbro, byggd på två, kanske tre, längsgående.

Men lägger ut en fråga till alla vägbyggare här, finns det något ännu bättre alternativ?

(Har aldrig byggt en kavelbro men det verkar inte vara särskilt avancerat. Kan väl tillägga att vägbudgeten är slut så några inköp av vägdukar och dylikt är inte att tänka på.)

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga basväg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70455 Berätta gärna mer om kavelbroar. Har funderat i de banorna själv.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).