Logistik, Transport

Hur säkrar du ditt trä?

9 inlägg 7175 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur säkrar du ditt trä?

Norbx  
#492384 Jag ärvde en bit skog och jag vet inte mycket om timmertransporter. Därför vill jag informera mig själv, vilken är den säkraste varianten av lastsäkring. Finns det något bidrag här, eller kan du tala ur din egen erfarenhet? Jag har läst mycket om lashingremmar (https://www.sortimo.se/produkter/lastsaekring/), men är träet ryggat tillräckligt?

Jag ser fram emot ditt svar.

Tack, Norbert


Senast redigerad av Norbx tis 23 jan 2018, 18:04, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur säkrar du ditt trä?

Vardon  
#492393 Vad kör du med? Lastbil, traktor och vagn?

Avatar Fallback

Re: Hur säkrar du ditt trä?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492394 Förstår inte frågan?

Användarvisningsbild

Re: Hur säkrar du ditt trä?

skogsjan695xl  
#492401
Flisaren skrev:Förstår inte frågan?

Inte jag heller

Avatar Fallback

Re: Hur säkrar du ditt trä?

Blivande snickare  
#492409 Kan det vara så att Norbert använder typ google translate för att översätta från ett annat språk?

Användarvisningsbild

Re: Hur säkrar du ditt trä?

Göt  
#492411 Kätting och björn eller spännband

Avatar Fallback

Re: Hur säkrar du ditt trä?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492414
Blivande snickare skrev:Kan det vara så att Norbert använder typ google translate för att översätta från ett annat språk?


Det gör han nog, svårt att veta vad han menar bara

Avatar Fallback

Re: Hur säkrar du ditt trä?

jannee  
#492416 Timmer eller virke över huvud taget säkrar man säkrast med kätting och björn.
Endast till sågat virke det duger med spännband - som efterspänns efter ca 20 mil
Ett spännband kan bli upp till dubbelt så långt innan det går av = bara skit om man verkligen vill säkra säkert.

Avatar Fallback

Re: Hur säkrar du ditt trä?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492458 Vajer är också väl så bra, dock skarvat med en bit kätting så man kan använda björnen. Det är väl lite billigare och lite smidigare, annars är kätting lättare att lefta upp (på tex biltema).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).