Logistik, Transport

Vändficka...?

6 inlägg 3244 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vändficka...?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58612 Jag hade först en fundering på att bygga en vändplan i samband med att jag fixade till en befintlig vägsträcka, men ser att radien rekommenderas vara 13 meter, enda lämpliga platsen för detta kräver rätt mycket fyllning och mycket stubbrytande.
Ska det dessutom få plats virke längs vändplanen så lär det ju huggas ännu större.

Nu fick jag istället en idé om att bygga en aningen sluttande sk. vändficka på ett ställe utan skog, dock så fick jag höra att man helst ska bygga "åt vänster" för att underlätta vändningen för chauffören.........vagnen sticker väl iväg längre åt sidan än vad som syns i backspegeln, då med vändficka åt vänster så kan man ju öppna dörren och "kolla läget" under backningen.
Givetvis så äger jag bara mark på "höger sida" om vägen.

Vad tycker timmerbilsförarna om vändfickor åt höger, är det acceptabelt, eller bör det undvikas?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vändficka...?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58618 Om chauffören kan svänga in till höger och sedan backa ut med vagnen åt vänster borde väl problemet lösa sig, eller?

//.D

Avatar Fallback

Re: Vändficka...?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58628
Sundhult skrev:Om chauffören kan svänga in till höger och sedan backa ut med vagnen åt vänster borde väl problemet lösa sig, eller?

//.D


Jo förvisso, men då lär det ju behövas en jäkla lång och bred vändficka för att kunna vända riktning på vagnen eftersom lastbilens framaxel hamnar längst in, och vagnens bakaxel längt ut.
En vändficka byggd efter vedertagen standard ska ha en minsta totallängd från vägkant till bakkant på 30 meter, och en bredd längst in på 3,5-5 meter.
http://www.vmfsyd.se/Startsida/Bilder/krav_sbilvag.pdf
http://www.svo.se/episerver4/dokument/s ... 061025.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vändficka...?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58645 Jag skulle vilja påstå att det beror helt på hur duktig han / hon som ska backa är.

Har jobbar på en fabrik där det var sk. "högerbackning" in till lastbryggan, var med om allt från folk som vägrade backa intill (skyllde på att dom hade fullt lass på bilen och det då var så mycket mer svårstyrt), dom som gav upp efter en halvtimmes fösök och svärande, dom som skällde ut oss för att vi hade det så svårt och trångt att backa ( som om vi hade haft nått med byggandet att göra), till dom som kom med fulla lass på bilen och backade intill på nästan ingen tid alls.
Kan även säga att dom som backade intill utan klagande, svärande och muttrande var i klar majoritet.

Så är det enda alternativet att få till det, gör en "högerbackningsficka", se till att det finns gott om plats enligt vedertagen standard. Är det sen någon chaufför som klagar / skäller på dig får du väl fråga om dom ätit cornflaks till frukost och hittat körkortet där :lol:

Avatar Fallback

Re: Vändficka...?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58650 Låter bra det Zixten :-bd
Ett tomt timmerbilssläp borde ju gå förhållandevis lätt att backa ner i måttlig medlut, jämfört med att backa till ett fullastat (ogenomsynligt) tradarsläp mot en kaj.
Vore verkligen bra för mig med en vändficka, den skulle passa eminent bra som en ny uppfart från skogen så man slipper köra sönder den gamla "vallegatan" bredvid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vändficka...?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58657 När man själv körde så ville man ju helt klart ha en vänsterback, men högerback går bra så länge det är vettigt med plats.

Har men en vänsterback och det är trångt har man lättare att backa in för man som du skrev, ser bättre åt vänster.

Är det trångt och smalt på högersidan kan det ta tid, men det går oftast.

Sedan beror ju det lite vad de kör med för spec på ekipaget, jag hade 4500mm i hjulbas på bilen och skjutbar släp, så det var som att köra gokart i skogen.

Och våra vägar här nere i Skåne/Blekinge/Småland är ju inte välkända för att vara "bra" precis =))


Men som jag skrev, är det bara en bred infart på högersidan och inga hinder så man kan se någolunda i spegeln så är det inga problem för en normalt funtad timmerchaffis.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).