Logistik, Transport

Laga basväg

35 inlägg 19178 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Laga basväg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63043 Med risk för att upprepa mig, men hur lagar man bäst en "välkörd" basväg? Har fått tips om att ta dit en grävmaskin, men det var inte så lätt, ingen har tid, vare sig nu eller senare. Tycks finnas hur mycket grävjobb som helst.

Så vad gör man, spåren är "skotardäcksdjupa". Har provat gräva/fylla med min gripskopa, men inser att det blir nog svårt. Funderar nu på att istället köpa grovt grus för 10000 kr och fylla i spåren. Fördelen är iofs en fin väg för fyrhjulingen sen :smile:

Eller vad gör man?

Det som komplicerar det hela är att det är så j-la blött i skogen, har minst 3 nya bäckar på skiftet. Kollade idag efter bäcköring, men tyvärr :wink:



   TS
Avatar Fallback

Re: Laga basväg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63062 Har samma problem. Skall vi starta en klubb? :)

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63066 Absolut! :grin:
Ska för övrigt på grustagsbesök i morgon för att kolla på grus! Jodå, på fullt allvar, måste kolla vad som finns och om det är flyttbart med liten gripskopa. Kan inget om grus eller vägar (föruom det jag lärde mig i min "blöt backe" tråd. Snacka om lyckat arbete, vattnet formligen sprutar fram i diket, men backen är, nåja, torr. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga basväg

mrlynx  
#63069 Kolla om det inte finns nån ledig grävmaskin att hyra nu under semestern och gräv själv.
Det är riktigt roligt semesternöje. :-bd
Jag hyrde en 3,6 tonnare förra sommaren och grävde lite runt gården och det kostade mig några hundra per drifttimme som jag använde den. Just nu har jag hyrt en 800 kilos maskin och håller på att gräva ut golvet i vedboden och ska gjuta nytt.

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63073
mrlynx skrev:Kolla om det inte finns nån ledig grävmaskin att hyra nu under semestern och gräv själv.
Det är riktigt roligt semesternöje. :-bd
Jag hyrde en 3,6 tonnare förra sommaren och grävde lite runt gården och det kostade mig några hundra per drifttimme som jag använde den. Just nu har jag hyrt en 800 kilos maskin och håller på att gräva ut golvet i vedboden och ska gjuta nytt.


Behöver man inte nån sorts licens för det? Annars är jag definitivt på, kan om inte annat bli en bra film på forumet när jag börjar :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga basväg

grotförare  
#63074 finns företag som bara hyr ut maskiner. nå licens för att hyra en grävare behöver man inte. en kompis hyrde en grävare här om veckan å grävde för sin pool. ingen licens där.

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg

Torparn79  
#63076
grotförare skrev:finns företag som bara hyr ut maskiner. nå licens för att hyra en grävare behöver man inte. en kompis hyrde en grävare här om veckan å grävde för sin pool. ingen licens där.

med risk för att låta lite som vår vän Nolltax, men han som grävde, var det din poolare..?? :lol:

kör du åt dig själv så behövs inget förarbevis, däremot om det blir "yrkesmässigt" så krävs förarbevis..

Avatar Fallback

Re: Laga basväg

grotförare  
#63078
Torparn79 skrev:
grotförare skrev:finns företag som bara hyr ut maskiner. nå licens för att hyra en grävare behöver man inte. en kompis hyrde en grävare här om veckan å grävde för sin pool. ingen licens där.

med risk för att låta lite som vår vän Nolltax, men han som grävde, var det din poolare..?? :lol:

kör du åt dig själv så behövs inget förarbevis, däremot om det blir "yrkesmässigt" så krävs förarbevis..



aa de var min kompis som hyrde å körde den själv. vist de var bara en liten grävare. typ kanske 1,5 tons grävare

Avatar Fallback

Re: Laga basväg

skog+ terri  
#63373 hej ang lincens på grävare så går de vid 1,5 ton men ja skulle inte bara hä på grus i körspåren för om du ha otur så blir de batra skit när du kör över sen så grävare är att värt att vänta på :smile:

Avatar Fallback

Re: Laga basväg

grotförare  
#63435 jaså går den gränsen vid 1.5 ton? jag trodde bara att de gällde större grävare som typ 10 ton å uppåt.. aja man fick lära sig nå nytt idag med:)

Avatar Fallback

Re: Laga basväg

Anton  
#63440 Utan att veta exakt hur vägen ser ut så finns det ju alltid ett par saker att ta hänsyn till när vägbanan är sönderkörd..
Ska man få ett bra resultat genom att grusa upp vägen så är det väldigt viktigt att underlaget man grusar upp är någotsånär jämnt, låt oss säga att du lägger på en grövre fraktion, ex 0.65 för att få bra bärighet, så binder krossen ihop väldigt bra, bildar nästan ett övre skal på vägen... Skulle man då har kvar spåren under krossen så har du fortfarande anvisningar där vägen kommer att fortsätta ge sig med tiden, speciellt pga tunga transporter..
SKulle du välja att grusa upp med finare fraktion, ex 0.30-0.35 så är det ännu viktigare med ett slätt underlag då det inte binder ihop lika bra, det är dessutom som regel mer nollfraktion i bärlager (0.30 osv) samt slitlager (0.18) än i rent krossgrus (0.65 och upp ungerfär)
Man kan även komplettera med markduk (finns speciell duk för att lägga bergkross på) om man vill.. Men det kostar såklart en del extra..

Så under förutsättningar att diken finns och fungerar, likaså vägtrummor (att hålla bort vattnet från vägbanken är a och o) och vägen har skaplig bärighet under torrsäsongen, så kan man beroende på materialet i vägens toppskikt eventuellt planera till det med hjullastare, är det mycket sten och annat så är det givetvis betydligt enklare att låta en grävare slänta till ytan och plocka upp dom största stenarna, det går väldigt fort.. Passa på att skeva eller bombera ytan innan grus oxå om möjligheten finns, så man får en bra vattenavrinning, likaså på den färdiga grusytan..

Avatar Fallback

Re: Laga basväg

KALLE79  
#63447
Anton skrev:Utan att veta exakt hur vägen ser ut så finns det ju alltid ett par saker att ta hänsyn till när vägbanan är sönderkörd..
Ska man få ett bra resultat genom att grusa upp vägen så är det väldigt viktigt att underlaget man grusar upp är någotsånär jämnt, låt oss säga att du lägger på en grövre fraktion, ex 0.65 för att få bra bärighet, så binder krossen ihop väldigt bra, bildar nästan ett övre skal på vägen... Skulle man då har kvar spåren under krossen så har du fortfarande anvisningar där vägen kommer att fortsätta ge sig med tiden, speciellt pga tunga transporter..
SKulle du välja att grusa upp med finare fraktion, ex 0.30-0.35 så är det ännu viktigare med ett slätt underlag då det inte binder ihop lika bra, det är dessutom som regel mer nollfraktion i bärlager (0.30 osv) samt slitlager (0.18) än i rent krossgrus (0.65 och upp ungerfär)
Man kan även komplettera med markduk (finns speciell duk för att lägga bergkross på) om man vill.. Men det kostar såklart en del extra..

Så under förutsättningar att diken finns och fungerar, likaså vägtrummor (att hålla bort vattnet från vägbanken är a och o) och vägen har skaplig bärighet under torrsäsongen, så kan man beroende på materialet i vägens toppskikt eventuellt planera till det med hjullastare, är det mycket sten och annat så är det givetvis betydligt enklare att låta en grävare slänta till ytan och plocka upp dom största stenarna, det går väldigt fort.. Passa på att skeva eller bombera ytan innan grus oxå om möjligheten finns, så man får en bra vattenavrinning, likaså på den färdiga grusytan..


Om jag förstår det hela rätt är det en basväg som är sönderkörd inte en skogsbilväg där timmerbilar ska transportera virket.

Med risk för att provosera lite undrar jag också vad problemet egentligen ligger i. Även om du fyller igen spåren finns problem med jordpackning kvar. Är det i första hand en estetisk fråga? Eller behöver du kunna utnyttja samma väg för maskiner med sämre framkomlighet typ traktor el fyrhjuling? Jag tror att många helt enkelt tycker att det ser jävligt ut och därför vill åtgärda. I första hand en attiydfråga alltså.

Avatar Fallback

Re: Laga basväg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63460 MItt mål är att kunna köra ett litet lass med 2wd-traktorn, samt ta mig fram med Defendern. Och då funakr det inte med 50cm djupa spår, ej heller allt för ojämnt.

I ett sådant fall, räcker det med att jämna ut 'leran'? Kanske i med en trumma, och dika lite grand. Men måste man verkligen ut med grus?

Användarvisningsbild

Re: Laga basväg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63550 Om jag förstår det hela rätt är det en basväg som är sönderkörd inte en skogsbilväg där timmerbilar ska transportera virket.

Med risk för att provosera lite undrar jag också vad problemet egentligen ligger i. Även om du fyller igen spåren finns problem med jordpackning kvar. Är det i första hand en estetisk fråga? Eller behöver du kunna utnyttja samma väg för maskiner med sämre framkomlighet typ traktor el fyrhjuling? Jag tror att många helt enkelt tycker att det ser jävligt ut och därför vill åtgärda. I första hand en attiydfråga alltså.[/quote]

Hade missat att fler kommit in med svar på tråden och har inte reagerat på grund av det, sorry. :roll:
Men visst, det är en sönderkörd basväg som inte ska användas för timmertransporter annat än av skotare/skördare när det blir dags för gallring om sisådär 40 år. så huvudskälet till att jag vill åtgärda den är att i coh med att det blev så sönderkört så kan jag lika gärna låta vägen bli min "huvudväg" in på skiftet om ni förstår vad jag menar. Från den kommer jag nämligen ända upp till bortre gränsen och kan sedan ta mig relativt enkelt varsomhelst på skiftet (nedför dessutom). Men nu är diken så djupa att jag inte har en chans att komma fram med fyrhjulingen som jag i huvudsak kör med, eller en mindre traktor om jag lyckas hitta en. Däremot så är bottnen på körspåren väldigt hårda och hoppackade. Jag har ingen möjlighet, eller vill inte, gräva diken bredvid, en sån väg ska det inte bli.

Så min tanke var, eftersom det är så svårt att få tag i en grävmaskin där jag bor, att fylla spåren med grovt grus (blöt mark - grovt grus - vattnet rinner igenom?) och sen hoppas att det håller för tid och evighet för en fyrhjuling/mindre traktor. Men även för den tidens skotare när barnen/barnbarnen (om det nu blir några sådana :smile: ) ska till att slutgallra och averka. Att det sen blir snyggare gör inte ont det heller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga basväg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68185 Nu är det grävt och klart och det blev precis så "lagom" tillfixat som jag hoppades :grin: . Han hade en ganska liten grävmaskin med band så ingen risk för att vägen ska bli "campingväg" :wink:
(Det gick fortare än beräknat desutom så det blev lite billigare för mig :smile: )

Nästa steg, under kommande åren är att fylla på med grovt grus efterhand som jag får tag på sånt.

Han har skapa lite diken/dikat undan så nu har jag dessutom gott hopp om att vägen ska bli lite torrare framöver. Fast just nu ser det som gelepudding på sina ställen, undrar just hur lång tid det tar innan det torkat upp?

Bifogar lite bilder. Första bilden är exempel på hur det såg ut före.
Körskada.JPG
Lagad väg 003.jpg
Lagad väg 004.jpg
Lagad väg 005.jpg
Lagad väg 006.jpg
Lagad väg 007.jpg
Lagad väg 009.jpg
Lagad väg 010.jpg
Lagad väg 011.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).