Logistik, Transport

Vad gäller vid körning på annans mark?

25 inlägg 34332 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

Skogshuggarn  
#52918 Noterar även att resonemanget nu svängt över från att man egenmäktigt kan nyttja vägar på andras fastigheter
till att man "ska samråda med markägaren".
Visst!,,,frågar man och markägaren godkänner nyttjandet så är det en sak, men vad händer om det blir ett nej?.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52920 Äldre personer jag talat med hävdar att det är omöjligt att "hindra eller förhindra" virkestransport över skogsmark.
Men det är annat vid transport över åkermark.
Att en svängning mot samråd är väl tidens språk och uppförande.
Förr bodde folk på sina gårdar och visste sina rättigheter och skyldigheter. I dag kan det vara två generationer sedan.
Är nog inte så många som vet nu för tiden om de har mul/klövbetes rätt på skog som blev såld för flera generationer sedan.
De äldre personerna vidhåller att jakt , fiske och mul/klövbete följer stamhemmanet vid ev delning om inte annat skrivs.
Ett par generationer senare och håller säkert ingen reda på sådant.
Jakten går det väl att bli osams ändå, om även om det ska jagas sork .

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52922 Då jag talade om "rätt av nyttja väg" menade jag inte förutsättningslöst, dialog är viktigt. Dock har jag inte ändrat uppfattning i sak. Om det finns en drivningsväg för att köra ut virke på över annans mark så måste det ju finnas ett avtal, annars skulle ju inte vägen finnas där. I och försig kan det vara ett gammalt avtal, det kan också vara muntligt avtal, det kan också vara så att de parter som avtalat om vägen båda är döda. Men faktum kvarstår att det finns en väg som är skapad för att köra ut virke på.

Om man absolut inte kommer överens så kan man alltid begära en lantmäteriförrättning. Då kommer ens rättigheter att skrivas in i fastighetsregistret, nyttjanderätts- eller servitutsavtal. Dock kostar en lantmäteriförrättning pengar som man kan nyttja till annat.

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

Skogshuggarn  
#53123
Famag skrev:Äldre personer jag talat med hävdar att det är omöjligt att "hindra eller förhindra" virkestransport över skogsmark.
.


Samma här ,Famag - men det var oftast "muntliga/gemensamma ök" skiftesgrannar emellan, och som sagt,,,, tiderna förändras.
Då hade man bättre koll på ägandeförhållanden/rättigheter och skyldigheter gentemot varandra, vilket respekterades i större utsträckning än idag.
Dessutom behövde man ju knappast ombesörja att fixa några större körskador efter häst, och det är väl ett av den moderna tidens bekymmer.
Speciellt om man lever efter principen: " kör så det ryker - skit i resten"!,,,, huvudsaken jag får fram MITT!, timmer.
Ett allt vanligare fenomen i takt med att priserna (kostnaderna) ska pressas till ett absolut minimum.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53612 Vart finns de lagar som reglerar detta nedskrivna? Vart ska man leta? frågade på SVO men han sysslade bara med skogsvårdslagen
och miljöbalken. Vill gärna veta formulieringarna mer precis.
Det kan i lagens mening vara stor skillnad mellan om det står att man "skall" eller "bör" samråda med markägare före transport över dennas mark.
Sunt förnuft och skamkänsla säger ju att transport skall ske i samförstånd med markägaren.
Dessa egenskaper saknar tydligen det certifierade skogsbolaget korsnäs då dom banade väg över ett av våra skiften.
Det var en relativt kort sträcka och ganska goda förhållanden (inte för att dom avstått om det varit olämpligt) en par
träd har tagits bort (virket kvarlämnat) för att komma fram. Skador gjorda på ytterligare träd.
Ingen stor katastrof men man blir ändå förbannad när dom är så jävla slö att dom inte ens kan ringa först.
Det har aldrig varit tal om att hindra någon att ta ut virke men lite respekt för omvärlden är inte mycket begärt.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53638 Sätt dig i respekt hos Korsnäs. Ring upp Någon av cheferna. Tala om att du är förbannad (upprörd som det heter).
Kräv en förklaring varför dom är nonchalanta mot markägare. Upplys om att Stora Enso fick betala bra efter domslut när dom högg träd olovandes.
Bolagena är inte alls så kaxiga om dom får veta att någon anstäld har gjort bort dom.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53696 Jo det var ungefär det jag hade tänkt. Ville gärna haft en lagtext banka i skallen på dom. Det är lätt att bli bortviftad som gnällbonde av dessa hala ålar.
Det är tyvärr mer regel en undantag att bolagen i här i kring gör på det vis som är bäst för dom själva, utan hänsyn till omgivning. Missar rågångar, kör sönder vägar. Blir det bråk så säger man ojdå, snyggar till lite för att sedan göra om samma grej nästa gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

Skogshuggarn  
#55900 12 kapitlet brottsbalken - skadegörelsebrott.

1 § Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2003:857).


2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans obetydlighet och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för åverkan dömas till böter.
Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant, som ej är berett till bruk, dömes för åverkan, om brottet med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa.


3 § Om brott som i 1 § sägs är att anse som grovt, skall för grov skadegörelse dömas till fängelse i högst fyra år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om av gärningen kommit synnerlig fara för någons liv eller hälsa eller skadan drabbat sak av stor kulturell eller ekonomisk betydelse eller om skadan eljest är synnerligen kännbar.


4 § Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter.


5 § För försök eller förberedelse till grov skadegörelse och försök till skadegörelse samt för underlåtenhet att avslöja grov skadegörelse, döms till ansvar enligt vad som föreskrivs i 23 kap. Lag (2003:857).


6 § Åverkan eller tagande av olovlig väg må, om brottet endast förnärmar enskilds rätt, åtalas av åklagare allenast om åtal av särskilda skäl finnes påkallat ur allmän synpunkt.


(Se även terrängkörningslagen).

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236557 Ska göra ett avtal med en granne om att regelbundet och långsiktigt få köra över hans mark för skogsbruk. I gengäld får de disponerar en del av man. Inget byggande eller förändring av marken utan bara nyttja ovansidan så att säga.
Tanken är att göra ett avtal som fungerar för lång tid och undvika en massa av hävd" diskussioner i framtiden. Markbyte via lantmäteriet går bort då det är så förbaskat dyrt.

Någon som råkar sitta på en bra avtalstext som jag kan få ta del av?

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

Baggböla  
#239735
Uvskogen skrev:Ska göra ett avtal med en granne om att regelbundet och långsiktigt få köra över hans mark för skogsbruk. I gengäld får de disponerar en del av man. Inget byggande eller förändring av marken utan bara nyttja ovansidan så att säga.
Tanken är att göra ett avtal som fungerar för lång tid och undvika en massa av hävd" diskussioner i framtiden. Markbyte via lantmäteriet går bort då det är så förbaskat dyrt.

Någon som råkar sitta på en bra avtalstext som jag kan få ta del av?



Blanketter finns på lantmäteriet om Ansök om övrigt inskrivningsärende, så skriv ett avtalsservitut bifoga och skicka in. Då är avtalet inskrivet i fastighetsregistret och då slipper ni hävd.

Tänk bara på att ni vet vad det gäller. Det gäller framdrivning av virke till väg antar jag. Gäller de hela fastigheten, eller olika skiften? Vad gäller vid uppkomna körskador på basvägen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).