tis 09 dec 2008, 00:55#43358
Henrik K skrev:Men sen i praktiken ute i skogen...
På en asfvalts plan så lär det fungera utmärkt men ute på dåliga skogsbilsvägar med dålig bärighet på vägar och vändplanar så lär det ju räcka att något ben på den där skyttelen sjunker så kan dom inte hasa på den utan skotaren får lasta om å grejja.
exakt !! och vem ska bygga alla "avlägg" ...som sagt se på bilden i artikeln ..och tänk sedan om just ditt "avlägg" /vändplan ser ut så ? ...och som Henrik K säger är det ju minst 12 -TON på denna oavsett sortiment färskvirke .. och det genererar ett visst marktryck på dessa sk. stödben
sedan om det är ett avstånd till industrin som medger en konventionell kranbil ca: 3-5 lass om dan /skift .. hur ska skotaren hinna detta och hur många släp och "lösreden" ska då finnas plats för att det ska finnas nåt att lägge på
, och är det meningen att SKOTARENTREPENÖREN ska lasta gratis åt åkaren
jag säger bara , en bra start i utvecklingen vore att få det möjligt att ta sig fram och kunna vända med nuvarande fordonsmått och applikationer (utan att j-vlas och utan att få lacken söndersliten av snötyngd skog ) vägen ska åtminstånde ha "fri höjd /bredd" och MINST 15 meter i diameter på vändplan utan stora stenar i mitten ... och detta gäller även bilar som har släp med "skjutbar boggie"
"uppväxt med TRP. av rundvirke " / " mycket vill ha mer - fan vill ha fler och i helvetet blir det aldrig fullt "