Logistik, Transport

Motorsågskörkort - Nyttigt och lärorikt

37 inlägg 20812 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort !!

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134529
25 år i skogen skrev:Jag har 2 årig skogsutbildning, 25 år i skogen 20 år har jag röjt kraftledningsgator har använt både motorsåg och röjsåg, utan motorsågskörkort. Har jobbat med folk som är nyutbildade som skogsarbetare dom har alla körkort, man kan få inom skogen. Man kan ju fundera vad f-n dom har att göra i skogen. Dom sågar i allt annat än i träden, så som stenar,byxorna,stövlar med mer.
Inte kan man hantera sågarna bättre bara för man har körkort på grejerna.


Har haft med två st som har både a&b kort.
Den första kunde knappt kvista en gran & när kedjan hoppade stod han som ett fån o inte visste vad göra.
Fällskär kunde han göra men att det ska vara åt det hållet man vill ha trädet var väl lite sisådär.

Den andra har varit med mej 3 gånger nu. Först tappade han sågen i diket vi röjde. En olycka kan hända.
Sen skulle han fälla ett träd ca 25cm i diameter.
Efter att kämpat med att lägga fällskäret rätt en stund så kläckte han ur sig att han var inte van vid stihlsågen!!!
Nog för det kan skilja på sågar men :???: .
förra veckan hade han köpt en husqvarna så nu kunde han såga sa han.
Jag hade 3 träd i en trädgård så jag använde en skylift för o ta ner dom.
Lämnade en 5 m rotstock & sa åt honom att fälla den medans jag flyttade liften.
Det tog honom 15min att fälla den stocken.......Med husqvarnan!!
Frågan är hur länge det tagit om han använt stihlen :lol:
Plus att han gjorde troligtsvis inte vad man får lära sig på kursen.
Iomed att jag stått i skylift så låg det ju lite grenar runt trädet. Inte tog han bort dom innan han började. Utan han gick & trälade o försökte såga bland grenarna på backen.
Rensa upp & fixa en reträttväg det behövdes nog inte.

Samt att båda två har inte kunnat kvista rätt. De sågade av grenarna 10-15cm från stammen & det fick duga.
Det ingår kankse inte i körkortet att lära sig men lite måste väl läraren säga till om tycker jag.
Skall även tillägga att de har inte utbildats på samma ställe.

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134563 Att begära att man skall vara proffs när man tatt motorsågskörkort är nog fel...
Man kan grunderna, man kan säkerheten, sen är det bra att ge sig ut i skogen och träna och praktisera det man lärt sig.

Under förutsättning att man gått en bra kurs, dom som fick körkort på den kursen jag gick kunde både fälla, kvista och kapa rätt. Och hantera sågen på ett säkert sätt.
Vi var ett blandat gäng, från nybörjare till vana skogshuggare i egen skog.
ALLA var rörande överens om att det var en bra kurs att gå och att vi lärde oss mycket.

Kursen var uppbyggd som så att vi hade ett par kvällar med teori, och filmvisning.
En kväll hos lokale handlaren som visade oss lite sågar, filning mm. (och så fick vi 20% rabatt på vad vi handlade den kvällen)

Sen var det en dag på vedbacken där vi kapade trissor, gjorde instick, och tränade på fällskär och att sikta med sågen.
En dag med en instuktör (Svante Hansson) som visade hur man fäller kvistar filar sågen mm. Han viade många tips och tricks som man snappade upp och har användning för.
Och sen hade vi ett antal lördagar där vi fällde två tre träd var och kvistade, diskuterade arbetsteknik egna erfarenheter mm.
Och till sist en uppkörningsdag med teoriprov och praktiskt prov.

Så att konsekvent såga motorsågskörkortet anser ju jag är fel.
Lika fel är det att kräva att man skall vara ett proffs efter utbildningen, men man har en bra grund att börja med.

Men de exempel om folk som inte kan fälla, kvista mm. efter en kurs är bara exempel på att det tyvärr finns dåliga kurser med.

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort !!

NomagS  
#134583 jag tog a+b kortet i höstas på östboskolan i värnamo. visst vi högg mycket innan vi gjorde provet och fick många tips och så. men innan vi ens fick närma oss skogen stod vi på en övningsgård för att lära känna sågen lite bättre dvs att vi hade en kviststam att träna på och en rigg byggd för att göra riktskär. kan juh skryta lite med då att man klara allt på första försöket men det hör juh inte till ;) min instruktör var hård men rättvis .

A delen består av att dom kollar att man kan fila kedjan korrekt och att man vet vilka säkerhets saker det finns på sågen. sen får man kapa trissor två med dragande kedja och två med skjutande kedja.

B delen besår av säker fällning. instruktören placerar en käpp 15 meter (valfritt håll) från trädet du valt och har för mig att du skall hamna max en meter ifrån den vid fällning. dom frågar sedan vad det finns för faror med just det trädet och då ska man hålla koll på vinden och om det finns risk för röta döda toppar/grenar som kan ramla ner och träffa dig och lutning av trädet och dylikt. brytmånen ska vara 10 % av diametern i brösthöjd 1,3m) t.ex om träder är 30 cm i diameter på 1,3 m så ska brytmånen vara 3 cm osv men viktigaste av allt är att planera och genomföra en säker fällning. börja med att rensa runt stammen och välj en reträtt väg åt antingen snett åt höger eller vänster. lämna gärna ett säkert hörn för att vara på säkra sidan om du kan behöva putsa lite. har för mig att fällskäret får ha ett fall/höjning på 1mm/10cm om det överstiger det kan man ha tur och få ett gma. man har 5 min på sig att genomföra fällningen och när fällningen är gjord det är då man börjar svettas när de kommer med sina instrument och äter på olika saker ;) man får också genomföra kvistning så att de ser att man kan använda sågen på ett säkert sätt. tänk på att om man flyttar sig mer än tre steg utan kastskyddet i kuggar man desamma gäller om man kör med visiret uppe. alternativ förflyttning för att få mer flyt i kvistningen är att ha sågen på motsatt sida av stammen. och såga aldrig över brösthöjd för att vid kast kan ge otroliga skador i huvud eller rygg t.ex. när man kvistar rotdelen innan fällning ska man såga nerifrån och upp och i princip stå på motsatt sida av stammen för att minska risken för skador vid kast

en såg ska ha kedjefångstapp, kastskydd, tröghetsbroms, gasspärr för ofrivilligt gaspådrag. husqvarnas triobrake rekommenderas starkt för ovana huggare :)

// NomagS

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort !!

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134586 Nej inte begär jag att man ska vara proffs bara för man tagit kortet men som den siste höll på med ett enkelt fällskär så börjar jag undra vad dom lärde sig på kursen.
Sen att kvistningen inte funkar det kommer ju förhoppningsvis.
MEN att inte rensa runt stammen & fixa en reträttväg!!
Det är ju sånt som man absolut inte får missa enligt mej iallafall.

Det är säkert en bra kurs (om läraren är vettig vill säga) att gå om man vill känna sig mer säker på sin sak.

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134598
NomagS skrev:har för mig att fällskäret får ha ett fall/höjning på 1mm/10cm om det överstiger det kan man ha tur och få ett gma.

1 mm på 10 cm motsvarar ju en lutning på 1% och det krävs ju vattenpass för att få till den precisionen :surp: Eller menar du att sågen får inte dra snett så att det blir en kurva?

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort !!

åberg  
#134856 Undrar också över den siffran. I övrigt stämmer det NomagS skrivit väldigt väl överens med det jag minns från när jag gick A och B.

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort !!

NomagS  
#134876
åberg skrev:Undrar också över den siffran. I övrigt stämmer det NomagS skrivit väldigt väl överens med det jag minns från när jag gick A och B.

som sagt så är jag inte helt säker för hörde bara det en gång men det kan med tanke på att en stam inte är så mkt grövre i roten än i brösthöjd?! på på en stam som är 40 cm i rotänden så blir juh fallet på 4mm som max? låter inte det rimligt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).