sön 19 jul 2009, 17:23#63440
Utan att veta exakt hur vägen ser ut så finns det ju alltid ett par saker att ta hänsyn till när vägbanan är sönderkörd..
Ska man få ett bra resultat genom att grusa upp vägen så är det väldigt viktigt att underlaget man grusar upp är någotsånär jämnt, låt oss säga att du lägger på en grövre fraktion, ex 0.65 för att få bra bärighet, så binder krossen ihop väldigt bra, bildar nästan ett övre skal på vägen... Skulle man då har kvar spåren under krossen så har du fortfarande anvisningar där vägen kommer att fortsätta ge sig med tiden, speciellt pga tunga transporter..
SKulle du välja att grusa upp med finare fraktion, ex 0.30-0.35 så är det ännu viktigare med ett slätt underlag då det inte binder ihop lika bra, det är dessutom som regel mer nollfraktion i bärlager (0.30 osv) samt slitlager (0.18) än i rent krossgrus (0.65 och upp ungerfär)
Man kan även komplettera med markduk (finns speciell duk för att lägga bergkross på) om man vill.. Men det kostar såklart en del extra..
Så under förutsättningar att diken finns och fungerar, likaså vägtrummor (att hålla bort vattnet från vägbanken är a och o) och vägen har skaplig bärighet under torrsäsongen, så kan man beroende på materialet i vägens toppskikt eventuellt planera till det med hjullastare, är det mycket sten och annat så är det givetvis betydligt enklare att låta en grävare slänta till ytan och plocka upp dom största stenarna, det går väldigt fort.. Passa på att skeva eller bombera ytan innan grus oxå om möjligheten finns, så man får en bra vattenavrinning, likaså på den färdiga grusytan..