Logistik, Transport

Vinterbilbasvägar, snöröjning....

21 inlägg 13286 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

Axl  
#52468
Skogshuggarn skrev:Skota med lastbil är i alla avseenden det mest rationella för virkesköparen och "bekvämast" för maskinlaget.
Frågan är dock var man "plockar igen" utgifterna för denna form av logistik?.
Bjussar köparen på det ur "egen ficka" sas?, eller är det skogsägaren som får plikta med ett lägre rotnetto?.

Kanske något att fundera över?,,,,,,


Tanken är väl att man ska tjäna in pengarna direkt eftersom det är dyrare att köra hundra meter extra med skotaren än med lastbil. Markägaren borde ju få högre rotnetto eftersom man oftast inte betalar något kilometerpris på lastbilstransporten men för skotningsavståndet. Är det någon som är förloraren borde det väl vara åkaren?

Avatar Fallback

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52568
Axl skrev:
Skogshuggarn skrev:Skota med lastbil är i alla avseenden det mest rationella för virkesköparen och "bekvämast" för maskinlaget.
Frågan är dock var man "plockar igen" utgifterna för denna form av logistik?.
Bjussar köparen på det ur "egen ficka" sas?, eller är det skogsägaren som får plikta med ett lägre rotnetto?.

Kanske något att fundera över?,,,,,,


Tanken är väl att man ska tjäna in pengarna direkt eftersom det är dyrare att köra hundra meter extra med skotaren än med lastbil. Markägaren borde ju få högre rotnetto eftersom man oftast inte betalar något kilometerpris på lastbilstransporten men för skotningsavståndet. Är det någon som är förloraren borde det väl vara åkaren?


japp! ..det har blivit alltmer kepiga avlägg på sistone ..och därför kör inte vi , våran bil har stått i garaget hela vintern .. och där kan den stå tills det blir bättre betalt :geek:

Avatar Fallback

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57832 Det här med att "trampa" vintervägar med skoter och dylikt är ju mest lek tycker jag. Snön ska ju bort för att det ska frysa bra.
Vi har en pistmaksin som vi bruakr ploga vintervägar med, alltså ploga inte trampa, blir ju nästan färdigväg på en gån, plogar enr till mossan sen fryser det fint, kanske måste dit och ploga bort snön nån gång om det snöar.
Nackdelen är om det är lite grövre träd där vägen ska gå, en pist maskin håller itne för det.
Men på öppna myrar tror jag det rä oslagbart, går ju nästan att kröa på öppet vatten :P

Avatar Fallback

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57854 För oss som inte sysslar med att "trampa" vägar här nere i söder, kan ni som är mer insatta i detta fungera hur, när och varför typ? :P Kanske inte bara jag som inte får grepp om detta riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

Torparn79  
#57873 när man "trampar" snön så pressar man ihop den så att det mesta av luften försvinner och isolerverkan i snön minskas, på så sätt så tjälar det fortare.
funkar på i princip samma sätt när man trampar till åkrar som man ska köra virke över man klämmer ihop jorden så att den bara består av jord och vatten och på så sätt fryser fortare och djupare.

men nere hos dig så blir det väl inte mer tjäle än att katterna kan gå på skorpan... =)) :)) :p

Avatar Fallback

Re: Vinterbilbasvägar, snöröjning....

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57875
Torparn79 skrev:när man "trampar" snön så pressar man ihop den så att det mesta av luften försvinner och isolerverkan i snön minskas, på så sätt så tjälar det fortare.
funkar på i princip samma sätt när man trampar till åkrar som man ska köra virke över man klämmer ihop jorden så att den bara består av jord och vatten och på så sätt fryser fortare och djupare.

men nere hos dig så blir det väl inte mer tjäle än att katterna kan gå på skorpan... =)) :)) :p



Hehe, nej det är väl något sådant, i år hade vi väl ganska bra ändå :P Var nog hyffsad tjäle i hela TVÅ VECKOR skulle jag tro :P kanske tre också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).