Logistik, Transport

Motorsågskörkort - Nyttigt och lärorikt

37 inlägg 20751 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

Pidden  
#63226 Jag har 3årig skogsbrukslinje samt ett år KY i ryggen men har A,B på motorsågskörkortet, fick det i 3an pågymnasiet, tycker att det är bra att ha ifall man får rycka ut, funderar på att ta C också...

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

Torparn79  
#105386 TRÅDLYFT!!

hur ligger det till i landet..?
hur många har tagit eller tänker ta motorsågskörkorten..

själv går jag och frugan A+B-utbildningen..
lokalavdelningen i LRF har dragit igång en kurs via VS (vuxenskolan), vi är 9 stycken som går nu och det ska tydligen finnas intresse för en grupp till i avdelningen..
jag har även tittat på om man ska gå C-utbildningen oxå, jag inbillar mig att man "lär" sig mer på den..
A+B känns som repetition av det man lärde sig på lantbruksskolan och det man uppdaterat sig med via bl a Säker Skog-cirkeln..

det som är ganska kul när man tittar på våran grupp är spridningen på kön, ålder och baskunskaper..
det finns alltifrån en 20-årig tjej som aldrig hållit i en såg till en karl på 50 år som huggit självverksamt och som anställd i många år..

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort !!

Robertberg  
#105409 Jag har tagit A+B, tar gärna C när tillfälle ges.

Tänkte bara påpeka att den korrekta förkortningen är SV - Studieförbundet Vuxenskolan. :)

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105412 har ABC o ja vet hur man ska fälla o hur man ska gör om det ska gå åt hällvete

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort !!

M_M  
#105420 Vilka anordnar dessa kurser och hur lång tid tar det?
Kostnad?
Avdragsgillt?
Är kursen "Heta arbeten" avdragsgill?

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105430 www.sakerskog.se eller www.skogsstyrelsen.se går det att hitta kurser A-B ligger från 3000 upp till över 9000 beroende på vart man är C ligger från 5000 o uppåt

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort !!

calle336  
#105490 Tänk på att det finns en värdecheck som man kan utnyttja också. Vi ska anordna kurser genom SV och de kommer att kosta 800 för dem som går. Värdechecken är på 2000 kr om jag minns rätt.

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

Torparn79  
#105491
calle336 skrev:Tänk på att det finns en värdecheck som man kan utnyttja också. Vi ska anordna kurser genom SV och de kommer att kosta 800 för dem som går. Värdechecken är på 2000 kr om jag minns rätt.

helt rätt calle, synd bara att man inte kan ta C med samma rabatt..

men va fan, nu måste jag spöa Anton på tisdag, vårat kommer ju att kosta 900:-.. X( =))

calle, vet du vem ni ska ha som kursledare?

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

swe#kipp  
#105498 Gick a+b i våras och det kostade 300:- (eller vad böckerna kostade) och det pratades då om att ordna en studiecirkel för c-kortet med men det är kring hedemora trakten om jag hör nått mer om det så skriver jag en rad här !!

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort !!

calle336  
#105499 Japps jag ska hålla 1 kurs :)
Jasså tar han de. Hmm låter lite märkligt om jag ska vara ärlig. Du kan ju fråga var den sista hundringen tar vägen ;)
Skulle inte han upp i norr snart??

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

Torparn79  
#105500
swe#kipp skrev:Gick a+b i våras och det kostade 300:- (eller vad böckerna kostade) och det pratades då om att ordna en studiecirkel för c-kortet med men det är kring hedemora trakten om jag hör nått mer om det så skriver jag en rad här !!

gör gärna det, jag har ju trots allt inte långt till Hedemora..
för de siffror som finns på Säker Skog´s hemsida är ju inte direkt lockande..
men jag gissar på att C-kortet har man mest nytta av..

jaja, jag ska se till att få AB först kanske..

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

Torparn79  
#105501
calle336 skrev:Japps jag ska hålla 1 kurs :)
Jasså tar han de. Hmm låter lite märkligt om jag ska vara ärlig. Du kan ju fråga var den sista hundringen tar vägen ;)
Skulle inte han upp i norr snart??

jaha, har du blivit instruktör?
jo, han skulle sticka i början på december, så vi försöker snabba på lite så vi blir klara innan..

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort !!

calle336  
#105502 Japps halkade in på ett bananskal. Eller ja instruktör e väl fel enligt mig cirkelledare är mer korrekt. Jag får ju inte utfärda några bevis. Men håller i kursen osv.

Hur många träffar har ni haft ?

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

Torparn79  
#105503 vi har klarat av träff 1-4 på 3 tillfällen, slog ihop 2 o 3 och höll på lite längre på en lördag..
dessutom har vi tur att en av deltagarna (elektriker) har en väl upplyst vedbacke så vi kan hålla på på kvällen i veckorna..
när det blir skarpt läge i skogen har jag erbjudit mig att vi kan vara här hemma, på så vis får man ju en del hugget utan att bli alltför svettig.. ;)

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort !!

Blivande snickare  
#132755
25 år i skogen skrev:Jag har 2 årig skogsutbildning, 25 år i skogen 20 år har jag röjt kraftledningsgator har använt både motorsåg och röjsåg, utan motorsågskörkort. Har jobbat med folk som är nyutbildade som skogsarbetare dom har alla körkort, man kan få inom skogen. Man kan ju fundera vad f-n dom har att göra i skogen. Dom sågar i allt annat än i träden, så som stenar,byxorna,stövlar med mer.
Inte kan man hantera sågarna bättre bara för man har körkort på grejerna.


:)) EXAKT!!!!!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).