Logistik, Transport

Vad gäller vid körning på annans mark?

25 inlägg 34247 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad gäller vid körning på annans mark?

Speedy  
#46582 Hej!

Har köpt mig lite skog och ett av mina skiften ligger instuvad bland en massa andra skiften utan någon transportväg till och från mitt skifte. Dock finns möjligheten att nå mitt skifte med fyrhjuling och skogskärra utan att behöva ändra något.
Ska nu höra med en av markägarna om lov till detta?
Undrar om jag har några juridiska rättigheter eller är det bom stopp om markägaren skulle neka mig?

Mvh



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46588 Du har alltid rätt att på något sätt få ut virket, om markägarna blåvägrar, så fixar Lantmäteriet det åt dig. Men så långt brukar det inte gå. Kan du ringa LM och höra om de har någon idé, de borde de ha haft när de skapade din fastighet i alla fall. Normalt brukar man ta väg över stamfastigheten.

Du kan förstås behöva betala för ev. skador på marken/vägen. Prata vänligt med grannarna först! :-)

Avatar Fallback

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46591 Det lilla jag vet om detta inte så mycket men alltid nåt.

Man har servitut att köra på annans mark för att komma in till sin egna fastighet.

Men som sagt prata med markägaren och försök hitta en lösning. Det kan aldrig bli boom stop utan på nåt sätt kommer du in till fastigheten. :smile:

Nu får någon rätta mig om jag hade fel :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46593 Om jag vrit i dina kläder hade jag först rågat förre ägaren vad han hade för överrnskmmelse.
Sen hade jag gått till grannen och frågat om jag fick köra och vad han hade för förslag till deal, ersättning, tillrättning av körskador mm...

Hade jag inte fått fram en lösning då så hade jag börjat fundera på att kolla mina Juridiska rättigheter...

Avatar Fallback

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

Speedy  
#46622 Tackar för alla svar.
Tror säkert att det löser sig på bästa sätt, men det är ju alltid bättre att veta för mycket än för lite i såna här situationer.
Har även mailat till LM för att höra om dom har någon fix idé lr kanske vet något som inte jag gör angående detta.

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46623 Löser sig nog bara hoppas på det bästa :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46671
valmet901 skrev:Det lilla jag vet om detta inte så mycket men alltid nåt.

Man har servitut att köra på annans mark för att komma in till sin egna fastighet.

Men som sagt prata med markägaren och försök hitta en lösning. Det kan aldrig bli boom stop utan på nåt sätt kommer du in till fastigheten. :smile:

Nu får någon rätta mig om jag hade fel :lol:


Man kan ha servitut för att utnyttja vägar på annans mark men det är ingen självklarhet.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46792 Hej.
I ditt köpekontrakt står om det finns några servitut för din fastighet (det kan ju även vara så att din granne får köra över din mark).
Annars skall du kunna ta reda på det genom LM's fastighetsinfo eller inskrivningsmyndigheten, dvs om det finns beslut på detta av LM och det inte bara är muntliga löften grannar emellan.
Det kan ju vara bra att ha det i "bakfickan" när du pratar med grannen. :roll:
Men det första du skall göra är ju att prata med förre ägaren - om det nu är möjligt. :???:
BMC

Avatar Fallback

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

Speedy  
#47730 Jo, pratat med förra ägaren hade jag gärna gjort men det är tyvärr lite svårt, tillhörde min morfar som gick bort för ca 10 år sedan, efter det så har min mormor haft det men hon har ju inte någon koll på detta.

Men har nu varit i kontakt med ägaren av marken och det var inga som helst problem att få köra där. En fördel är ju att jag inte kommer att braka in med en massa tunga maskiner. Ska nu bara bygga klart min lunningsvagn så bär det nog iväg en sväng imorn.

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

Anderz  
#52544 Hej! Hakar på tråden här. Har varit ägare till en skog vars väg har varit i alla rättsliga instanser som finns. Men nu var det ju inte frågan om en väg utan rätten att få ta sig till sin mark över annans mark. Vid laga skiftet så skrevs det att man har rätt att ta sig väg över annans mark för att nå sin egen. Oftast villkorat att man inte skadar eller om skada uppstår så skall densamma åtgärdas.
Under åren så har nya vägar tillkommet som gör det mer intressant att driva virket åt ett annat håll än vad som var sagt vid skiftet. Detta brukar skapa problem förr eller senare. Är man överens markägare sinsemellan så ska man begära lantmäteriförrättning och bilda en gemensamhetsanläggning, om man inte gör det så kan man ge sig tusan på att en av fastigheterna säljs till någon som inte vill vara överens.

Själv så har jag en fastighet som jag lät ett par grannar köra ut sitt stormvirke över efter Per. Detta gick bra, inga större skador uppstod , MEN, nu i höstas så kom flishuggen och gjorde 50 till 70 cm djupa spår där jag tidigare kunde köra med min sänkta mercedes.
Då flisen inte ger något större netto så har både virkes köparen och markägarna börjat skruva oroligt på sig.
Min fråga blir då, vem skall lastas för dessa skador? Jag visste inte att flistuggen varit där förrän avräkningen på flisen kom,så nån möjlighet att stoppa flisningen hade jag inte, troligtvis visste de andra inget heller.
Antagligen visste inte virkesuppköparen det heller, eller iaf. inte just då när det inte höll att köra på vägen. Har entreprenören något ansvar? Förmodligen är han hårt pressad av sin uppdragsgivare så han vill köra så mycket som möjligt och pengar över till att laga väg genererar nog inte flisningen.

Jag vill inte vara elak på nåt vis men har inte lust att laga vägen för 20-25 tusen när jag inte har kört ett enda lass där (min grothög låg längst ut)

Avatar Fallback

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

orre  
#52655 Käns rent spontant att flisaren borde medelat uppdragsgivaren att det blev spår som behövde åtgärdas och frågat om det var ok att fortsätta.

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

Skogshuggarn  
#52875
Anderz skrev:Hej! Hakar på tråden här. Har varit ägare till en skog vars väg har varit i alla rättsliga instanser som finns. Men nu var det ju inte frågan om en väg utan rätten att få ta sig till sin mark över annans mark. Vid laga skiftet så skrevs det att man har rätt att ta sig väg över annans mark för att nå sin egen. Oftast villkorat att man inte skadar eller om skada uppstår så skall densamma åtgärdas.
Under åren så har nya vägar tillkommet som gör det mer intressant att driva virket åt ett annat håll än vad som var sagt vid skiftet. Detta brukar skapa problem förr eller senare. Är man överens markägare sinsemellan så ska man begära lantmäteriförrättning och bilda en gemensamhetsanläggning, om man inte gör det så kan man ge sig tusan på att en av fastigheterna säljs till någon som inte vill vara överens.)


Precisera gärna vad "rätten att få ta sig till sin mark över annans mark" innebär om det finns inskrivet i "Laga Skifte".

För min del ( har skog i 2 olika skifteslag), så är "Laga skifte" utverkat i slutet på 1800 och början av 1900 talet.
Där finns försvisso samfällighetsvägarna upptagna, men inget om "rätten att på eget bevåg ta väg över annans mark".
Dessutom undrar jag hur man ska tillämpa dagens terrängkörningslagar mot ovanst?, och hur funkar det i praktiken om man måste ansöka om sk"tvångsservitut" hos LM?.

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52886 Om det finns gamla drivningsvägar från en fastighet som går över annans fastighet har man rätt att nyttja dem för utkörning av virke. Det spelar ingen roll om vägarna nyttjades av hästar senaste gången, den teknologiska utvecklingen hindrar inte nyttjande av gammal väg. Dock är man alltid skyldig att reparera eventuella skador som uppstår.

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

Skogshuggarn  
#52902 Ställer mig högst tvivlande till att man har rätt att nyttja väg på andras fastigheter utan samfällighets-nyttjanderättsavtal/servitut eller muntlig ök med markägaren.
Dessutom måste terrängkörningslagarna beaktas, och det blir ju svårt om man självsvådligt driver skog (maskinellt), på tex gamla fäbodstigar som i bästa fall var avsedda för häst vid förra sekelskiftet.

Vidare!,,,,,

Vad händer om det har kommit upp skog i dessa gamla och "servitutslösa drivningsvägar?.
Kan man då "utan vidare", ta motorsågen och "hugga rent" vägen på skiftegrannens ägor för att driva fram eget virke?.
Jag är till 100 % övertygad om att detta skulle resultera i både en polisanmälan + skadestånd/dryga böter som följd.

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller vid körning på annans mark?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52907 Notera att jag skerev "drivningsvägar", det är vägar skapade för att köra ut virke på. Finns det sådana har man rätt att nyttja dem. Det måste det naturligtvis ske i samråd med den aktuella markägaren, alla kostnader/skador som uppkommer får du som skogsavverkare betala. Den andra markägaren kan också ställa krav på trafikavgift eller särskilda vilkor, dock kan han inte stoppa dig. Det är viktigt att komma överens om vilkoren, för att nyttja gammal drivningsväg, innan annars kan det bli tingssak.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).