Logistik, Transport

Isbärighet och istjocklek för fordon

31 inlägg 153929 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Isbärighet och istjocklek för fordon

HN  
#51659 Har en fråga ang hur tjock is det behövet att vara för att köra i detta fall traktor. Om det finns någon tabell eller liknande? Jag gissar att isbärigheten såklart beror på istjockleken men det finns säkerligen andra faktorer att ha i beaktning. Tips önskas?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Isbärighet

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51668 Jag Googlade på "isbärighet".

Där kan man bl.a. läsa:

Enkel tumregel
Då isen har blivit tjock kan bärförmågan inte mätas vare sig med ispik eller yxa. Det är nu mer praktiskt att gå omvägen via tjocklek och temperatur. Men detta innebär ett större mått av osäkerhet samtidigt som följderna av en kollaps kan bli mycket allvarliga. Det är därför naturligt att vi måste beräkna bärförmågan med en stor säkerhetsmarginal.

Vi antar att isen brister (böjdragbrott) för en viss kritisk krökning. Detta är ett rimligt antagande om lasten fördelas ut på en tillräckligt stor yta och pålastningen sker snabbt. På dåliga vårisar sker brottet i regel som en genomstansning och då duger inte denna metod. Genom provning för olika istjocklekar har någon föreslagit formeln

där P är lasten i kg och h är istjockleken i cm. Konstanten A finns angivet i svensk och utländsk litteratur, se tabell 1. I instruktionsboken för Röda Armén föreslås A=7.0 för hjulfordon och A=12.3 för bandfordon. Här finns en viss säkerhetsmarginal inräknad. Formeln tar ingen hänsyn till lastutbredningen men den återspeglas ändå i viss mån genom att olika värden på A föreslås. Om beräkningen ska gälla för dåliga isförhållanden bör det finnas tillfällen då betydligt större last är möjlig. I en krigssituation är det troligt att andra konstanter skulle föreslås. De svenska försök som utförts av Armén och LuTH har visat att A=10 medför en viss risk för genombrott för varma isar. Inverkan av fordonets hastighet och inverkan av upprepade belastningar har inte tagits med i beräkningen. Resultaten kan troligen endast användas för att beräkna bärförmåga för lättare fordon och för istjocklekar mellan 10 och 70 cm.

Tabell 1.

---------------------------------------------------------------------
Källa Last, istyp A (kg/cm2)
---------------------------------------------------------------------
Koronov(1) och Peschanskii(1) 10
---------------------------------------------------------------------
Lebedev(1) och Zubov(1) 16
---------------------------------------------------------------------
Instruktioner till hjulfordon 7.0
Röda Armén(1) bandfordon 12.3
---------------------------------------------------------------------
Lysukhin(1) hjulfordon 8.2
bandfordon 12.3
---------------------------------------------------------------------
Sundberg-Falkenmark (1963) nollgradig sjö-is 10
Fransson (1984) varm skärgårds-is 10
---------------------------------------------------------------------

(1) Uppgifterna som är hämtade ur en litteraturundersökning av Kerr (1975) avser ryska experimentella resultat.

Användarvisningsbild

Re: Isbärighet

GremoNiclas  
#53402 Själv så skulle jag inte ge mig ut på is förän det är bottenfryset :???: Med en maskin alltså.

Avatar Fallback

Re: Isbärighet

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53410
HN skrev:Har en fråga ang hur tjock is det behövet att vara för att köra traktor. Om det finns någon tabell eller liknande?

Jag fick en gång i min ungdom lära mig en grundregel för kärnis.

5 cm is -> 5x5x5 = 125 kg bärighet för punktlast
10 cm is -> 10x10x5 = 500 kg bärighet för punktlast
15 cm is -> 15x15x5 = 1125 kg bärighet för punktlast
20 cm is -> 20x20x5 = 2000 kg bärighet för punktlast
30 cm is -> 30x30x5 = 4500 kg bärighet för punktlast
40 cm is -> 40x40x5 -> 8000 kg bärighet för punktlast

För din traktor beror det på:
1) hur mycket är totalvikten
2) var blir punktlasten per hjul

Exempel:
traktor väger 10 ton
lasten fördelas på fyra punktlaster
-> 2500 kg per punktlast
-> 2500/5=500 och roten ur 500 är 22,36 -> 23 cm kärnis bör vara tillräckligt för att bära din traktor för en överfart

Avatar Fallback

Re: Isbärighet

HN  
#53421 [quote="Skogsante"][quote="HN"]Har en fråga ang hur tjock is det behövet att vara för att köra traktor. Om det finns någon tabell eller liknande?[/quote]
Jag fick en gång i min ungdom lära mig en grundregel för kärnis.

5 cm is -> 5x5x5 = 125 kg bärighet för punktlast
10 cm is -> 10x10x5 = 500 kg bärighet för punktlast
15 cm is -> 15x15x5 = 1125 kg bärighet för punktlast
20 cm is -> 20x20x5 = 2000 kg bärighet för punktlast
30 cm is -> 30x30x5 = 4500 kg bärighet för punktlast
40 cm is -> 40x40x5 -> 8000 kg bärighet för punktlast

För din traktor beror det på:
1) hur mycket är totalvikten
2) var blir punktlasten per hjul

Exempel:
traktor väger 10 ton
lasten fördelas på fyra punktlaster
-> 2500 kg per punktlast
-> 2500/5=500 och roten ur 500 är 22,36 -> 23 cm kärnis bör vara tillräckligt för att bära din traktor för en överfart[/quote]

Ja det låter vettigt, var på isen för två veckor sedan och då lunna jag hela träd efter traktorn en nufield 342. Då var isen 35cm men nu är det nog inte mycket kvar av den nu, så det blir till att vänta tils nästa vinter och se om det blir någon is då. Jag ska lägga ditt tips på minnet tack så mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Isbärighet

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53427
HN skrev:Ja det låter vettigt, var på isen för två veckor sedan och då lunna jag hela träd efter traktorn en nufield 342. Då var isen 35cm men nu är det nog inte mycket kvar av den nu, så det blir till att vänta tils nästa vinter och se om det blir någon is då. Jag ska lägga ditt tips på minnet tack så mycket.

Vad väger en sådan traktor? kanske 3 ton.
Då bör 35 cm is räcka gott och väl.

Dock måste man alltid inspektera isen kontinuerligt efter sprickor och andra svagheter. Den beråkning jag visade gäller endast för sprickfri kärnis. Om isen har många sprickor och är i dåligt skick bör man inte köra på den oavsett hur tjocjk den är.

Avatar Fallback

Re: Isbärighet

HN  
#53437 Jo vist jag brukar kolla med sågen hur tjock den är på flera ställen längs sträckan. Och hålla mig långt i från där bäcken rinner ut. Och 10-15 cm extra is blir det ochså. Tack för tippset med uträkningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Isbärighet

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53442 Har ni kollat "Ice Road Truckers" på t.ex. History Channel? Där kör man STORA laster över is. De påpekar att hastigheten har stor betydelse för isens bärighet, eftersom det bildas en vattenvåg under isen som kan knäcka isen. Detta finns även att läsa under länken http://www.luth.se/depts/lib/coldtech/ct94-1.html#RTFToC23 .

Avatar Fallback

Re: Isbärighet

HN  
#53462 Där var det mycke att läsa och väldigt mycke formler. Ang sprickor i isen så när det är mycket kallt -10 å kallare så dånar det i isen mest på nätterna, kanske beror det på att sjön där jag bor är reglerad? . Eller som jag alltid har hört sägas (att isen växer då) Och då bildas nya sprickor hela tiden. Så det betyder kanske att isen är svagare så länge isen växer ?? inte vet jag, spekulationer bara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Isbärighet

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53576
mmart skrev:Har ni kollat "Ice Road Truckers" på t.ex. History Channel? Där kör man STORA laster över is. De påpekar att hastigheten har stor betydelse för isens bärighet, eftersom det bildas en vattenvåg under isen som kan knäcka isen. Detta finns även att läsa under länken http://www.luth.se/depts/lib/coldtech/ct94-1.html#RTFToC23 .


Den vattenvåg du nämner innebär att isen sjunker något under fordonet och stiger framför. om man kör för fort hinner inte vågen undan utan man kommer upp på den något förhöjda isen och då brister det. Har jag läst någonstans för längesedan.

Användarvisningsbild

Re: Isbärighet

Fredrik Reuter  
#365866 Hej,
Denna tråd läses nu mer frekvent än vanligt just nu. Inte så konstigt kanske med tanke på vädret.
Tänkte kolla med er kunniga, håller informationen ovan måttet eller är det något som är galet eller något som bör läggas till när det gäller isbärighet. Tänker då både ur skridskosynpunkt men även om man funderar på att köra med fordon på is. Bil, traktor (ploga), ATV, motocross eller vad det än kan vara.

Edit:
Fick tips om PDF:en "Vintersoldat" som getts ut av Försvarsmakten. Hittade den på nätet och väljer att ladda upp den här. Ett avsnitt finns om isbärighet och detta tog jag samtidigt en screenshot av så det går snabbt att läsa.

1453280951_isbarighet-forsvarsmakten-militar.jpg


Sammanfattningsvis:

Stanna aldrig på isen med fordon, minsta tillåtna hastighet är 3 km/h.
Högsta tillåtna hastighet med fordon är 30 km/h.
90 cm kärnis bär 65 ton fordon, minsta avstånd mellan fordon - 50 m.

Användarvisningsbild

Re: Isbärighet

machonisti  
#365881 Bredvid vårt sommarställe på en ca 3000 ha stor ö fraktades timmer över isen 2003. Man körde med full bil och släp ca 60 ton. Sakta gick det, gissar på 10 km/h. När jag kikade längs isen såg jag inte däcken på bilen. Så mycket sjönk isen. Pratade med åkarna dom menade att en högre hastighet pressade vågen framför att bli skarp som bryter sönder isen. Istjocklek 120 cm.

Avatar Fallback

Re: Isbärighet

alias  
#365883
machonisti skrev:Bredvid vårt sommarställe på en ca 3000 ha stor ö fraktades timmer över isen 2003. Man körde med full bil och släp ca 60 ton. Sakta gick det, gissar på 10 km/h. När jag kikade längs isen såg jag inte däcken på bilen. Så mycket sjönk isen. Pratade med åkarna dom menade att en högre hastighet pressade vågen framför att bli skarp som bryter sönder isen. Istjocklek 120 cm.


Jag vågade inte skriva det tidigare, men jag har för mig att jag har sett siffror som indikerar att man bör ha minst 100 cm istjocklek för att köra en fullastad timmerbil med släp (60 tons totalvikt) över isen.

Nu beror det hela säkert på hur dessa kilon kan fördelas ut över ytan (axelavstånd, däckstryck m.m.).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Isbärighet

alias  
#365887

Intressant - enligt TRV:s riktlinjer så var 80 cm kärnis på sötvattensjö endast tillräckligt för en bruttovikt på max 25 ton (gällde även för fordonståg) och max 10 tons axeltryck.

Då känns det som svårt att över huvud taget kunna få ut något virke med lastbil.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).